«Σκοτώνουν» τα σκάφη προτού γεράσουν

«Σκοτώνουν» τα σκάφη προτού γεράσουν

Μάρτιος 31, 2015 - 19:34
2 σχόλια

Μεγάλη καταστροφή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και της ναυτικής μας παράδοσης η υποχρεωτική «θανάτωση» των παραδοσιακών αλιευτικών σκαφών

Η Ευρωπαϊκή Ένωση τα έχει βάλει -και πολύ σωστά- με την υπεραλίευση και την παράνομη αλιεία, προκειμένου σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες να προστατευθεί η θαλάσσια πανίδα από την αλόγιστη εξόντωσή της. Μηχανότρατες και βιντζότρατες που σαρώνουν τον βυθό, πρέπει να παροπλιστούν, προκειμένου να σωθεί ο θαλάσσιος πλούτος, αλλά και η αλιεία. Η συζήτηση είχε ξεκινήσει στην ΕΕ το 2010 και οι τελικές αποφάσεις ελήφθησαν το 2013. Ωστόσο, υπάρχει ένα πολύ «σκοτεινό σημείο» στην υπόθεση αυτή: τα παραδοσιακά αλιευτικά μας σκάφη πρέπει να καταστραφούν. Πρέπει, άραγε;

Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Παραδοσιακών Σκαφών αντιδρά έντονα στην καταστροφή στην οποία οδηγούνται τα ξύλινα παραδοσιακά αλιευτικά σκάφη, σύμφωνα με Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία, όπως καταγγέλλει, στην Ελλάδα εφαρμόζεται μονομερώς.
Η «Εφημερίδα των Συντακτών» γράφει: «Στις 17 Μαρτίου, ο πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Νίκος Καβαλιέρος με δηλώσεις του έκανε γνωστό ότι το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων -διεύθυνση Αλιείας- για άλλη μία φορά καταστρέφει βιντζότρατες και μηχανότρατες, τα χειροποίητα ξύλινα παραδοσιακά ελληνικά σκάφη, επιλέγοντας μονομερώς τη μέθοδο της καταστροφής και καταστρατηγώντας την ευρωπαϊκή πολιτική για το θέμα αυτό, επειδή πιστεύουν ότι έτσι μόνον έρχονται η ανάπτυξη και οι επενδύσεις.
»Εκφράζει τους φόβους του ότι για άλλη μία φορά οι προεκλογικές εξαγγελίες και οι μετέπειτα πράξεις για θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς δεν πρόκειται να συναντηθούν, με αποτέλεσμα ο ελληνικός λαός να θρηνεί 11.500 και πλέον κατεστραμμένα παραδοσιακά ελληνικά κομψοτεχνήματα, κάποια μάλιστα από αυτά ιδιαίτερης πολιτιστικής αξίας».

Σημειωτέον ότι η καταστροφή των παραδοσιακών αλιευτικών σκαφών υλοποιείται βάσει Κοινοτικής Οδηγίας που ορίζει την επιδότηση της κατάθεσης της αλιευτικής άδειας και την καταστροφή του σκάφους ή τη χρησιμοποίησή του για άλλο σκοπό, προκειμένου να περιοριστεί η αλιεία. Ο κ. Ν. Καβαλιέρος υποστηρίζει ότι ως Σύνδεσμος έχουν καταθέσει προτάσεις ώστε τα σκάφη να μην καταστρέφονται, να αποσύρονται και να υπάρχουν ασφαλιστικές δικλίδες ότι ο κάτοχός τους δεν θα αλιεύσει ξανά.
Η ιστοσελίδα «Το Άστρος της Θαλάσσης» είχε ήδη αναδείξει το ζήτημα από το 2011. Τότε, είχε αναρτήσει φωτογραφικό υλικό από ένα σημείο στον δρόμο Παραλίου Άστρους - Άργους, χρησιμοποιήθηκε ως διυλιστήριο πλοίων, και μάλιστα αναφερόταν στο αλιευτικό «Ευαγγελίστρια» που περίμενε εκεί την καταστροφή του.

Τότε, είχε απευθύνει έκκληση προς τον Δήμο Βόρειας Κυνουρίας: «Έστω και την υστάτη στιγμή να μεριμνήσει, ούτως ώστε το Πρωτόκολλο καταστροφής να γίνει Πρωτόκολλο παράδοσης, να παραμείνει το εξαιρετικά διατηρημένο σκαρί στη ζωή σαν μουσειακό είδος, αν δεν απατώμαι εις εκ των Δημοτικών συμβούλων, έχει κάνει πρόταση ο Φάρος να γίνει Μουσείο της θάλασσας, άραγε τα εκθέματα θα είναι οι κορνιζαρισμένες φωτογραφίες των αλιευτικών ή η ζωντανή πολιτιστική κληρονομιά -το «Ευαγγελίστρια»-, που θα λικνίζεται περήφανα στα νερά του υπό κατασκευή Λιμανιού;». Ενώ υπογραμμίζει ότι δεν υπάρχει καμία διαφωνία σε σχέση με την κατάθεση της άδειας της τράτας.

Από το 2010-11 έως σήμερα, δεν έχει γίνει καμία πρόταση και καμία κίνηση ώστε όλα αυτά τα σκαριά, έργα τέχνης της ναυτικής μας παράδοσης, χτισμένα με αγάπη και μεράκι, να έχουν τα «γεράματα» που τους αξίζουν. Κομμάτι του πολιτισμού, κομμάτι της παράδοσής μας, δεν μπορεί να επιτραπεί η καταστροφή του.

Γαλανιάδη Εύα
 


2 Σχόλια

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.