Θέλετε αλλαγές στη διδασκαλία της Ιστορίας; Δώστε την στους ιστορικούς, για αρχή...

Θέλετε αλλαγές στη διδασκαλία της Ιστορίας; Δώστε την στους ιστορικούς, για αρχή...

Μάρτιος 14, 2017 - 10:24
0 σχόλια

Έχει προ πολλού παρέλθει ο καιρός που ο δάσκαλος του χωριού θεωρείτο παντογνώστης. Έχουμε εξειδικευμένους επιστήμονες για όλα. Κι εμείς επιμένουμε να αναθέτουμε τα μαθήματα του σχολείου σε εκπαιδευτικούς παρεμφερών ειδικοτήτων, άσχετους με τα συγκεκριμένα μαθήματα, επειδή έτσι λειτουργεί το σχολείο. Ο υπουργός Παιδείας, λοιπόν, δήλωσε χθες ότι πρόθεσή του είναι να αλλάξει το μάθημα της Ιστορίας. Ωστόσο, υπάρχει μια μικρή όσο και σημαντική λεπτομέρεια που πρέπει να κοιτάξει πρώτα από όλα, αν εννοεί αυτά που λέει.

Το γεγονός ότι το μάθημα της Ιστορίας δεν διδάσκεται από ιστορικούς.

Πολύς λόγος γίνεται, λοιπόν, για την πρόθεση του υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου να αλλάξει η διδασκαλία της Ιστορίας στο σχολείο. «Τσιμπάνε» όλοι από τη λέξη «αλλαγή» και ονειρεύονται ένα μάθημα ουσίας, ένα μάθημα χωρίς αγκυλώσεις, ένα μάθημα όπου ο μαθητής θα μπορεί να κατανοήσει το ιστορικό γεγονός χωρίς παρωπίδες, όπου θα ασκηθεί στην κριτική σκέψη και θα θέσει τα δικά του ερωτήματα, προκειμένου να ανακαλύψει τη θέση του στον κόσμο.

Καλά όλα αυτά. αλλά θα ήθελα να μου πει ο κ. υπουργός αν θεωρεί ότι αρκούν δύο - τρεις αλλαγές στο βιβλίο, μια - δυο διαφορετικές διατυπώσεις, και οι οδηγίες προς τους καθηγητές του μαθήματος, προκειμένου να πραγματοποιηθεί αυτή η πολυπόθητη αλλαγή που μοστράρεται από την κυβέρνηση λες και είναι το μείζον πρόβλημα της Παιδείας στη χώρα μας.

Διότι, ας μην ξεχνάμε, το μάθημα της Ιστορίας το διδάσκουν κυρίως φιλόλογοι, απόφοιτοι της Γαλλικής και Αγγλικής Φιλολογίας, ως επί το πλείστον, στους οποίους δίδεται ως «δεύτερη ανάθεση», αν το λέω σωστά, για «να συμπληρώνουν τις ώρες τους»(;). Δηλαδή, το μάθημα είναι έτσι κι αλλιώς απαξιωμένο, αφού αν ρωτήσεις τους εκπαιδευτικούς που την διδάσκουν, εννέα φορές στις δέκα θα σου πουν ότι δυσκολεύονται να κατανοήσουν, π.χ., την έννοια της φεουδαρχίας όπως την περιγράφει το βιβλίο (λογικό), δυσκολεύονται να μεταδώσουν τις πληροφορίες στους μαθητές, και «εντάξει, μωρέ, ιστορία είναι, δεν είναι δα και τίποτα, ό,τι λέει το βιβλίο». Ένας στους δέκα θα δείξει φιλότιμο, αλλά δεν θα του τρέξει και ο ενθουσιασμός από τα μάτια.

Η απορία η δική μου, λοιπόν, είναι η εξής: εφόσον ξαφνικά κοπτόμεθα για τη διδασκαλία της Ιστορίας, για ποιον λόγο επιτρέπουμε σε ανθρώπους ημιμαθείς ως προς το αντικείμενο και δίχως ενδιαφέρον για αυτό να την διδάσκουν; Για ποιον λόγο η «αλλαγή» δεν ξεκινά από την τοποθέτηση των πλέον κατάλληλων να διδάξουν Ιστορία; Τουλάχιστον, οι ιστορικοί γνωρίζουν τι θα πει «εθνοκεντρισμός» (το «φτου, κακά!» της εποχής μας) στη διδασκαλία της Ιστορίας και τους εκπροσώπους του, γνωρίζουν τους «αναθεωρητικούς» (της μόδας σήμερα, αναθεώρηση να 'ναι κι ότι νά 'ναι), μπορεί μάλιστα να είχαν παρακολουθήσει και μαθήματα των σημερινών «αποδομιστών» (τα χοτ πρόσωπα της εποχής) στο πανεπιστήμιο. Μπορούν να πλοηγηθούν ανάμεσα στις διαφορετικές θεωρίες και έχουν τα εργαλεία να κάνουν το μάθημα κατανοητό. Επίσης, κόπιασαν για να μάθουν πώς αναλύεται ένα ιστορικό γεγονός και τι αυτό σημαίνει και, αν μη τι άλλο, μπορούν να καταλάβουν τις οδηγίες που δίνονται από το υπουργείο και να τις προσαρμόσουν αναλόγως.

Θέλετε, λοιπόν, να αλλάξετε τη διδασκαλία της Ιστορίας; Δώστε την στους ιστορικούς, για αρχή, και μην απαξιώνετε το μάθημα. Όπως ο ιστορικός δεν έχει καμία δουλειά να διδάσκει Λογοτεχνία και Αγγλικά, έτσι και ο φιλόλογος δεν έχει καμία δουλειά επειδή πήρε ως επιλεγόμενο μάθημα τη μεσαιωνική ιστορία κάποτε ως φοιτητής, να διδάσκει Ιστορία. Διότι, θεωρητικά, οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν Ιστορία θα κληθούν αύριο στον ευρύτερο διάλογο για το πώς πρέπει να διδάσκεται το μάθημα να προτείνουν, να κρίνουν, να διατυπώσουν γνώμη για ένα αντικείμενο που στην πραγματικότητα δεν το γνωρίζουν παρά μόνο ως την ευκαιρία να «συμπληρώσουν την ώρα τους».

Γαλανιάδη Εύα

Ειδήσεις: 
Tags: 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.