Υπάρχει... λάθος στον έφιππο ανδριάντα του Κολοκοτρώνη στην πλατεία Άρεως;

Time to read
less than
1 minute
Read so far

Υπάρχει... λάθος στον έφιππο ανδριάντα του Κολοκοτρώνη στην πλατεία Άρεως;

Σεπτέμβριος 13, 2017 - 18:43
6 σχόλια

Γιατί τα πόδια του αλόγου του Κολοκοτρώνη στην Άρεως δεν φανερώνουν το πώς πέθανε

Υπάρχει λάθος στον έφιππο ανδριάντα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στην πλατεία Άρεως σε σχέση με τους διεθνείς κανόνες γλυπτικής; Και, εάν πράγματι υπάρχει λάθος στο άγαλμα της Άρεως, τότε μήπως υπάρχει λάθος και σε όλους τους έφιππους ανδριάντες του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη;

Είναι γεγονός ότι όλοι οι ανδριάντες του ιθύνοντος νου της Άλωσης της Τριπολιτσάς και της ισχυρότερης, ίσως, προσωπικότητας της Ελληνικής Επανάστασης δεν ακολουθούν τους διεθνούς κανόνες γλυπτικής.

(Σάμπως ο ίδιος ο Κολοκοτρώνης υπάκουσε ποτέ σε άλλους κανόνες από τους δικούς του;..)

 

Τι δηλώνει σε έναν έφιππο ανδριάντα η στάση του αλόγου για τον θάνατο του προσώπου

 

Είναι γνωστό ότι στη διεθνή γλυπτική γλώσσα εάν το άλογο του έφιππου ατόμου έχει και τα δύο μπροστινά του πόδια στον αέρα, σημαίνει πως αυτό το άτομο πέθανε στη μάχη. Εάν το άλογο πατά στη γη το ένα του μπροστινό πόδι και έχει το άλλο πόδι στον αέρα, τότε αυτός πέθανε αργότερα, από τραύματα που υπέστη κατά τη διάρκεια των μαχών. Εάν το άλογο έχει και τα τέσσερα πόδια στη γη, τότε το άτομο αυτό απεβίωσε από φυσικό θάνατο.

Στην περίπτωση του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, λοιπόν, κανένας ανδριάντας του δεν ακολουθεί τα διεθνή πρότυπα. Ο Κολοκοτρώνης πέθανε από εγκεφαλικό επεισόδιο στις 4 Φεβρουαρίου του 1843, στο σπίτι του. και σύμφωνα με τον παραπάνω κανόνα, το άλογο του Κολοκοτρώνη θα έπρεπε να πατάει και με τα τέσσερα πόδια του στη γη.

Μόνο που το ζητούμενο για τον γλύπτη Φάνη Σακελαρίου που φιλοτέχνησε το άγαλμα του μεγάλου πολεμιστή στην πλατεία Άρεως όσο και για τον Λάζαρο Σώχο που φιλοτέχνησε τους ανδριάντες των Αθηνών και του Ναυπλίου δεν ήταν να πληροφορήσει τους περαστικούς για το πώς πέθανε ο Κολοκοτρώνης, αλλά να προσπαθήσει να αποτυπώσει την ορμή του καθώς έμπαινε στην οθωμανική Τριπολιτσά.

Το άλογό μου από τα τείχη έως τα σαράγια δεν επάτησε γη

αναφέρει ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στα απομνημονεύματά του.

 

Ο Κολοκοτρώνης στην πλατεία Άρεως είναι ο Κολοκοτρώνης στη μάχη

 

Στο εξαιρετικά κατατοπιστικό άρθρο του φιλόλογου και συγγραφέα Αλέξη Τότσικα στην Αργολική Βιβλιοθήκη με τίτλο «Έφιπποι ανδριάντες του Κολοκοτρώνη» διαβάζουμε:

«Ο έφιππος ανδριάντας του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη βρίσκεται στην Τρίπολη και είναι έργο του Έλληνα γλύπτη Φάνη Σακελλαρίου (1916 – 2000), ο οποίος θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της μνημειακής γλυπτικής στην Ελλάδα του εικοστού αιώνα.  Το άγαλμα είναι τοποθετημένο στο κάτω μέρος της πλατείας του Άρεως. Είναι χάλκινο και βλέπουμε τον Κολοκοτρώνη πάνω στο άλογό του, με το δεξί χέρι ψηλά να κρατά το γιαταγάνι του.

»Η ιδέα της ανέγερσης του ανδριάντα αυτού ξεκίνησε από το 1911, ενώ μετά 19 χρόνια, το 1930, συγκροτήθηκε η πρώτη ερανική επιτροπή, που σαλπίζει εθνικό προσκλητήριο. Οι Αρκάδες ευαισθητοποιούνται και θέλουν να δουν την εμβληματική μορφή του Γένους περήφανη να κοιτάζει τα Τρίκορφα, όπου έδρασε με τα παλικάρια του. Υπήρχαν πολλές προτάσεις για το σχέδιο του αγάλματος, αλλά εγκρίθηκε η μακέτα του γλύπτη Φάνη Σακελλαρίου. Ο γλύπτης επισκέφτηκε ειδικά χαλκοχυτήρια στην Ιταλία, για να μελετήσει τις τεχνικές διαδικασίες της χύτευσης του Ανδριάντα. Το έργο τελικά κατασκευάστηκε στα εργαστήρια Miceloucci της Φλωρεντίας το 1966 επί δημαρχίας Τάσου Σεχιώτη και κόστισε 1.500.000 δραχ. συμπεριλαμβανομένου και του κόστους του βάθρου. Έχει ύψος 8-9 μέτρα. Ο Ανδριάντας παραδόθηκε από την Ερανική Επιτροπή στην Τρίπολη τον Αύγουστο του 1971 και τα αποκαλυπτήρια πραγματοποιήθηκαν στις Γιορτές της Άλωσης, το Σεπτέμβριο του 1971.

»Ο ανδριάντας του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στην Τρίπολη παρουσιάζει το Γέρο του Μοριά τη στιγμή που τραβά με το αριστερό του χέρι τα χαλινάρια και υποχρεώνει το άλογό του να σταθεί ακίνητο στα πίσω πόδια του, ενώ  αυτός ανασηκώνεται κραδαίνοντας το σπαθί του. Η στάση του αλόγου και η κίνηση του δεξιού χεριού του στρατηγού, η θέση του σώματός του και η έκφραση του προσώπου του δίνουν το χαρακτήρα μιας μεγάλης αποφασιστικής στιγμής. Ο Κολοκοτρώνης ανακόπτει τον ορμητικό καλπασμό του αλόγου του, για να εποπτεύσει καλύτερα το πεδίο της μάχης και να αποφασίσει γρήγορα προς τα πού είναι περισσότερο ανάγκη να στραφεί. Γι΄ αυτό το λόγο το έργο έχει οργανωθεί σε δύο σειρές με θέματα διαγώνια, όπως ο κορμός του ανασηκωμένου στα πισινά  πόδια αλόγου, το χαλινάρι και τα μπροστινά πόδια του, και κάθετα, όπως το σώμα του Κολοκοτρώνη, ο λαιμός, το πίσω μέρος και η ουρά του αλόγου, που δίνουν αμεσότητα και αλήθεια στο σύνολο. Μ’ αυτό  τον τρόπο το έργο κερδίζει ένα πλούσιο εκφραστικό περιεχόμενο στο έργο, που κινείται στο κλίμα του ακαδημαϊκού ρεαλισμού και διακρίνεται για την μνημειακότητά του. Όταν το 1971 ο Αρκάς καθηγητής της κοινωνιολογίας Δημήτριος Τσάκωνας έκανε τα αποκαλυπτήρια του αριστουργηματικού αγάλματος του Κολοκοτρώνη,  που δεσπόζει στην Πλατεία Άρεως στην Τρίπολη, ο ελληνικός τύπος υποδέχτηκε θερμότατα το μνημειακό αυτό έργο του Φάνη Σακελαρίου».

Διαβάστε όλο το άρθρο και τη σχετική βιβλιογραφία ΕΔΩ.

Γαλανιάδη Εύα


6 Σχόλια

Στα απομνήμονεύματά του ο Κολοκοτρώνης αναφέρει τη φράση που υπογραμμίζετε "Το άλογό μου από τα τείχη έως τα σαράγια δεν επάτησε γη" λόγο των χιλιάδων πτωμάτων, μαχητών και αμάχων που κείτονταν στους δρόμους. Μπορεί κάποιοι να ενοχλούνται αλλά αυτή είναι η αλήθεια...

ο γέρος πέθανε απο εγκεφαλικό και δενθα επρεπε να απεικονίζεται το αλογο με σηκωμένα πόδια. αλλα στην ελλάδα κάνουμε ότι θέλουμε

Ο Γέρος απεικονίζεται όπως ήταν ζωντανός και όχι όπως ήταν όταν πέθανε. Τα υπόλοιπα είναι φιλολογικές συζητήσεις για να έχουμε κάτι να λέμε. Και ποιός όρισε τους διεθνείς κανόνες γλυπτικής; Και αν είχαν ακολουθηθεί οι "διεθνείς κανόνες" θα ήμασταν ακόμα Οθωμανική Αυτοκρατορία. Γκέκε;

Χαρά στο νέο!!! Ποιος το ήξερε? και εν τέλος τι σημασια έχει τώρα...πάει έγινε....Στην πλατεία Κυρίτση όμως στην Αθήνα αν θυμαμαι ειναι σωστό (έχει το άλογο και τα 2 πόδια στο έδαφος) ,ενώ στο Ναύπλιο εχει και το 1 πόδι...ή αντιθετα...

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο , σύντομο και κατατοπιστικό. Σίγουρα οι Αρκάδες και οι θαυμάζοντες τον Κολοκοτρώνη προτιμούν μια ρεαλιστική και εντυπωσιακή σκηνή, παρά μία στατική, ακόμη και αν θα υπηρετούσε τους κανόνες της γλυπτικής και θα φανέρωνε ιστορική αλήθεια για τον θάνατό του. Είθε το πάθος και η ορμή του εφαλτήριο για τις ζωές όλων μας! (λόγω και των ημερών παρεκτράπην λίγο ενσυνειδήτως)

Ο άνθρωπος αυτός πολέμησε με θεούς και δαίμονες για να αναστήσει την Ελλάδα, για να μπορούν να ζουν ελεύθεροι οι σκλαβωμένοι Έλληνες και να μπορούμε σήμερα εμείς να λέμε και να γράφουμε ότι θέλουμε, ε λ ε ύ θ ε ρο ι. Αφήστε τον στην ησυχία του! Κάποιοι σήμερα πολιτικάντηδες όμως προσπαθούν (και καταφέρνουν ίσως) να υποδουλώσουν και πάλι τους Έλληνες στους ξένους, σε αγαστή συνεργασία μαζί τους βέβαια! Τιμή και δόξα στον Γέρο του Μοριά! Για τους άλλους δεν θα μπορέσουμε!

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.