Σχολικές βιβλιοθήκες: Ακόμα μία κυβερνητική αερολογία

Σχολικές βιβλιοθήκες: Ακόμα μία κυβερνητική αερολογία

Απρίλιος 19, 2018 - 12:26
4 σχόλια

Δεν γνωρίζω τι νομίζουν ότι κάνουν στο υπουργείο Παιδείας. Ενδεχομένως οι σύμβουλοι και οι συμβουλάτορες που συντάσσουν τις εκθεσούλες ιδεών τους έχουν την αίσθηση ότι παράγουν έργο -για το οποίο πάντως καλοπληρώνονται- και ότι αυτά τα, στην καλύτερη περίπτωση, σχέδια επί χάρτου που τολμούν να εκδίδουν σε ΦΕΚ αποτελούν πραγματικές λύσεις σε πραγματικά προβλήματα της Παιδείας της χώρας μας.

Δεν γνωρίζω τι νομίζουν ότι κάνουν στο υπουργείο Παιδείας. Αλλά γνωρίζω τι νομίζουν ότι μπορούν να καταφέρουν όσοι, κλείνοντας τα μάτια τους, υπερασπίζονται την κυβερνητική πολιτική στα ζητήματα της εκπαίδευσης, ειρωνευόμενοι, μάλιστα, εκείνους που στέκονται κριτικά απέναντί της, όχι επειδή δεν ανήκουν ιδεολογικά στον ΣΥΡΙΖΑ ούτε επειδή έχουν προηγούμενα με τον Γαβρόγλου αλλά επειδή δεν μπορεί το άσπρο να γίνει μαύρο.

Πώς να το κάνουμε;

Σε μια αποστροφή του λόγου μου σε εκδήλωση για τον Δημήτριο Καρυτσιώτη στο Άστρος την προηγούμενη Παρασκευή, ανέφερα ότι η έξοχη αυτή προσωπικότητα είχε κατορθώσει να ιδρύσει βιβλιοθήκες μέσα στην τουρκοκρατία, ενώ η σημερινή κυβέρνηση δεν χρηματοδοτεί την αγορά βιβλίων από τα σχολεία και βασίζεται στις δωρεές για τη δημιουργία σχολικών βιβλιοθηκών, λέγοντας, μάλιστα, ότι κρίνοντας από το μέσο επίπεδο του Έλληνα αναγνώστη, τα σχολεία μας θα γεμίσουν Λένα Μαντά και Χρυσηίδα Δημουλίδου.

Εισέπραξα πικρά και ειρωνκά σχόλια για αυτή μου την τοποθέτηση. Πάμε, λοιπόν, να δούμε, την έκθεση ιδεών του υπουργείου Παιδείας και να βρούμε μαζί πού έχω κάνει λάθος.

Με πολύ ενδιαφέρον στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 28 Φεβρουαρίου διάβασα την απόφαση που υπογράφει ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου (αριθμ. φ.14/22511/Δ1) για τη σύσταση «Συστήματος Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης».

«Σύστημα Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών». Μάλιστα. Τι είναι αυτό; Networking σε επίπεδο σχολικών βιβλιοθηκών επειδή είναι της μόδας;..

Παρεμπιπτόντως: «λαμβανόντων υπόψη», και όχι «λαμβάνοντας υπόψη» γράφει ο αγράμματος συμβουλάτορας και υπογράφει ο αγράμματος, προφανώς, υπουργός Παιδείας που δεν τον ενοχλεί η αγραμματοσύνη και υπογράφει το ΦΕΚ αδιόρθωτο και με λάθη γραμματικά!

Εύγε!

Παρακάτω αναφέρει ότι «με την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού». Απορία: Ένα σύστημα δικτύου σχολικών βιβλιοθηκών θα στηθεί μόνο του, όπως οι μοριακές δομές στη φύση; Δεν θα στοιχίσει ούτε σέντσι; Μάλιστα.

Πάμε παρακάτω:

Στην απόφαση περιγράφονται τα πάντα, θα δείτε παρακάτω, αλλά λίγα γράφονται για τους τρόπους πρόσκτησης των βιβλίων, η οποία θα γίνεται «μέσω δωρεών», με την προϋπόθεση ότι «δεν αποτελούν στοιχείο πολιτικής, θρησκευτικής ή διαφημιστικής προπαγάνδας».

Ώστε δεν θα χρηματοδοτεί το υπουργείο την πρόσκτηση βιβλίων!

Πάμε παρακάτω:
Οι Σχολικές Βιβλιοθήκες θα στεγάζονται σε χώρους πλέον κατάλληλους που πρέπει να διαθέτουν: «Θέρμανση, εξαερισμό και καλό φωτισμό, με πρόβλεψη για την προσπελασιμότητα ατόμων με ανάγκες (ΑμεΑ)» και λαμβάνονται μέτρα «για τη διασφάλιση βέλτιστων συνθηκών φύλαξης της συλλογής, με έμφαση στην πυρανίχνευση/πυρόσβεση και την υγρασία».

Φτιάξτε πρώτα αίθουσες με θέρμανση και χωρίς υγρασία για ΟΛΑ τα σχολεία στην Ελλάδα και μετά φτιάχτε και τη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας σε κάθε σχολείο, που να πάρει η ευχή!

Και το καλύτερο:

«Κατά περίπτωση εκτιμάται η ανάγκη ψηφιοποίησης σπάνιων/πολύτιμων τεκμηρίων ή/και ευαίσθητων ως προς τη χρήση τους». Εκεί στο υπουργείο θεωρούν ότι μπορεί κάθε σχολική μονάδα που δεν έχει μήτε μπλάνκο να διορθώσει ένα έγγραφο, που προμηθεύεται το τόνερ για το φωτοτυπικό με το δελτίο, να ψηφιοποιεί σπάνιο και πολύτιμο υλικό; Με γνώσεις τίνος; Κάθε εκπαιδευτικός είναι ο Αγαμέμνων Τσελίκας;..

Και μάλιστα χωρίς να επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό;..

Πάμε να δούμε τώρα οι εκπαιδευτικοί τι καλούνται να εκπληρώσουν μέσα σε ένα τρίωρο την εβδομάδα:

1. Θα μαθαίνουν και θα κοινωνικοποιούν τους χρήστες τους, θα συγκεντρώνουν την παγκόσμια πνευματική κληρονομιά, θα οργανώνουν και παρέχουν αποθετήρια «μορφωτικού υλικού», θα αναπτύσσουν τον επιστημονικό διάλογο, θα διακινούν τη γνώση, θα δίνουν πρόσβαση σε έναν «ανοιχτό κόσμο πληροφοριών (άρθρο 3, παρ. δ) την ίδια στιγμή που η «ανοιχτότητα» (σ.σ. είπαμε, δεν ξέρει ελληνικά ο συμβουλάτορας του υπουργού!) του κόσμου αυτού θα περιορίζεται από προεπιλεγμένες προσβασιμότητες (από ποιους και με ποια κριτήρια) και θεματικές ιστοσελίδες (άρθρο 4, παρ. ε).

2. Θα αναπτύσσουν στρατηγικές αναζήτησης και εντοπισμού της πληροφορίας, θα αξιολογούν τις πληροφοριακές πηγές, θα αντιμετωπίζουν κριτικά τις ανακτημένες πληροφορίες μέσα από διαδικασίες ανάλυσης, γενίκευσης, αξιολόγησης της ακρίβειας και της σχετικότητας, της οργάνωσης και της σύνθεσης των επιλεγμένων πληροφοριών.

3. Θα μετατρέψουν με την τρίωρη εργασία τους, που θα λογίζεται ως διδακτική, τη Βιβλιοθήκη από χώρο συγκέντρωσης και διαχείρισης (;) τεκμηρίων σε υβριδική, με ολοκληρωμένη (;) μεν, ελεγχόμενη δε πρόσβαση σε φυσικούς και ψηφιακούς χώρους πληροφόρησης.

4. Θα συντάσσουν κανονισμούς, θα δανείζουν υλικό, θα φτιάχνουν τις κάρτες μέλους, θα παράγουν φωτοαντίγραφα, θα ταξινομούν το έντυπο υλικό, θα εκπαιδεύουν μαθητές και εκπαιδευτικούς στην αναζήτηση βιβλιογραφίας, θα σχεδιάζουν την ανάπτυξη και επέκταση της συλλογής, θα αγοράζουν, ανταλλάσσουν, παράγουν βιβλία και θα υποδέχονται τις δωρεές, θα ελέγχουν, θα σφραγίζουν και θα καταγράφουν στον «Ηλεκτρονικό Κατάλογο Εισαγωγής» το εισερχόμενο έντυπο υλικό, θα κόβουν τα ενωμένα φύλλα των εντύπων, θα προσθέτουν ετικέτες και αντικλεπτικά και θα καταγράφουν στον ηλεκτρονικό κατάλογο της Βιβλιοθήκης τα τεκμήρια (προφανώς εφαρμόζοντας τους διεθνείς βιβλιοθηκονομικούς κανόνες).

5. Θα απογράφουν το υλικό κάθε 4 χρόνια σε συνεργασία με άλλους δύο συναδέλφους και θα αποσύρουν το υλικό είτε που δεν χρησιμοποιήθηκε είτε που έχει φθαρεί ή καταστραφεί, συντάσσοντας ηλεκτρονικό κατάλογο αποσύρσεων και μεριμνώντας για την αποθήκευση ή διανομή σε άλλες βιβλιοθήκες του αποσυρμένου υλικού.

6. Θα φροντίζουν για τη διατήρηση του έντυπου υλικού και την προληπτική συντήρησή του και θα ψηφιοποιούν τεκμήρια ευαίσθητα ως προς τη χρήση τους δημιουργώντας βάση δεδομένων που θα λέγεται «Ψηφιοθήκη».

Δεν γνωρίζω αν είναι υπερήφανος για αυτή την αερολογία, για αυτή την μπαρούφα που πέρασε σε ΦΕΚ ο αγράμματος συντάκτης της και ο πιο αγράμματος υπουργός. Γνωρίζω, όμως, ότι στο υπουργείο δεν έχουν καμία επαφή με την πραγματικότητα και προσπαθούν με αερολογίες να κάνουν τον κόσμο να νομίζει ότι παράγεται έργο.

Ε, όχι! Δεν θα καλωσορίσω κανένα σύστημα δικτύου σχολικών βιβλιοθηκών επειδή κάποιοι πληρώνονται για να μας δουλεύουν!

Μέσα σε μία σελίδα, δύο το πολύ, με ένα άλλο ΦΕΚ, στο πλαίσιο του εφικτού, θα μπορούσαν, αν οι κυβερνώντες αγαπούσαν τον τόπο και την παιδεία, να φτιάξουν μια βιβλιοθήκη σε κάθε σχολείο. Αλλά δεν το κάνουν επειδή στερούνται επαφής με την πραγματικότητα, επειδή δεν αγαπούν τη μάθηση και επειδή νταντεύουν στα υπουργεία Καρανίκες και αγράμματους μετακλητούς.

Ε, όχι! Δεν είμαστε όλοι αδαείς και προσέχουμε τι διαβάζουμε.

Ο Καρυτσιώτης έφτιαξε μια βιβλιοθήκη. Ετούτοι εδώ γκρεμίζουν κάθε μέρα την κοινή λογική.

 

Γαλανιάδη Εύα

Ειδήσεις: 

4 Σχόλια

Να είσα καλά Εύα, και να μη σταματήσεις ποτέ τις "όξινες" τοποθετήσεις σου! Σχόλιο 1: Όπως πιθανόν σε ΟΛΑ τα έγγραφα που πέρασαν από μπροστά μου όσο ανήκα σε αυτόν τον υπέροχο κόσμο (της παιδείας), - ΦΕΚ, αναλυτικά προσγράμματα μαθημάτων κτλ. - δεν υπάρχει ούτε γραμμή για το ΠΩΣ τα κάνεις όλα αυτά. Σε πολλές περιπτώσεις η φρασεολογία είναι τόσο αέρας που δε βγάζει καν νόημα (από το "υβριδική" και μετά άρχισα να καίω ασφάλειες..)

Σχόλιο 2: "Με την προϋπόθεση οτι δεν αποτελούν στοιχείο πολιτικής, θρυσηευτικής ή διαφημιστικής προπαγάνδας" Αν αφήσουμε στην άκρη την προπαγάνδα που επιτρέπεται να διακινείται γιατί εξυπηρετεί οτιδήποτε, μένει η υπονούμενη προπαγάνδα του τι ΔΕΝ αφήνουμε να υπάρχει στη βιβλιοθήκη. Επίσης, οι κύριοι αυτοί δε θα μπορούσαν να διακρίνουν μια έξυπνα διατυπωμένη προπαγάνδα, ακόμα κι αν τους την υποδείκνυαν.

Σχόλιο 3: Όσο για τη μη επιβάρυνση του προϋπολογισμού (???): Θα διέθετα ευχαρίστως δικά μου βιβλία προς δανεισμό σε μια σχολική βιβλιοθήκη, με τη λογική οτι παραμένουν δικά μου. Δεν θα χάριζα τίποτα επειδή είναι "το σωστό", "φιλότιμο" ή "φιλοπατρία", όπως τέλος πάντων βαφτίζει το κράτος το "ναι, πρέπει να γίνει, αλλά επειδή δε μπορώ θα το κάνεις εσύ".

Όλοι οι αμόρφωτοι και οι κομματικοί της Κουμουνδούρου έχουν χωθεί σε θέσεις μετακλητών, ειδικών συμβούλων, συνεργατών κλπ (ήταν που ο Πινόκιο θα καταργούσε τις θέσεις αυτές) και ιδού τα αποτελέσματα...πάτος.

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.