Σαν σήμερα: Το C-130 που πήρε μαζί του τον Σωκράτη Κάββουρα από την Τεγέα

Σαν σήμερα: Το C-130 που πήρε μαζί του τον Σωκράτη Κάββουρα από την Τεγέα

Φεβρουάριος 05, 2016 - 12:43
2 σχόλια

Το πιο φοβερό δυστύχημα της Πολεμικής Αεροπορίας της χώρας μας συνέβη στις 5 Φεβρουαρίου 1991, στερώντας τη ζωή και σε έναν συμπατριώτη μας, τον σμηναγό Σωκράτη Κάββουρα από την Τεγέα. Αεροσκάφος C-130 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας συνετρίβη στο Όρος Όθρυς, κατά τη διάρκεια της προσέγγισης στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου. Νεκροί και οι 63 επιβαίνοντες, εκ των οποίων 19 αξιωματικοί και υπαξιωματικοί και 44 στρατεύσιμοι.

Το 1991 μαινόταν ο πόλεμος του Περσικού Κόλπου και τα βλέμματα όλου του πλανήτη είχαν συγκεντρωθεί πάνω του. Η χώρα μας αποφάσισε να αυξήσει τη φύλαξη στη βάση της Σούδας στην Κρήτη, στέλνοντας στρατιώτες να την ενισχύσει. 

Την Τρίτη 5 Φεβρουαρίου του 1991, ένα αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας, τύπου C-130 με αριθμό 748 απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας, λίγο πριν από το μεσημέρι. Τελικός προορισμός της μοιραίας πτήσης ήταν η Κρήτη, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες που έδωσε στη δημοσιότητα το ΥΕΘΑ, έπρεπε πρώτα να πάρει προσωπικό από την 111 ΠΜ στην Αγχίαλο, που στη συνέχεια θα μετέφερε στην 115 ΠΜ στα Χανιά και στο Τυμπάκι. Το πλήρωμα του μοιραίου αεροσκάφους αποτελούνταν από τον επισμηναγό Δημήτρη Μπίνα, που ήταν ο κυβερνήτης, τον συγκυβερνήτη επισμηναγό Αντώνη Τζωρτζακάκη, τους ανθυπασπιστές Βασίλη Βαρελά και Μιχάλη Ρούσση και τον σμηναγό Σωκράτη Κάββουρα. 

Ενώ το αεροσκάφος βρισκόταν περίπου 38 χιλιόμετρα από την Αγχίαλο, χάθηκε από το ραντάρ. Ο κυβερνήτης δεν είχε αναφέρει κανένα πρόβλημα, ενώ η τελευταία επαφή με τον πύργο ελέγχου της 111 ΠΜ ήταν στις 12.55, όταν το αεροσκάφος ζήτησε άδεια προσγείωσης. Η κακοκαιρία και η ομίχλης που επικρατούσε, επέβαλε τη διαδικασία προσγείωσης διά οργάνων. Ο ελεγκτής στον πύργο ελέγχου προσπάθησε να επικοινωνήσει με το C130, χωρίς ωστόσο κάποιο αποτέλεσμα. Η κινητοποίηση είναι άμεση και η επιχείρηση, γιγαντιαία.

Οκτώ F-16 έλαβαν μέρος από αέρος στην επιχείρηση, ενώ λίγο αργότερα κινητοποιήθηκαν 2 C-130, 2 πυροσβεστικά CL-215. Στη μάχη ρίχτηκαν και 2 Σινούκ, ελικόπτερα του Ναυτικού και αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας P-3C Οράιον κι 1 S-3 Βάικινγκ. Παράλληλα μεγάλες δυνάμεις καταδρομών και πεζοναυτών άρχισαν να «χτενίζουν» τα πιθανά σημεία πτώσης του αεροσκάφους, ψάχνοντας κυρίως πάνω από τη νοητή γραμμή της πορείας που θα έπρεπε να είχε ακολουθήσει.

Χρειάστηκαν τρεις ημέρες έρευνας, και το πρωί της Παρασκευής 8 Φεβρουαρίου ένας κυβερνήτης στρατιωτικού ελικοπτέρου που συμμετείχε στις έρευνες, αναγνωρίζει τα συντρίμμια του C-130 στην κορυφή Τσατάλι του όρους Όθρυς σε υψόμετρο 1.520 μ. Η περιοχή αποκλείστηκε αμέσως από πεζοναύτες και καταδρομείς, ενώ απαγορεύτηκε αυστηρά στους δημοσιογράφους να πλησιάσουν τα συντρίμμια του αεροσκάφους και να τραβήξουν φωτογραφίες. Ύστερα από λίγο, ελικόπτερα Σινούκ έφτασαν στον τόπο της τραγωδίας και αφού σήκωσαν βιαστικά μέρη από το κατεστραμμένο αεροπλάνο μαζί με κάποια κιβώτια αγνώστου μέχρι σήμερα περιεχομένου, άρχισαν σιγά σιγά να μεταφέρουν τους νεκρούς, των οποίων η περισυλλογή γινόταν χωρίς την παρουσία ιατροδικαστών. 

Η Πολεμική Αεροπορία διαβεβαίωσε τους συγγενείς των 63 νεκρών ότι ο θάνατός τους ήταν ακαριαίος, ωστόσο μέλη σωστικών συνεργείων και συγγενείς που έφτασαν στο σημείο έκαναν λόγο για επιζώντες, οι οποίοι προσπάθησαν -μάταια- να επιβιώσουν. Η άποψη αυτή ενισχύεται από τη θέση στην οποία βρέθηκαν ορισμένοι σμηνίτες αλλά και λόγω των εξτρά ρούχων που φορούσαν.   
Στις 4 Νοεμβρίου 1994 στο Αεροδικείο Αθηνών εκδικάζεται η υπόθεση με μοναδικό κατηγορούμενο - για παράβαση στρατιωτικού καθήκοντος εν καιρώ μερικής επιστράτευσης, για ανθρωποκτονία κατά συρροήν και εξ αμελείας και για καταστροφή αεροπλάνου - τον επισμηναγό Στέφανο Τίγκα. Μετά από μερικές εβδομάδες το Αεροδικείο επέβαλε στον - απόστρατο πλέον – επισμηναγό, φυλάκιση δύο ετών με τριετή αναστολή.

Λίγο πριν από τη δίκη, ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας είχε αναφέρει μεταξύ άλλων: «Τα C-130 είναι από τα πιο ασφαλή αεροσκάφη στον κόσμο και είναι αδύνατον να χαθούν ή να πέσουν.Σε εκείνο το ατύχημα πλησιάζει ο πιλότος από τη θαλάσσα κι ενώ βρίσκεται ήδη στα 4.000 πόδια ζητεί να κάνει κάθοδο για να προσγειωθεί. Η απάντησή μου είναι να κάνει LOW TACAN, μια εγκεκριμένη από τους νόμους διαδικασία. Από εκεί και μετά αυτός έρχεται με 63 μοίρες λάθος πορεία... Δεν θέλω να πω ότι ο πιλότος δεν ήταν ικανός αλλά είχε δύο εγκαταλείψεις. Γνώριζε πολύ καλά την περιοχή λόγω του ότι ήταν πιλότος παλιά στα F-5, αλλά δεν μπορώ να εξηγήσω τη μεγάλη απόκλιση του αεροσκάφους.» 

Στις 19 Ιανουαρίου 1996 η υπόθεση εκδικάζεται στο Διαρκές Αναθεωρητικό Αεροδικείο όπου ο Στέφανος Τίγκας κρίνεται ομόφωνα αθώος με τους συγγενείς των θυμάτων να κάνουν λόγο για «δίκη-παρωδία» κατηγορώντας το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας για απόκρυψη σημαντικών εγγράφων με σκοπό να κλείσουν οριστικά την υπόθεση.

ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΒΒΟΥΡΑΣ

Στη σελίδα του ΠΑ.Σ.ΟΙ.Π.Α., του Πανελλήνιου Συλλόγου Οικογενειών Πεσόντων Αεροπόρων, αναφέρεται για τον Σωκράτη Κάββουρα:

Γεννήθηκε το 1943 στην Αλέα-Τεγέα Αρκαδίας. Εισήλθε στη Σχολή Ιπταμένων Αεροπορίας το Νοέμβριο του 1967 και αποφοίτησε το Νοέμβριο του 1969 με το  βαθμό του αρχισμηνία.

Σκοτώθηκε σε αεροπορικό ατύχημα που συνέβη κατά τη διάρκεια διατεταγμένης πτήσεως, όταν το αεροσκάφος C-130 της 112 Πτέρυγας Μάχης (Ελευσίνα), στο οποίο επέβαινε ως πλήρωμα, προσέκρουσε στην κορυφή του όρους Όθρυς Μαγνησίας, στις 5 Φεβρουαρίου 1991. Υπηρετούσε στην 112 Πτέρυγα Μάχης.

(Με πληροφορίες από τη lifo.gr, και το άρθρο της Α. Κολοβού)


2 Σχόλια

Το μεσημέρι εκείνο διάβαζα ένα περιοδικό και στο ραδιόφωνο άκουσα ονόματα αεροπόρων, στο τέλος της μετάδοσης ο εκφωνητής ανήγγειλε ότι αυτοί ήταν μέλη του 748, στιγμή αμηχανίας για λίγο και αναγγελία ότι αυτό αναζητάτε μεταξύ Θήβας-Λαμίας-Βόλου, έφυγε η γη κάτω από τα πόδια μου, τι έγινε ρε παιδιά; κανείς δεν το είδε;τι μετέφερε; άκρως απόρρητο! τόσο που άξιζε περισσότερο από την ζωή των επιβαινόντων.<<Aεροπόρος θα γενώ, στη γη να μην αγγίζω, να μαι ψηλά στον ουρανό, τα σύννεφα να σκίζω. Kαι αν η μοίρα το καλεί, μια μέρα να πεθάνω, θέλω του χάρου το φιλί, μες το αεροπλάνο>>. Θέλουμε αλήθεια..

Ο κ. Σωκράτης πετούσε την πτήση σαν lood master υπεύθυνος φορτίου. Ήταν Ραδιοναυτίλος από τους ποιο έμπειρους, είχε πετάξει και στην επιχείρηση ΝΙΚΗ στην Κύπρο το 1974 με το NORATLAS <<ΝΙΚΗ 6>>της 354 Μ.Μ. τότε. Ήταν χρόνια στον πύργο ελέγχου της Τρίπολης επί Λουκάκου & Τσαγκαράκη Διοικητών. Έπεσαν υπέρ πατρίδος.

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.