Τατούλης
symvolo

Η σφαγή της Τριπολιτσάς, το ηρωικό Μεσολόγγι και ο εθνικός μας «μπακλαβάς» (pics)

Η σφαγή της Τριπολιτσάς, το ηρωικό Μεσολόγγι και ο εθνικός μας «μπακλαβάς» (pics)

Απρίλιος 06, 2019 - 13:07
2 σχόλια

Πλήθος κόσμου παρακολούθησε την ενδιαφέρουσα ομιλία του ιστορικού Θάνου Βερέμη στο Μεγάλο Καφενείο στην Τρίπολη

Άλωση της Τριπολιτσάς, Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, πολιορκία του Μεσολογγίου, Έλληνες, Γραικοί, κλέφτες, αρματολοί, ήρωες της Επανάστασης, ήρωες-δάσκαλοι, η δημιουργία του εθνικού μας κράτους. Για τόσα και άλλα τόσα μακρινά σε εμάς ζητήματα, που όμως αποτελούν τις ισχυρότερες ιστορικές μας αναφορές είχαμε τη χαρά να ακούσουμε την Παρασκευή το βράδυ από τα χείλη του ιστορικού Θάνου Βερέμη στο κατάμεστο Μεγάλο Καφενείο στην Τρίπολη.

Ο Θάνος Βερέμης με αφορμή τα βιβλία του «Τριπολιτσά – Μεσολόγγι: Πολιορκία και Άλωση» και «1821: Η δημιουργία ενός έθνους-κράτους», σε εκδήλωση που διοργάνωσαν το βιβλιοπωλείο «Ώρα», ο Φιλοτεχνικός Όμιλος Τρίπολης και οι εκδόσεις Μεταίχμιο, ανέπτυξε ζητήματα που αφορούν στην Ελληνική Επανάσταση και στη δημιουργία του ελληνικού κράτους και κατόρθωσε με τρόπο απλό και κατανοητό να δώσει στο κοινό να αντιληφθεί ότι άλλο πράγμα η πατριδογνωσία, η οποία διδάσκεται στα σχολεία, και άλλο πράγμα η ιστορία, που είναι σαφώς πιο πολύπλοκη.

Ο καθηγητής αναφέρθηκε στην Άλωση της Τριπολιτσάς και στην πολιορκία του Μεσολογγίου ως δύο ακραία σημεία της Επανάστασης. Εξήρε τον σπουδαίο ρόλο του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, για τον οποίον είπε ότι κατά 80% σε αυτόν οφείλεται η επιτυχία της εξέγερσης. «Ήταν ιδιοφυΐα στον μη ορθόδοξο πόλεμο», τόνισε, ενώ, όπως είπε, ο πόλεμος θα συνεχιζόταν αν ο ίδιος δεν είχε βγάλει από τη μέση τους μουσουλμάνους Αλβανούς.

Μας έδωσε να καταλάβουμε ότι δεν μπορούμε να κρίνουμε με τα σημερινά δεδομένα προσωπικότητες όπως του Παπαφλέσσα, για παράδειγμα, ο οποίος «δεν ήταν άγιος, ήταν πονηρός, αλλά ο οποίος είπε ''θα πάω να πεθάνω στο Μανιάκι''. Ποιος το λέει αυτό σήμερα;».

Η κοινωνία της εποχής ήταν κατακερματισμένη, σημείωσε ο κ. Βερέμης, παρομοιάζοντάς την με τον μπακλαβά: Κάθε κομμάτι έχει όλα τα στρώματα, αλλά κανένα δεν είναι ίδιο με το άλλο. Ήταν μια κατακερματισμένη κοινωνία, πολύ διαφορετική από τη δική μας. «Τα αρματολίκια δεν αγωνίζονταν όλα μαζί για το κοινό καλό. Είχαν ανταγωνισμό μεταξύ τους. Έλληνες ήταν όλοι, αλλά δεν ήταν όλοι μαζί οι Έλληνες».

Ακόμα, σημείωσε ότι στην Ελληνική Επανάσταση δεν υπήρξε ποτέ ένας αρχηγός, όπως σε άλλες επαναστάσεις στην ιστορία, ότι στην ουσία τότε υπήρχαν δύο Ελλάδες, ότι όταν οι Ρουμελιώτες κατέβηκαν στην Πελοπόννησο δεν άφησαν λιθάρι πάνω σε λιθάρι.

Τότε, πρώτα ήταν η οικογένεια, μετά οι αδελφοποιητοί και μετά η πατρίδα.

Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην πολιορκία του Μεσολογγίου, υπογραμμίζοντας ότι το Μεσολόγγι είναι η πρώτη Ελλάδα, αφού εκεί ένωσαν τις δυνάμεις τους Ρουμελιώτες, Πελοποννήσιοι, αρματολοί, Σουλιώτες, Χειμαρριώτες. Εκεί δεν πολέμησαν για τη λεία, όπως στην Άλωση της Τριπολιτσάς, αλλά για το γινάτι, είπε. Και οι πολεμιστές αυτοί βρέθηκαν απέναντι στους ισχυρότερους στρατηγούς της εποχής, τον Ιμπραήμ και τον Ρεσίτ Πασά (Κιουταχή). «Αυτοί οι δύο δεν κατάφεραν να κάνουν καλά μια μάντρα, όπως είναι το Μεσολόγγι», υπογράμμισε.

ΗΡΩΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΜΦΥΛΙΟΙ: ΔΥΟ ΟΨΕΙΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΑΣ

Ο ηρωισμός ήταν η μία πλευρά της Επανάστασης. Η άλλη πλευρά, ήταν οι εμφύλιοι πόλεμοι που λίγο έλειψε να την καταστρέψουν. Και τούτο εξαιτίας του ανταγωνισμού των Στερεοελλαδιτών με τους νησιώτες, των πολιτικών με τους στρατιωτικούς. Η αυτοκτονία του Κάστλεριγ στην Ιερά Συμμαχία -πολέμιο της Επανάστασης- και η άνοδος του Γ. Κάνινγκ, ο οποίος πίστευε ότι πρέπει να φύγουν οι αυτοκρατορίες από τη μέση -πλην της Βρετανικής, ασφαλώς- συνέβαλε στο να σωθεί η Επανάσταση.

Ο «ΝΟΝΟΣ» ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ: ΓΙΑΤΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΡΑΙΚΟΙ

Από τη μια πλευρά, είπε ο κ. Βερέμης, υπήρξαν οι ντόπιοι οι οποίοι έκαναν τον αγώνα τους. Από την άλλη πλευρά, υπήρχαν οι Έλληνες του εξωτερικού που έκαναν τον δικό τους. Οι ελληνόφωνοι ορθόδοξοι χριστιανοί υπήρχαν, όχι οι Έλληνες. Έλληνες μάς βάφτισε ο Αδαμάντιος Κοραής. Ως τότε, μας έλεγαν Ρωμιούς, δηλαδή Ρωμαίους, Ρουμ, στα οθωμανικά. Ο Κοραής πολύ σοφά, είπε ότι ο Ρωμιός θυμίζει την τουρκοκρατία. Έλληνες, λοιπόν, και Ελλάδα, είπε ο Κοραής, και κράτος ενιαίο, όχι ομοσπονδιακό, για να πάψουν οι εσωτερικές έριδες.

ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΚΑΙ Η ΑΡΧΗ ΕΝΟΣ ΚΡΑΤΟΥΣ

Ο κ. Βερέμης μάς υπενθύμισε ότι υπήρχαν 150 διαφορετικές διάλεκτοι στην Ελλάδα και οι δάσκαλοι μετά τη δημιουργία του ελληνικού κράτους είχαν έναν μακρό και δύσκολο αγώνα μπροστά τους για να διδάξουν την καθαρεύουσα στην αρχή και μετά τη γλώσσα όπως εξελίχθηκε. «Από αυτούς καταγόμαστε απευθείας, αυτοί είναι οι δικοί μας πρόγονοι, όχι η κοινωνία της Επανάστασης», σημείωσε, η οποία είχε άλλα χαρακτηριστικά.

Ο κ. Βερέμης κατόρθωσε μέσα σε λιγότερο από μία ώρα να θίξει ουσιαστικές πτυχές της Επανάστασης. Ελπίζουμε, επειδή πλησιάζει ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ξεκίνημα του Αγώνα, οι εκδηλώσεις που θα διοργανωθούν στην πόλη μας να μην έχουν χαρακτήρα απλώς πανηγυρικό. Ελπίζουμε Δήμος και Περιφέρεια, όλοι οι φορείς, να εντάξουν στον σχεδιασμό τους τη διοργάνωση συνεδρίων, ημερίδων, να καλέσουν επιστήμονες, ιστορικούς και άλλους, ώστε να μην μείνουμε στην πατριδογνωσία, αλλά να ακουμπήσουμε τα γεγονότα ως γεγονότα.

Διότι τότε θα ανακαλύψουμε ότι η αγάπη για την πατρίδα καλλιεργείται πιο καρποφόρα μέσα από τη γνώση των γεγονότων και την κατανόησή τους παρά μέσα από μύθους που αναδείχθηκαν σε άλλη ιστορική πραγματικότητα και εξυπηρέτησαν άλλες εθνικές ανάγκες.

Αυτό το «άξαφνο ξεσκέπασμα βαθιά κρυμμένου κόσμου, ζωντανού»* που είναι η Ελληνική Επανάσταση έχει πολλά να μας πει και πολλά να μας διδάξει.

(*φράση του Γιάννη Βλαχογιάννη, ο οποίος έσωσε τα γραπτά, ανάμεσα σε άλλων, του Νικόλαου Κασομούλη)

Γαλανιάδη Εύα


2 Σχόλια

Για τέτοιους ομιλητές υπάρχει το πνευματικό κέντρο. Μην τους περιορίζετε σε περιβάλλον καφέ μνημοσύνου με την δήθεν αμεσότητα και τα ρέστα

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.