Άρθρο-Πολιτιστικό Καλοκαίρι... και Θεσμός

Άρθρο-Πολιτιστικό Καλοκαίρι... και Θεσμός

Αύγουστος 17, 2009 - 23:31

Είναι αδιανόητο, η Παγκόσμια Οικονομία να πηγαίνει “κατά διαόλου”, η Ελλάδα -κατά την τσέπη του Λαουτζίκου και κατά τη γνώμη των Κρατούντων και των Μ.Μ.Ε.- ν' αγκομαχάει και -αυτό είναι το αδιανόητο- το Ελληνικό Πολιτιστικό Καλοκαίρι να είναι στο “σούπερ φόρτε” του! Θα μου πεις “ανάγκα και θεοί πείθονται”... δηλ. τι, ν' αφήσουμε τους, παντός είδους, καλλιτέχνες να πεινάσουν; είναι μια ευκαιρία, με το “τέχνασμα” του Πολιτιστικού Καλοκαιριού, να οικονομήσουν, κι αυτοί, πέντε δεκάρες...αν και, τις “πέντε δεκάρες” -ήτοι τα 100άδες χιλ. ευρώ-, τα ξαναπαίρνουν οι ίδιοι, όπως τα πήραν και το χειμώνα -θιασάρχες, επώνυμοι, Εταιρίες μη κερδοσκοπικές, ιμπρεσάριοι...- και οι “παρακατιανοί” τα ψίχουλα... Για, να δούμε, όμως, πώς στήνονται τα “Πολιτιστικά Καλοκαίρια” και οι διάφορες παραστάσεις, τα οικονομικά τους... και, βέβαια, να δούμε και τι γίνεται στην Τρίπολη και την Αρκαδία...

Τ' ανά την Ελλάδα, Πολιτιστικά Καλοκαίρια, είναι θεσμός των τελευταίων 20-25 ετών... μεσούσης της Δημοκρατίας αφού -κι εδώ είναι η απορία-, τα καθολικά “ταρατατζούμ”, είναι ίδιον των Δικτατοριών -βλέπε Μεταξά, Παπαδόπουλο... Άρχισαν, το '85 περίπου, και συνεχίζονται, και θα συνεχίζονται αφού, “κάθε συνήθεια δεν κόβεται...”. Θα μου πεις, οι πρώτοι διδάξαντες ήταν οι Αρχαίοι ημών Πρόγονοι... με το “δωρεάν άρτον και θεάματα” που, βέβαια, δεν ήταν δωρεάν, αφού κάποιος πλήρωνε, είτε η Πολιτεία, είτε οι Χορηγοί...
Αυτοί, που, κατεξοχήν, οργανώνουν Πολιτιστικά Καλοκαίρια είναι οι Νομαρχίες και οι Δήμοι με τη χρηματοδότηση και την παρακίνηση του Κράτους• σπάνια, κάποιοι Σύλλογοι, Πολιτιστικοί ή Πατριωτικοί..., που, κι αυτοί, κατά βάσει, επιχορηγούνται από Νομαρχίες, Δήμους ή απευθείας από το Υπ. Πολιτισμού... Οι Νομαρχίες παίρνουν χρήματα από το Κράτος, οι Δήμοι από τις Νομαρχίες ή κι απευθείας από το Κράτος (κυρίως, από το Υπ. Πολιτισμού)...
Όσον αφορά, τις παραστάσεις, εδώ, στήνεται, από το χειμώνα, ένα ολόκληρο “τέχνασμα” από... στο “τι μπορεί να παρουσιάσουμε, το Καλοκαίρι”, ανά την Ελλάδα, ώστε να πάρουμε, κι εμείς, χρήματα και να μην μείνουμε απέξω από τη φάγνα... Έτσι, λοιπόν, είτε Καραγκιοζοπαίχτες είναι είτε μεγάλοι Θεατρικοί Θιασάρχες, Μουσικοί, Τραγουδιστές, Ακροβάτες, Καλλιτεχνικοί Παραγωγοί, Συνθέτες, Εταιρείες, Πρακτορεία... όλοι, μα όλοι, επουδενί σκέπτονται και θέλουν να είναι απέξω από τη φάγνα... γι' αυτό το λόγο, λοιπόν, καταστρώνουν σχέδια επί σχεδίων, πώς και με τι Πρόγραμμα θα περιοδεύσουν στις Επαρχίες ή στα, ανά την Ελλάδα -με την Πρωτεύουσα μέσα- Υπαίθρια Θέατρα, Στάδια, Πλατείες, Αλώνια..., ποιους θα χρησιμοποιήσουν ως μεσάζοντες προκειμένου επιλεγούν για τις “θερινές παχυλές αρπαχτές” τους... Επιλέγοντας, λοιπόν, ένα “απαιτητό οικονομικό πακέτο”, τόσον οι ίδιοι ή με πράκτορες, από την 1η Γενάρη, προσεγγίζουν Υπουργεία, Νομαρχίες, Δήμους... και παρουσιάζοντας το “εμπόρευμά” τους, προσπαθούν να κλείσουν παραστάσεις... Σε όλα αυτά -πλην κάποιων που δεν έχουν ανάγκη ένεκα ποιότητας και ονόματος ...- πλησιάζουν τους “αγοραστές”, Νομάρχες, Δημάρχους, Προέδρους Επιτροπών... βάζοντας κάποιο μέσον... κυρίως Πολιτικό... Ο τάδε τραγουδιστής είναι δικός μας π.χ. κυβερνητικός ή... Θα φανταστούμε ένα γυρολόγο που κρατάει ένα πανέρι και όπου μέσα έχει από κουβαρίστρες και βελόνες μέχρι κουμπιά και ζώνες... -“όλα τα σφάζω, όλα τα μαχαιρώνω” -και ο οποίος φτάνει μπροστά σε κάθε Δήμαρχο, σε κάθε Νομάρχη, σε κάθε Πρόεδρο... και του λέει, “μ' έστειλε ο τάδε...”.
Το πανέρι του Πολιτιστικού Καλοκαιριού, ανά την Ελλάδα, περιέχει, όπως είπαμε, θεατρικές παραστάσεις (τραγωδίες, κωμωδίες, σύγχρονα έργα που έκαναν επιτυχία , το χειμώνα, στην Αθήνα, Συνθέτες με κύκλους τραγουδιών, “Ονόματα”, Καραγκιόζη, Κουκλοθέατρο, Ακροβάτες...
Ο κάθε Νομάρχης ή ο κάθε Δήμαρχος, λοιπόν, αποφασίζει “κατά το δοκούν”, άνευ Καλλιτεχνικής Επιτροπής -εξεπίτηδες δε συγκροτεί για να μην έχει παρεμβολές-, αποφασίζει μόνος του ή με τη βοήθεια ενός αντιδημάρχου ή... -αμφότεροι άσχετοι- κι αποφασίζει ανάλογα με τις πιέσεις που δέχεται ή, όπως είπαμε “κατά το δοκούν” π.χ. αν ο Δήμαρχος ή ο Νομάρχης ή ο Αντινομάρχης ή ο Αντιδήμαρχος ή... είναι θιασώτης του ρεμπέτικου..., φέρνει ρεμπετοκαταστάσεις ή πανηγυριώτικες κομπανίες• αν είναι των πανηγυριών ή η κόρη, του Δημάρχου, είναι Ροκατζού τότε ο Δήμαρχος, υποκύπτει στην πίεση της οικογένειας και φέρνει Ροκάδικο συγκρότημα... κι όπως αντιλαμβάνεται ο καθείς, όλα είναι απρογαμμάτιστα, χωρίς κάποιο σχέδιο και κάποιο μπούσουλα... μ' 100άδες χιλ. ευρώ κι εκατομμύρια στο βρόντο!
Τα Πολιτιστικά Καλοκαίρια είναι “τουρλού τουρλού”, λοιπόν, δηλ. λίγο π' όλα... ενώ, όλοι, επιλέγουν και διαλέγουν μέσα από το ίδιο πανέρι... έτσι π.χ. ο Δήμος Τρίπολης έχει παραστάσεις που φέρνει και η Βλαχοκερασιά, η Κοντοβάζαινα, ο Ατσίχωλος..., το ίδιο κι η Νομαρχία...! Ο λόγος; Απλούστατα• διαλέγουν, όπως είπαμε, μέσα από το ίδιο πανέρι...
Βέβαια, το φετινό “Πολιτιστικό Καλοκαίρι της Τρίπολης” θα ήταν άδικο να το διαγράφαμε.... Όχι• περιέχει “ολίγον απ' όλα” για όλες τις ηλικίες και για όλα τα γούστα, θέατρα, μουσικά... και πολύ σωστά, αφού, καλοκαίρι είναι κι ο “πάσα ένας” θέλει να ψυχαγωγηθεί. Όμως, δεν έγινε προσπάθεια για κάτι το διαφορετικό, για κάτι το πρωτοποριακό, για κάτι το ξεχωριστό από τους άλλους... Ναι• δε διαφέρουμε από τη Μεγαλόπολη και την Κυπαρισσία, την Ερμιόνη και το Κιάτο, τους Μολάους και τη Ζαχάρω, το Αλεποχώρι και τα Φάρσαλα, το Ζυγοβίστι και το Δίστομο... Ο λόγος, προφανής• ψωνίσαμε από το ίδιο πανέρι...
Ο Δήμος Τρίπολης, υποτίθεται, πως, σε κάποιες περιπτώσεις, οικονομικά, καινοτόμησε... “Σας δίνω δωρεάν τον τόπο, δωρεάν φως και... βάλτε εισιτήρια και...”. Όμως, δεν είναι όλες οι παραστάσεις έτσι... αφού κάποιες πληρωθήκανε -το ίδιο και περισσότερο από τη Νομαρχία... Π.χ. ο Άλφα στην πλατεία Άρεως, έφτασε, απ' ό,τι λέγεται, στα 30.000 ευρώ! Αν δόθηκαν, λοιπόν, απ' ό,τι λέγεται, 30.000 ευρώ στον Άλφα, και άλλα 30άρικα δώθε κείθε..., από τη Νομαρχία τα ίδια..., είναι κρίμα κι άδικο να προσπαθούν να επιζούν επαιτώντας οι ντόπιοι Πολιτιστικοί Σύλλογοι και να εκλιπαρούν “φιλώντας κατουρημένες ποδιές και ακατούρηγες” για 1000 και 2000 ευρώ ενώ, για να δώσουν μια παράσταση, το χειμώνα, στο Πνευματικό Κέντρο, να πρέπει να πληρώσουν το υγραέριο, την καθαρίστρια...! Δεν είναι άδικο “του κερατά”;
Το “Πολιτιστικό Καλοκαίρι Τρίπολης 2009” ποιοτικό δεν ήταν, και όπως είπαμε ήταν “τουρλού τουρλού”... Δεν υπήρχε μπούσουλας... Όμως, κάλυπτε όλα τα γούστα• αυτό να λέγεται...
Η Καλαμάτα και το Ναύπλιο π.χ. είχαν κι αυτές οι πόλεις Πολιτιστικό Καλοκαίρι... όμως, ξέχωρα, απ' αυτό, πρόσεξαν το “ποιοτικό Καλοκαίρι”! Ναι• η μεν Καλαμάτα ξανάκανε, φέτος, το Θεσμό της που είναι ο “Κλασικός Χορός” και το Ναύπλιο το Θεσμό του, με το Βακαρέλη, που, είναι ένα “κλασικό” 10ήμερο -φέτος αφιερωμένο στη Σκανδιναβία! Εμείς “πάππαλα”...
Ναι• από την Τρίπολη λείπει ο Θεσμός! Ο Θεσμός, λοιπόν, που πρέπει να λαβαίνει χώρα το χειμώνα, καθότι έχουμε 10 μήνες χειμώνα, και δεν περνάει εύκολα ένας, Πολιτιστικά, άγονος, χειμώνας! Αυτό και μόνο, αν θα εννοήσουμε, θα μας οδηγήσει σε σωστές και ριζοσπαστικές αποφάσεις... Και δεν πρέπει, εμείς, ως Ορεινοί, που, ο κόσμος φεύγει το καλοκαίρι..., να ενεργούμε όπως οι Παραθαλάσσιοι, στις παραλίες, των οποίων, συγκεντρώνεται ο κόσμος! Μην μπερδεύουμε “τα σακάκια με τις παντόφλες”...• η Νομαρχία και οι Δήμοι της Αρκαδίας, έχουν υποχρέωση να προσφέρουν πολιτιστική τροφή το χειμώνα στους κατοίκους τους...• και τίποτα να μην κάνουν το καλοκαίρι, δεν πειράζει• αντίθετα, θα πράξουν πολύ σωστά, να κρατήσουν τα λεφτά για το χειμώνα! Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι, στην Αρκαδία, το καλοκαίρι, υπάρχει πληθώρα Πανηγυριών και Γάμων που το νταούλι και το κλαρίνο πάει σύννεφο... οπότε, ο Λαουτζίκος του δίνει και καταλαβαίνει στο χορό και το τραγούδι και δεν του καίγεται καρφί για Μπρεχτ...!
Παράλληλα, πρέπει να δοθούν χρήματα στις Πολιτιστικές δυνάμεις της Πόλης και του Νομού, οι οποίες είναι, και πολλές, και, ποιοτικά, άψογες -και ν' αφήσουμε τα “πάρτε 2000 και 3000 ευρώ...” τουτέστιν “στάχτη στα μάτια”- αλλά και να δοθούν, σ' αυτές τις Δυνάμεις, πρωτοβουλίες στις επιλογές... διότι, αυτές ξέρουν πρόσωπα και πράγματα... και γνωρίζουν πολύ καλύτερα...!
Αγήνωρ

Πηγή:Οδός Αρκαδίας

Tags: