Τατούλης

Στρες: Μια λέξη που έχει μπει (για τα καλά) στη ζωή μας

Στρες: Μια λέξη που έχει μπει (για τα καλά) στη ζωή μας

Ιανουάριος 30, 2019 - 16:00
0 σχόλια

Ο όρος ΣΤΡΕΣ προέρχεται  από τον αγγλικό όρο STRESS που στα ελληνικά μεταφράζεται ως "ψυχοκοινωνική πίεση "και πρόκειται για το αίσθημα που νοιώθουμε όταν δεχόμαστε πιέσεις είτε από το εξωτερικό μας περιβάλλον (οικογένεια ,σχέσεις ,δουλειά ,εξετάσεις ) είτε από τον εαυτό μας (προσδοκίες, απαιτήσεις ,στόχοι).

Όταν νοιώθουμε στρες το πρώτο που λέμε είναι ότι δεν νοιώθουμε καλά ,είμαστε αγχωμένοι ,δεν μας χωράει ο τόπος και γινόμαστε ανυπόμονοι και φευγάτοι.. Η επιστήμη όμως μπορεί να εξηγήσει γιατί έχουμε όλα αυτά τα συμπτώματα και αυτό μας συμβαίνει γιατί τα επινεφρίδια μας έλκουν σε αυτές τις περιπτώσεις μια ορμόνη που ονομάζεται ΕΠΙΝΕΦΡΙΝΗ η οποία είναι υπεύθυνη για την ενεργοποίηση των μηχανισμών άμυνας του οργανισμού μας, με αποτέλεσμα να χτυπά δυνατά και γρήγορα η καρδιά μας ,να αυξάνεται η αρτηριακή μας πίεση ,να συσπώνται οι μυς και να διαστέλλονται οι κόρες των ματιών . Αυτό το είδος αντίδρασης συμβάλλει στην προφύλαξη του εαυτού μας και στην δημιουργία αντίδρασης (αντίστασης )στον επερχόμενο κίνδυνο .

Το στρες δεν είναι απαραίτητα κάτι αρνητικό, καθώς σε μικρή ένταση μπορεί να αποτελέσει κινητήριο δύναμη για ποικίλες δραστηριότητες. Κανείς δεν θα έφερνε για παράδειγμα σε πέρας μια εργασία αν δεν τον ενεργοποιούσε λίγο το στρες. Πρόκειται επομένως για μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού μας σε εξωτερικές η εσωτερικές απαιτήσεις η ακόμη και σε κινδύνους όποτε και στόχος του στρες είναι η κινητοποίηση αντίδρασης εκ μέρους μας. 

Ωστόσο όμως δεν αντιδρούν όλοι οι άνθρωποι με τον ίδιο τρόπο και σε άλλους προκαλεί δυσλειτουργία τόσο σωματική όσο και ψυχολογική ,ενώ σε άλλους δημιουργεί συνθήκες καλύτερης απόδοσης .Η διαφορά επομένως έγκειται στην ιδιοσυγκρασία του καθενός και στον τρόπο που έχει μάθει (επιλέξει)να χειρίζεται την ζωή του και τις καταστάσεις που δημιουργούνται καθημερινά .

Το συνεχές στρες μπορεί όμως να εξαντλήσει τα αποθέματα μας στην αντοχή και ανοχή και να προκαλέσει έτσι κόπωση ,απώλεια όρεξης η το αντίθετο ,δημιουργία κακής διάθεσης ,μείωση της ικανότητας αποτελεσματικής αντιμετώπισης των προβλημάτων που καθημερινά προκύπτουν και ίσως συμπτώματα κατάθλιψης .Επιπλέον  επειδή διαταράσσεται η ισορροπία του ανοσοποιητικού μας συστήματος ο οργανισμός μας φορτίζεται και γίνεται πιο ευάλωτος στις ασθένειες . Όταν το στρες δεν εκτονώνεται ενδέχεται να αυξηθεί η πίεση μας και να προκληθούν έτσι και καρδιακά προβλήματα.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ:

Διακρίνονται σε σωματικά και ψυχολογικά 

ΣΩΜΑΤΙΚΑ :πονοκέφαλος-κούραση -αϋπνία μη φυσιολογικός ύπνος -πόνοι στον αυχένα -ταχυπαλμία -εφίδρωση -δυσπεψία .

ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ: Άγχος -ανησυχία -ευερεθιστότητα-τάση απομόνωσης -απαισιοδοξία -αναποφασιστικότητα -μειωμένη ικανότητα συγκέντρωσης -κατάθλιψη.

ΕΝΗΜΕΡΩΣΤΕ ΑΜΕΣΑ ΤΟ ΓΙΑΤΡΟ ΣΑΣ ΟΤΑΝ.........

-Τα συμπτώματα έχουν μεγαλύτερη ένταση και διάρκεια .

-Τα συμπτώματα συνοδεύονται από αλλαγές στην """"ώρα ύπνου """στην διάθεση """στην κίνηση του σώματος.

ΑΙΤΙΕΣ

ΤΟ ΣΤΡΕΣ παρουσιάζεται στην ζωή μας όταν οι απαιτήσεις είναι μεγαλύτερες από την ικανότητα μας να ανταποκριθούμε σε αυτές αποτελεσματικά .Τα γεγονότα και οι καταστάσεις που μπορούν να προκαλέσουν στρες σε κάποιον άνθρωπο είναι πολλά. Πήγες στρες μπορεί να εντοπίσουμε μέσα στον ίδιο μας τον εαυτό ,στην οικογένεια μας ,στο εργασιακό, κοινωνικό και φυσικό μας περιβάλλον. Συχνά μας   επηρεάζουν οι απαιτήσεις που έχουμε εμείς οι ίδιοι η που έχουν οι άλλοι από εμάς καθώς επίσης και η έλλειψη του απαιτούμενου χρόνου και οι υπάρχουσες συνθήκες ανταγωνισμού και μοναξιάς που επικρατούν στην εποχή μας.

ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ

Η διάγνωση του STRESS βασίζεται στην προσεκτική μελέτη των συμπτωμάτων ενώ αποτελεσματικό φαίνεται και το ερωτηματολόγιο HOLMES-RAHE.

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ 

Οι εναλλακτικές μέθοδοι αποσκοπούν στην σωματική και πνευματική χαλάρωση και στις μέρες μας εφαρμόζονται ευρέως. Οι ποιο σημαντικές από αυτές είναι οι:

Μασάζ :βελτιώνοντας την κυκλοφορία του αίματος συμβάλλει στην χαλάρωση και των μυών και του μυαλού μας.

Βότανο θεραπεία :Δοκιμάζουμε βότανα που μας χαλαρώνουν όπως χαμομήλι, βαλεριάνα ,τσινσενγκ, πασιφλορα.

Αρωματοθεραπεία:

Υδροθεραπεία-Υδρομασάζ:

Ψυχοσωματική ιατρική :γίνεται με την χαλάρωση του οργανισμού μας μέσω της YOGA του PILATES του διαλογισμού αλλά και της βίο ανάδρασης η οποία έχει την ιδιότητα να επιβραδύνει τον καρδιακό παλμό να μειώνει την πίεση και να βοηθά στην διαδικασία της πέψης.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ: ακολουθούμε μια ισορροπημένη διατροφή με πολλά φρούτα λαχανικά υδατάνθρακες πρωτεΐνες αποφεύγουμε τα λιπαρά και κάνουμε 4-5 γεύματα μέσα στην ημέρα.

ΑΣΚΗΣΗ: Βάζουμε στην ζωή μας την άσκηση και αλλάζουμε τον τρόπο σκέψης για αυτήν. Η άσκηση δεν είναι καταναγκαστικά έργα ,ούτε πόνος και ιδρώτας ,ούτε χάσιμο χρόνου, είναι το καλύτερο φάρμακο για την ζωή μας. Προλαμβάνει και θεραπεύει όλες αυτές τις σύγχρονες ασθένειες που έχουν μπει στην ζωή μας εξαιτίας του σύγχρονου τρόπου ζωής που έχουμε υιοθετήσει.

Ασκούμαστε  3-4 φορές την εβδομάδα από 45-90' με οποιαδήποτε μορφή άσκησης μας ευχαριστεί και ανάλογα με το επίπεδο φυσικής κατάστασης στο οποία βρισκόμαστε (περπάτημα, τρέξιμο, ποδήλατο, κολύμβηση ,yoga, Pilates, χορός , ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ, χάντμπολ ,τένις, πεζοπορία , αναρρίχηση ,ιστιοπλοΐα ,πόλο, ιππασία, ξιφασκία , πινγκ πονγκ).

 

ΠΩΣ ΘΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΜΕ ΤΟ ΣΤΡΕΣ.

-το ποτό δεν είναι λύση ούτε το φαγητό. 

-η άσκηση είναι λύση ,ας γυμναστούμε. 

-η απομόνωση δεν είναι λύση, ας αναπτύξουμε τις διαπροσωπικές μας σχέσεις οι οποίες  βοηθούν στην καταπολέμηση του στρες 

-αν δεν αγαπάμε τον εαυτό μας να το κάνουμε αμέσως. 

-τα ταξίδια ,οι φίλοι, τα αγαπημένα μας πρόσωπα ,η οικογένεια μας είναι ισχυρά όπλα για να πολεμήσουμε το στρες 

-οι προπονητές ζωής (Life coach) έχουν τον τρόπο να μας βοηθήσουν μέσα από την σωστή καθοδήγηση και να μας οδηγήσουν στην αυτογνωσία.

-ο ψυχολόγος είναι μια καλή λύση γιατί μπορεί να μας βοηθήσει να ξεκολλήσουμε ,γιατί όταν το άγχος μας κυριεύει χάνουμε την αυτοσυγκέντρωση μας και τη αυτοκυριαρχία μας και όλα γίνονται παρά πολύ δύσκολα μιας και ο φόβος πιθανής αποτυχίας μεγαλώνει επικίνδυνα μέσα μας.

ΠΡΟΛΗΨΗ(μαγική λέξη)

-αποκτήστε νέα ενδιαφέροντα νέες ασχολίες ,δημιουργείστε  νέες σχέσεις προκειμένου να απαλλαγείτε από την ρουτίνα της καθημερινότητας.

-εφαρμόστε κάποια από τις τεχνικές χαλάρωσης που αναφέραμε. 

-φροντίστε να κοιμάστε και να ξεκουράζεσαι αρκετά. 

-εντάξτε την άσκηση και την διατροφή στην ζωή σας.

-δώστε χρόνο και χώρο  στον εαυτό σας έτσι ώστε να χαλαρώσει και να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής.

-κάντε φίλο σας ....το γέλιο....τον ήλιο .....την ανεμελιά .....τον απλό τρόπο ζωής ....

-αποκτήστε θετική στάση ζωής και γίνεται πιο κοινωνικοί πιο φιλικοί πιο ανθρώπινοι.

-να σκέφτεστε πάντα ότι ΚΑΘΕ ΤΙ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΜΑΣ.....αλλά και ότι ΚΑΘΕ ΤΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΜΑΣ

ΕΙΝΑΙ ΠΑΛΙ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΜΑΣ.......

Ας επικεντρωθούμε στο ΤΩΡΑ και ας ζήσουμε την ΔΥΝΑΜΗ του ΤΩΡΑ.

Λαλουδάκης Δημήτριος

Καθηγητής σωματικής αγωγής (πρωτοβάθμια εκπαίδευση )

Προπονητής ποδοσφαίρου ( πιστοποίηση UEFA-A)

Personal trainer (Fitness and Football)

Ειδήσεις: 
Tags: 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.