Χωρίζεται στα δύο η Αρκαδία - Εγκρίθηκε η μελέτη για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων

Χωρίζεται στα δύο η Αρκαδία - Εγκρίθηκε η μελέτη για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων

Δεκέμβριος 03, 2010 - 00:57

Μαζί με Κορινθία και Αργολίδα οι Δήμοι Τρίπολης, Βόρειας και Νότιας Κυνουρίας
Στην ίδια ενότητα με τη Μεσσηνία οι δήμοι Γορτυνίας και Μεγαλόπολης
Προβλέπονται Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων με ή χωρίς ενεργειακή αξιοποίηση καθώς και Χώροι Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων

Με κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Εσωτερικών, Περιφερειακής Ανάπτυξης, Υγείας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Πολιτισμού, εγκρίθηκε η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων τροποποίησης του περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Με κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Εσωτερικών, Περιφερειακής Ανάπτυξης, Υγείας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Πολιτισμού, εγκρίθηκε η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων τροποποίησης του περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Περιφέρειας Πελοποννήσου.

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Οι στόχοι για την διαχείριση των αποβλήτων σε επίπεδο Περιφέρειας είναι οι ακόλουθοι:
• Βιώσιμη διαχείριση αποβλήτων στο σύνολο της Περιφέρειας.
• Πρόληψη ή μείωση της παραγωγής αποβλήτων (ποσοτική μείωση) καθώς και μείωση της περιεκτικότητας τους σε επικίνδυνες ουσίες (ποιοτική βελτίωση).
• Επαναχρησιμοποίηση υλικών από τα απόβλητα.
• Αξιοποίηση των αποβλήτων (ανακύκλωση και ανάκτηση ενέργειας).
• Εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει».
• Εφαρμογή της αρχής της εγγύτητας.
• Χρησιμοποίηση των βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη την τεχνολογική εφαρμοσιμότητα και την οικονομική βιωσιμότητα.
• Προώθηση της οργάνωσης, με την ευθύνη του παραγωγού, ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης των άλλων ρευμάτων αποβλήτων, πλην των αστικών: μη επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα, ελαστικά αυτοκινήτων, Απόβλητα Εκσκαφών Κατασκευών & Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ), Οχήματα στο Τέλος του Κύκλου Ζωής τους (ΟΤΚΖ), Απόβλητα Ηλεκτρικού και Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού (ΑΗΗΕ), ιλύες από Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Αστικών Λυμάτων (ΕΕΛ), γεωργικά απόβλητα, κτηνοτροφικά απόβλητα, επικίνδυνα αστικά στερεά απόβλητα, κ.λ.π.
• Ουσιαστική συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στους τομείς που παρουσιάζουν επιχειρηματικό ενδιαφέρον.
• Αποκατάσταση όλων των χώρων ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων.
• Ασφαλής τελική διάθεση των αποβλήτων.
• Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού έτσι ώστε να υπάρχει ενεργή συμμετοχή και ευθύνη των πολιτών στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων.

Οι στόχοι του προγράμματος αναφέρονται στη διαχείριση τριών γενικών κατηγοριών αποβλήτων σε συμφωνία με τις κατευθύνσεις του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), (ΚΥΑ 50910/2727/03, ΦΕΚ 1909/Β/22-12-03):
Ι. Αστικά απόβλητα: υλικά συσκευασίας (ΥΣ) και βιοαποδομήσιμο κλάσμα (ΒΑΑ)
ΙΙ. Μη Επικίνδυνα Βιομηχανικά Απόβλητα
ΙΙΙ. Άλλες κατηγορίες μη επικινδύνων στερεών αποβλήτων, ως ακολούθως:
• Ιλύες από Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Αστικών Λυμάτων (ΕΕΛ)
• Μεταχειρισμένα ελαστικά
• Οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωή τους (ΟΤΚΖ)
• Απόβλητα ειδών ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού
• Αδρανή απόβλητα από κατασκευές, εκσκαφές και κατεδαφίσεις
• Γεωργικά υπολείμματα και άχρηστα γεωργικά προϊόντα
Οι ποσοτικοί στόχοι που τίθενται για την διαχείριση των αποβλήτων σε επίπεδο Περιφέρειας είναι σύμφωνοι με τους στόχους που τίθενται στον ΕΣΔΑ, για τις προαναφερόμενες κατηγορίες αποβλήτων.
Για την επίτευξη των προαναφερόμενων στόχων του ΠΕΣΔΑ:
• η Περιφέρεια χωρίζεται σε τρεις Διαχειριστικές Ενότητες (ΔΕ), έναντι επτά που προέβλεπε ο εγκεκριμένος ΠΕΣΔΑ, προκειμένου να επιτευχθεί οικονομία κλίμακας, αλλά και να γίνουν συντονισμένα και πολύ πιο γρήγορα οι απαραίτητες ενέργειες για την υλοποίηση του σχεδίου:
α) 1η ΔΕ: Στην 1η ΔΕ συμπεριλαμβάνονται ο Νομός Κορινθίας (6 Δήμοι), ο Νομός Αργολίδας (4 Δήμοι) και 3 Δήμοι από τον Νομό Αρκαδίας: Δ. Τρίπολης, Δ. Βόρειας Κυνουρίας και Δ. Νότιας Κυνουρίας.
β) 2η ΔΕ: Στην 2η ΔΕ συμπεριλαμβάνονται ο Νομός Μεσσηνίας και 2 Δήμοι του Νομού Αρκαδίας, ο Δ. Μεγαλόπολης και ο Δ. Γορτυνίας.
γ) 3η ΔΕ: Στην 3η ΔΕ συμπεριλαμβάνεται ο Νομός Λακωνίας.
• απαιτείται η ανάπτυξη σημαντικού αριθμού και μεγέθους τεχνικών υποδομών, οι οποίες περιλαμβάνουν:
α) Δίκτυο συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών και ειδικών αποβλήτων (Πράσινα Σημεία ): Το δίκτυο θα δέχεται ανακυκλώσιμα υλικά και απόβλητα που δε συλλέγονται με τον κλασικό τρόπο αποκομιδής, όπως: υλικά καθαρισμού, χρώματα, θερμόμετρα, μπαταρίες, φάρμακα, πλαστικά δοχεία, μεταλλικά αντικείμενα (καλοριφέρ κ.λπ.), παιχνίδια, έπιπλα, στρώματα, ηλεκτρικές συσκευές, λαμπτήρες, υλικά συσκευασίας (χαρτόνια), κλαδεύματα (πράσινα), ελαστικά - σε ορισμένα πράσινα σημεία, αυτοκίνητα - σε ορισμένα πράσινα σημεία
β) Βελτιστοποίηση του Συστήματος Χωριστής Συλλογής Αποβλήτων Συσκευασιών και αξιοποίηση των υποδομών σε Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών - ΚΔΑΥ
γ) Πρόγραμμα Χωριστής Συλλογής Οργανικών Αποβλήτων (οργανικά κουζίνας, απόβλητα κήπων, υγρά χαρτιά, κ.λ.π.) και Μονάδες Επεξεργασίας του συλλεγόμενου οργανικού με στόχο την παραγωγή κομπόστ ή/και ενέργειας.
δ) Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ)
ε) Ολοκληρωμένες Εγκαταστάσεις Διαχείρισης Αποβλήτων κάθε μια από τις οποίες περιλαμβάνει Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ).

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ/ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΕΡΓΑ

Προτείνονται τα ακόλουθα έργα:
Δίκτυο Πράσινων Σημείων: Ο ακριβής αριθμός των μονάδων αυτών, η χωροθέτησή τους και η διαστασιολόγησή τους (ποσότητα και είδη υλικών που θα υποδέχονται) θα αποτελέσουν αντικείμενο μελέτης σκοπιμότητας.
Μονάδες Επεξεργασίας του συλλεγόμενου οργανικού: Ο αριθμός των μονάδων αυτών και η χωροθέτησή τους πρέπει να λάβει υπόψη τη χωρική κατανομή της παραγωγής του οργανικού των ΑΣΑ καθώς και τη χωρική κατανομή των γεωργοκτηνοτροφικών αποβλήτων. Η δυνατότητα ανάμιξης του χωριστά συλλεχθέντος ρεύματος του οργανικού των ΑΣΑ και αγροτοκτηνοτροφικών αποβλήτων, (με στόχο την συν-επεξεργασία τους), θα τεκμηριώνεται μετά από ειδική μελέτη που θα λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε ρεύματος αλλά και την απαιτούμενη ποιότητα του κομπόστ (δηλ. την αγορά όπου θα διοχετευτεί το κομπόστ και τις προοριζόμενες χρήσεις του).
Σταθμοί Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ): Προβλέπεται η δημιουργία δικτύου Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ενδεικτικά 11 ΣΜΑ). Ο ακριβής αριθμός και η χωροθέτησή των ΣΜΑ θα οριστικοποιηθεί μετά τη χωροθέτησή των ΟΕΔΑ.
Ολοκληρωμένες Εγκαταστάσεις Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ): Προβλέπονται τρεις (3) Κεντρικές ΟΕΔΑ που θα περιλαμβάνουν Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και Χώρους Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ):
α) Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) με ή χωρίς ενεργειακή αξιοποίηση:
1. ΜΕΑ με ή χωρίς ενεργειακή αξιοποίηση 1ης Διαχ. Ενότητας; θα εξυπηρετεί το νομό Κορινθίας, το νομό Αργολίδας και τμήμα του νομού Αρκαδίας (ΟΤΑ: Τρίπολης, Νότιας Κυνουρίας και Βόρειας Κυνουρίας).
2. ΜΕΑ με ή χωρίς ενεργειακή αξιοποίηση 2ης Διαχ. Ενότητας: Θα εξυπηρετεί το νομό Μεσσηνίας και τους ΟΤΑ Μεγαλόπολης και Γορτυνίας του νομού Αρκαδίας.
3. ΜΕΑ με ή χωρίς ενεργειακή αξιοποίηση 3ης Διαχ. Ενότητας: Θα εξυπηρετεί το νομό Λακωνίας.
β) Χώρους Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων: Για την ασφαλή διάθεση των υπολειμμάτων, προβλέπονται:
• ΧΥΤΥ 1ης Διαχ. Ενότητας: Θα εξυπηρετεί το νομό Κορινθίας, το νομό Αργολίδας και τμήμα του νομού Αρκαδίας (ΟΤΑ: Τρίπολης, Νότιας Κυνουρίας και Βόρειας Κυνουρίας) και θα δέχεται τα υπολείμματα της επεξεργασίας.
• ΧΥΤΥ 2ης Διαχ. Ενότητας: Θα εξυπηρετεί το νομό Μεσσηνίας και τους ΟΤΑ Μεγαλόπολης και Γορτυνίας του νομού Αρκαδίας και θα δέχεται τα υπολείμματα της ΜΕΑ της επεξεργασίας.
• ΧΥΤΥ 3ης Διαχ. Ενότητας: Θα εξυπηρετεί το νομό Λακωνίας και θα δέχεται τα υπολείμματα της ΜΕΑ της επεξεργασίας.
Τα δευτερογενή προϊόντα που θα παράγονται από τις Μ.Ε.Α θα αξιοποιούνται με κάποια από τις εργασίες ανάκτησης/αξιοποίησης όπως αυτές αναφέρονται στην εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία, εντός ή εκτός Περιφέρειας Πελοποννήσου, σε κατάλληλες για το σκοπό αυτό εγκαταστάσεις. Προκειμένου κάποια εγκατάσταση να αξιοποιήσει τέτοια προϊόντα θα πρέπει να διαθέτει τις κατάλληλες προς τούτο αδειοδοτήσεις.
Επιπλέον:
Η τροποποίηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Πελοποννήσου μεριμνά για ένα σημαντικό αριθμό ειδικών ρευμάτων αποβλήτων όπως αυτά αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο Α της παρούσας Απόφασης, η διαχείριση των οποίων βασίζεται σε ειδικό νομικό πλαίσιο. Η ορθολογική διαχείριση των ρευμάτων αυτών θα μειώσει σημαντικά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της υφιστάμενης διαχείρισης αποβλήτων.
Μεταξύ άλλων προβλέπεται η συνδιαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) με βιομηχανικά μη επικίνδυνα απόβλητα, με ιλύες από ΕΕΛ, γεωργικά υπολείμματα και άχρηστα γεωργικά προϊόντα στις Ολοκληρωμένες Εγκαταστάσεις Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ) εφόσον αυτό είναι δυνατό με βάση τις τεχνολογίες που επιλεγούν.
Η διαχείριση των νοσοκομειακών και Ιατρικών Αποβλήτων δεν περιλαμβάνεται στους στόχους του ΠΕΣΔΑ καθώς για αυτά εφαρμόζεται η ΚΥΑ 37591/2031/2003 (ΦΕΚ 1419/Β/2003). Το κλάσμα των ΑΣΑ που παράγεται σε νοσηλευτικές μονάδες θα συλλέγεται χωριστά και θα υπόκειται στην ίδια διαχείριση που προβλέπεται για τα ΑΣΑ όλης της Περιφέρειας. Αντίστοιχα η διαχείριση των αποβλήτων από πλοία και πλωτές εγκαταστάσεις συγκεκριμένης κατηγορίας δεν περιλαμβάνεται στους στόχους του εν λόγω ΠΕΣΔΑ καθώς για αυτά εφαρμόζεται η ΚΥΑ 3418/2002 (ΦΕΚ 712/Β/2002). Τα ΑΣΑ που συλλέγονται στα λιμάνια από πλοία και πλωτές εγκαταστάσεις θα υφίστανται την ίδια διαχείριση που προβλέπεται για τα ΑΣΑ όλης της Περιφέρειας.
Για το μεταβατικό χρονικό διάστημα, δηλαδή μέχρι την υλοποίηση του επικαιροποιημένου ΠΕΣΔΑ προτείνονται 4 άξονες δράσης:
ο Στην εκτεταμένη ανακύκλωση συσκευασιών στο σύνολο της Περιφέρειας και στην μέγιστη αξιοποίηση των υφιστάμενων ΚΔΑΥ.
ο Στην στοχευμένη Διαλογή στην Πηγή του οργανικού κλάσματος σε περιοχές τουριστικές όπου υπάρχει σημαντικός αριθμός εστιατορίων, ξενοδοχείων, και στη δημιουργία μικρών μονάδων επεξεργασίας.
ο Για το μεταβατικό χρονικό διάστημα, δηλαδή μέχρι τη λειτουργία των έργων ασφαλούς διάθεσης, για τη διαχείριση και διάθεση των στερεών αποβλήτων μπορεί να αξιοποιηθεί ο νόμιμος ΧΥΤΑ Κιάτου με επέκταση του, ο ΧΥΤΑ Ξυλοκάστρου με βελτιωτικές παρεμβάσεις, για μέγιστη λειτουργία 5 ετών,
ο Θα αξιοποιούνται όλες οι σχετικές με την κείμενη νομοθεσία πρακτικές, όπως η αποθήκευση αποβλήτων σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο άρθρο 2 της ΚΥΑ 29407/3508/2002. Στο πλαίσιο αυτό, θα δημιουργηθούν Σταθμοί Μεταβατικής Διαχείρισης με δυνατότητα χωροθέτησής τους και εκτός των προς σχεδιασμό ΟΕΔΑ, όπου θα λαμβάνει χώρα μια τεχνικά και περιβαλλοντικά άρτια διαχείριση των υπολοίπων αποβλήτων που δεν θα ανακυκλώνονται και δεν θα κομποστοποιούνται, με βέλτιστο τεχνικοοικονομικά τρόπο. Οι θέσεις αυτές με το πέρας του μεταβατικού σταδίου θα μπορούν να αξιοποιηθούν ως ΣΜΑ. Ο Περιφερειακός Φορέας Διαχείρισης Αποβλήτων θα μπορεί να προβεί σε μελέτη για την βελτιστοποίηση του δικτύου μεταφοράς και να οριστικοποιήσει τις θέσεις αυτές. Η χωροθέτηση των χώρων αυτών αφενός θα ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις στα νερά, στο έδαφος και στην ατμόσφαιρα από την ανεξέλεγκτη διάθεση των Α.Σ.Α., αφετέρου θα αποτρέψει την επιβολή κυρώσεων από την Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
ο Στην βελτιστοποίηση της υπάρχουσας εναλλακτικής διαχείρισης των ειδικών ρευμάτων στο σύνολο της Περιφέρειας αξιοποιώντας την παρουσία των ΣΕΔΑ.
Ως χωρικό πεδίο μελέτης και εφαρμογής του ΠΕΣΔΑ ορίζεται η Περιφέρεια Πελοποννήσου.

Διαφοροποιήσεις που επιβάλλονται στο ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου από την ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής διάστασης και όροι, περιορισμοί και κατευθύνσεις για την προστασία και διαχείριση του περιβάλλοντος που πρέπει να συνοδεύουν την έγκριση του.
Ι. Στο ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου ενσωματώνονται έργα και δράσεις που συνάδουν με τους στρατηγικούς και περιβαλλοντικούς στόχους του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Μη Επικίνδυνων Στερεών Αποβλήτων.
II. Για την πληρέστερη προστασία και την ορθολογική διαχείριση του περιβάλλοντος, σε σχέση με το ΠΕΣΔΑ, η έγκριση του θα πρέπει να συνοδεύεται από τους όρους, περιορισμούς και κατευθύνσεις που ακολουθούν:
1. Κατά τον σχεδιασμό των έργων και δράσεων για την υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ να λαμβάνονται υπόψη τα ακόλουθα:
α) Η βελτιστοποίηση του σχεδιασμού τους ώστε να διασφαλίζονται κατά το δυνατόν οι φυσικές διεργασίες, η αποδοτικότητα των φυσικών πόρων, η ισορροπία και η εξέλιξη των οικοσυστημάτων καθώς και η ποικιλομορφία, ιδιαιτερότητα ή μοναδικότητα τους.
β) Η ουσιαστική υποχρέωση της χώρας που απορρέει από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία για την προστασία και διατήρηση της βιοποικιλότητας (διατήρηση των οικοσυστημάτων και των φυσικών οικοτόπων καθώς και διατήρηση και αποκατάσταση ζώντων πληθυσμών των διαφόρων ειδών στο φυσικό τους περιβάλλον).
γ) Οι αρχές της προφύλαξης και της προληπτικής δράσης.
δ) Τα πορίσματα και οι κατευθύνσεις των εγκεκριμένων Ειδικών Περιβαλλοντικών
Μελετών (ΕΠΜ) για περιοχές της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
ε) Οι κατευθύνσεις, όροι και περιορισμοί των Π.Δ. ή ΚΥΑ χαρακτηρισμού περιοχών της Περιφέρειας Πελοποννήσου σύμφωνα με το άρθρο 19 του Ν 1650/86, (όπως η ΚΥΑ 33999/2010 (ΦΕΚ 353/ΑΑΠ/6.9.2010), όπως κάθε φορά ισχύει).
ζ) Οι κατευθύνσεις, όροι και περιορισμοί των θεσμοθετημένων Ζ.Ο.Ε. και Λοιπών άλλων θεσμοθετημένων γενικών και ειδικών χωροταξικών σχεδίων.
η) Οι βασικές αρχές και οι κατευθύνσεις που απορρέουν από τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Στερεών Μη Επικίνδυνων Αποβλήτων όπως διατυπώνονται στην ΚΥΑ 50910/2727/2003 (ΦΕΚ 1909/Β/2003).
2. Για την προστασία των αμιγώς προστατευόμενων περιοχών (π.χ. του Δικτύου
ΝΑΤΟΥΡΑ 2000, κλπ.) και κατ' επέκταση των στοιχείων που τις χαρακτηρίζουν (π.χ.
είδη χλωρίδας και πανίδας, οικότοποι, οικοσυστήματα κλπ.), στο στάδιο αξιολόγησης των προτάσεων σχεδιασμού των έργων του εν λόγω ΠΕΣΔΑ να εφαρμόζονται τα εξής:
α) Κριτήρια αποκλεισμού θέσεων εντός των παρακάτω περιοχών εκτός αν επιτρέπεται η κατασκευή τους από τις ειδικές ρυθμίσεις που έχουν θεσπισθεί για την εκάστοτε προστατευόμενη περιοχή, όπως αυτές αναφέρονται στο κεφάλαιο 6 της εν θέματι ΣΜΠΕ:
ί. Περιοχών κοινοτικού ενδιαφέροντος & Ζώνες Ειδικής Προστασίας για την ορνιθοπανίδα του Ευρωπαϊκού Οικολογικού Δικτύου ΝΑΤΟΥΡΑ 2000.
ϋ. Περιοχών που έχουν κηρυχθεί ως «καταφύγια άγριας ζωής»,
ϊϋ. Περιοχών που έχουν κηρυχθεί ως Τοπία Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους
(Τ.Ι.Φ.Κ.).
ϊν. Περιοχών που έχουν κηρυχθεί ως Διατηρητέα Μνημεία Φύσης, ν. Περιοχών χαρακτηρισμένων ως δάση,
νϊ. Περιοχών εντός κηρυγμένων αναδασωτέων εκτάσεων, εφόσον έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες πριν την έναρξη της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης των επί μέρους έργων.
Ο τελικός αποκλεισμός μιας θέσης θα γίνεται κατά την διάρκεια της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης κάθε επί μέρους έργου και με τη σύμφωνη γνώμη των αρμοδίων φορέων και υπηρεσιών.
β) Να λαμβάνονται υπόψη τα βιοτικά και αβιοτικά χαρακτηριστικά της εκάστοτε περιοχής, ώστε να διαπιστώνεται η οικολογική σημασία της ως προς το αν αποτελεί ενδιαίτημα για είδη πανίδας ιδιαίτερης σημασίας και που τελούν υπό καθεστώς προστασίας.
γ) Να λαμβάνονται υπόψη οι προτάσεις που δίνονται από τις εκάστοτε εγκεκριμένες Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες και οι ειδικές ρυθμίσεις που έχουν θεσπιστεί για την εκάστοτε προστατευόμενη περιοχή.
3. Για την προστασία της βιοποικιλότητας, των φυσικών οικοτόπων και της άγριας
χλωρίδας και πανίδας να τηρούνται τα ακόλουθα:
α) Τα κριτήρια επιλογής προτάσεων να περιλαμβάνουν σαφείς απαιτήσεις ως προς τη συμβατότητα της αξιολογούμενης πρότασης με την διατήρηση της βιοποικιλότητας στην περιοχή ανάπτυξης της.
β) Να αξιοποιείται η διαδικασία έγκρισης περιβαλλοντικών όρων των έργων και δραστηριοτήτων του ΠΕΣΔΑ για την αποφυγή ή κατά το δυνατόν μείωση επιπτώσεων σε φυσικές προστατευόμενες περιοχές και περιοχές του δικτύου Ν3ΐυΓ3 2000.
γ) Να δίνεται προτεραιότητα στις δράσεις αποκατάστασης των Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Αποβλήτων (ΧΑΔΑ) που βρίσκονται εντός οικοτόπων.
δ) Να γίνεται εφαρμογή βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών για να ελαχιστοποιηθεί η προκαλούμενη περιβαλλοντική όχληση.
ε) Να εφαρμόζονται συστήματα περιβαλλοντικής διαχείρισης.
4. Για την προστασία των εδαφών σε προστατευόμενες ή μη περιοχές και την
αποφυγή απώλειας, ρύπανσης ή υποβάθμισης τους, να ακολουθούνται οι εξής
κατευθύνσεις:
α) Ενθάρρυνση των ενδιαφερόμενων για την υλοποίηση των έργων σε κατάλληλες περιοχές (με γνώμονα την αξιοποίηση κατά το δυνατόν υποβαθμισμένων περιοχών και εδαφών αντί παραγωγικών εδαφών), αποφεύγοντας κατά το δυνατόν την χωροθέτησή τους σε περιοχές με μοναδικό χαρακτήρα τοπίου (λόγω της ποικιλίας του φυσικού ανάγλυφου που παρουσιάζουν) και μεγάλη αισθητική αξία (λόγω του αξιόλογου βαθμού φυσικότητας που παρουσιάζουν).
β) Να ενθαρρύνονται ενέργειες και δράσεις περιβαλλοντικής επιχειρηματικότητας προκειμένου να μειωθεί η διάθεση του βιοαποδομήσιμου κλάσματος των αποβλήτων σε ΧΥΤΥ εντός των προβλεπόμενων στόχων από την Εθνική και Κοινοτική Νομοθεσία.
γ) Να εντατικοποιηθούν οι δράσεις αποκατάστασης των ΧΑΔΑ .
δ) Να παρακολουθούνται και να αποκαθίστανται οι χώροι υγιειονομικής ταφής μετά την παύση λειτουργίας τους.
ε) Να εφαρμόζονται οι βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές για να ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα διαρροής ρυπαντικού φορτίου στο έδαφος.
5. Προσοχή θα πρέπει να δίνεται κατά το στάδιο σχεδιασμού και χωροθέτησης των
έργων, ώστε όχι μόνο να μην προκύπτουν σημαντικές επιπτώσεις στο υδατικό περιβάλλον, αλλά επιπλέον να ελαχιστοποιείται και ο κίνδυνος πρόκλησης ρύπανσης του λόγω αστοχίας ή έκτακτων αναγκών / φαινομένων.
Ειδικότερα για την προστασία του υδάτινου περιβάλλοντος να ακολουθούνται οι εξής κατευθύνσεις:
α) Χρήση βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών για την ελαχιστοποίηση των παραγόμενων υγρών αποβλήτων.
β) Χρήση βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών για τη συλλογή και επεξεργασία των υγρών αποβλήτων (π.χ. συλλογή και διαχείριση στραγγισμάτων από τους ΧΥΤΥ).
γ) Εφαρμογή προγράμματος δειγματοληψιών και μετρήσεων των συγκεντρώσεων ρύπων στα επεξεργασμένα υγρά απόβλητα των εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων.
δ) Ενδεχόμενη παρακολούθηση των κοντινών υδάτινων σωμάτων (επιφανειακών ή/και υπογείων) αν προκύπτει ότι ενδέχεται να επηρεάζονται από τη λειτουργία της εγκατάστασης.
ε) Αναφορά των επιπέδων ρύπανσης των υδάτων στις αρμόδιες αρχές.
στ) Εφαρμογή συστήματος περιβαλλοντικής διαχείρισης.
Να προωθούνται έργα που ενσωματώνουν στον σχεδιασμό τους σύγχρονα συστήματα επεξεργασίας των παραγόμενων αερίων ρύπων από την επεξεργασία των στερεών αποβλήτων, για την ελαχιστοποίηση των αερίων εκπομπών που τελικώς διατίθενται στην ατμόσφαιρα.
Για την Προστασία των Αρχαιοτήτων και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, θα πρέπει να διασφαλίζεται εκ των προτέρων ότι τα προτεινόμενα από το ΠΕΣΔΑ έργα και οι δράσεις δεν θα προκαλούν βλάβη στους αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία, ιστορικούς τόπους και το περιβάλλον τους. Οι αποστάσεις από αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και ιστορικούς τόπους ως κριτήρια αποκλεισμού περιοχών νια την υποδοχή των κύριων έργων θα εξετάζονται κατά περίπτωση και σε συνδυασμό με την παράμετρο της οπτικής επαφής και της πρόκλησης βλάβης σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και ιστορικούς τόπους, από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠΠΟ κατά την διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης των αντίστοιχων έργων και δραστηριοτήτων σύμφωνα με τις ισχύουσες για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς διατάξεις.
Κατά την χωροθέτηση και εκπόνηση των Περιβαλλοντικών Μελετών των έργων, δράσεων και παρεμβάσεων του ΠΕΣΔΑ, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι κατευθύνσεις του Υπουργείου Πολιτισμού & Τουρισμού, που αναφέρονται στο σχετ. έγγραφο (51) του ΥΠΠΟΤ.
8. Για την προστασία του τοπίου θα πρέπει να τηρούνται τα ακόλουθα:
α) Κατά την περιβαλλοντική αδειοδότηση των έργων και δράσεων του ΠΕΣΔΑ να διασφαλίζεται κατά το δυνατόν το τοπίο και οι συνιστώσες που το απαρτίζουν.
β) Να παρακολουθείται η αποκατάσταση των χώρων διαχείρισης αποβλήτων μετά τη παύση της λειτουργίας τους.
9. Για την προστασία του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος και της ανθρώπινης υγείας
θα πρέπει να εφαρμόζονται τα ακόλουθα:
α) Εφαρμογή βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών για να ελαχιστοποιηθεί η προκαλούμενη περιβαλλοντική όχληση.
β) Εφαρμογή συστήματος περιβαλλοντικής διαχείρισης.
γ) Εκπόνηση προγραμμάτων για την πρόληψη και τη διαχείριση ατυχηματικών καταστάσεων.
δ) Διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους.
ε) Να γίνει ορθολογική χωροθέτηση του δικτύου των υποδομών (έργων διαχείρισης αποβλήτων-ανακύκλωση, επεξεργασία, διάθεση κ.λ.π.) που θα αναπτυχθούν, λαμβάνοντας υπόψη το είδος, το κόστος και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των μεταφορών.
Εξαιτίας των αναμενόμενων σημαντικών ποσοτήτων οργανικών αποβλήτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου (ζυμώσιμο κλάσμα των Α. Σ.Α, ιλύες, γεωργικά υπολείμματα, κ.λ.π.), απαιτείται η εκπόνηση ειδικών μελετών που θα βοηθήσουν στη διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με την ειδικότερη διαχείριση τους.
Στις αστικές περιοχές να γίνει εγκατάσταση ειδικών κάδων συλλογής ανακυκλώσιμων - ανακτήσιμων αποβλήτων, με κατάλληλη χωρική διασπορά, ώστε να εξυπηρετείται εύκολα το σύνολο του πληθυσμού των αστικών τουλάχιστον κέντρων.
Όσα έργα έχουν τη δυνατότητα να συμβάλλουν στην βελτίωση της ορθολογικής διαχείριση των στερεών αποβλήτων θα είναι αποδεκτά, εφόσον κριθούν βιώσιμα από τις αρμόδιες υπηρεσίες και τον ΦοΔΣΑ και εναρμονίζονται με τους Στόχους της παρούσας Απόφασης.
Όλα τα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος που αναφέρονται στην Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), η οποία συνοδεύει την παρούσα Απόφαση, ισχύουν εφόσον δεν έρχονται σε αντίθεση με τα παραπάνω.

ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΙΣΧΥΟΣ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ

Η παρούσα ισχύει έως 31.10.2020. Σε περίπτωση τροποποίησης του προγράμματος, απαιτείται η τήρηση των διαδικασιών που προβλέπονται στην ΚΥΑ με α. π. ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ.107017/2006.

Πηγή:Αρκαδικές Ειδήσεις