Ρέππας - "...δεν δέχονται να ανοίξει η αγορά και να λειτουργεί με ανταγωνιστικούς όρους"

Ρέππας - "...δεν δέχονται να ανοίξει η αγορά και να λειτουργεί με ανταγωνιστικούς όρους"

Σεπτέμβριος 15, 2010 - 15:45

Συνέντευξη στον «ΑΘΗΝΑ 9,84» έδωσε ο Υπουργός Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων κ. Δ.Ρέππας με αφορμή την νέα απεργία των ιδιοκτητών φορτηγών Δημοσίας Χρήσης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Θα μιλήσουμε με τον Υπουργό των ημερών, της εποχής, του διμήνου ίσως…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Τον «καταληφθέντα»..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, τον κ. Δημήτρη Ρέππα. Κύριε Υπουργέ καλημέρα σας.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Καλημέρα, καλημέρα και στους ακροατές μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Είστε ο Υπουργός της εποχής, χωρίς καμία αμφιβολία. Δεν μου λέτε, το πολιτικό σας γραφείο στην Τρίπολη απελευθερώθηκε;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Ναι, από χτες το βράδυ. Νομίζω ότι ήταν μια διαμαρτυρία, αναμενόμενη ως ένα βαθμό, συμβολική παρουσία - κατάληψη, ας την ονομάσω έτσι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Αρκάδες ήταν οι καταληψίες;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Δεν γνωρίζω λεπτομέρειες. Δεν πρόλαβα να ασχοληθώ και ιδιαιτέρως, διότι ήμουν απασχολημένος στη Βουλή με τη σχετική συζήτηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Ξέρετε, το ερώτημα το οποίο κυριαρχεί αυτήν τη στιγμή στον κόσμο που δεν παρακολουθεί και πολύ στενά την επικαιρότητα, είναι πώς είναι δυνατόν ενώ πριν από 2 - 2,5 μήνες συμφωνήσατε με τους φορτηγατζήδες, τους βυτιοφορείς κ.λπ. ότι «σταματήστε την απεργία και ελάτε να συζητήσουμε για τα δευτερεύοντα, φυσικά το επάγγελμα θα ανοίξει, αλλά ελάτε να συζητήσουμε για τα δευτερεύοντα», δεν έγιναν οι συζητήσεις αυτές; Δεν συμφωνήσατε σε τίποτα; Πώς δηλαδή ξαναρχόμαστε στην ίδια κατάσταση που ήμαστε πριν 2,5 μήνες;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Γιατί απλούστατα -και ήταν αναμενόμενο αυτό- οι εκπρόσωποι των μεταφορέων δεν δέχονται να ανοίξει η αγορά και να λειτουργεί με ανταγωνιστικούς όρους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Μα αυτό το είχατε ξεκαθαρίσει στους όρους τότε, ότι αυτό τελείωσε. Από κει και πέρα συζητάμε τα άλλα, τα φορολογικά…

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Δεν το αποδέχθηκαν ποτέ αυτό. Πώς έχετε την εντύπωση εσείς ότι αποδέχθηκαν πως η αγορά πράγματι θα λειτουργεί με ανταγωνιστικούς όρους, ότι ανοίγει η πρόσβαση στο επάγγελμα ώστε κάθε πολίτης να έχει το δικαίωμα με προϋποθέσεις να εντάσσεται και να ασκεί αυτό το επάγγελμα; Δεν το δέχτηκαν ποτέ αυτό. Κι ενώ συζητούμε άλλα θέματα, προκειμένου να αντισταθμίσουμε τις ενδεχόμενες ζημιές τις οποίες υφίστανται από αυτήν τη διαρθρωτική αλλαγή, οι μεταφορείς, θα δείτε ότι το κεντρικό θέμα που θέτουν κάθε φορά -και στη χθεσινή συνάντησή μας αυτό έγινε και πάλι- είναι το θέμα της μη αλλαγής.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Πάντως θέλω να πω ότι τα περισσότερα κόμματα της αντιπολίτευσης, εγκαλούν εσάς, ότι δεν κάνατε τις προσπάθειες που έπρεπε στο διάστημα αυτό, ως σήμερα, και επανερχόμαστε στην ίδια κατάσταση που βρισκόμασταν τον Ιούλιο.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Όχι μόνο κάναμε προσπάθειες, αλλά πετύχαμε κιόλας να έχουμε ανά πάσα στιγμή, σε 24ωρη βάση, κάθε μέρα ανοιχτή την πόρτα μας στους μεταφορείς για διάλογο. Συναντηθήκαμε μαζί τους, θέσαμε θέματα ώστε να είμαστε έτοιμοι, όπως αποδείξαμε χτες στη Βουλή, ως Κυβέρνηση να πούμε τις τελικές και δεσμευτικές θέσεις μας, τόσο για τα ασφαλιστικά ζητήματα, όσο και για εκείνα τα οποία αφορούν στα αναπτυξιακά κίνητρα που μπορούν να χορηγηθούν στους μεταφορείς για να ενταχθούν ομαλά στη νέα πραγματικότητα, αλλά και τα θέματα που αφορούν ρυθμίσεις φορολογικές για να επιτύχουμε μια απόσβεση της άυλης αξίας που αναγνωρίσαμε ότι έχουν στη διάθεσή τους. Και είναι κάτι που γίνεται πρώτη φορά, να αποτυπώνεται αυτή η άυλη αξία σε ένα επίσημο κείμενο του κράτους, όπως είναι ένας νόμος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Αυτές οι ρυθμίσεις τις οποίες καταθέσατε χτες στη Βουλή για την απόσβεση, βλέπετε να γίνονται δεκτές κάπως πιο ευνοϊκά από τους ιδιοκτήτες των φορτηγών;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Παρά το ότι οι ρυθμίσεις αυτές, εκτιμώ με τα όσα έχω συζητήσει με τους μεταφορείς, ξεπερνούν και το όριο μέσα στο οποίο έχουν εκείνοι τοποθετήσει τις απαιτήσεις τους και τα αιτήματά τους, πιστεύω ότι δεν θα γίνουν δεκτές για έναν απλούστατο λόγο: Θα δηλώσουν ότι δεν είναι ικανοποιημένοι, ότι αυτά δεν τους καλύπτουν, δεν είναι αρκετά, γιατί απλούστατα θα παραμένουν στη συζήτηση που αφορά στο πρώτο στάδιο του όλου θέματος, δηλαδή να μην ανοίξει το επάγγελμα. Αυτό είναι το θέμα. Αν τους πείτε ότι «η συζήτηση για το θέμα αυτό έχει λήξει, ελάτε να συζητήσουμε όλα τα άλλα», θα δείτε ότι ενώ συζητούν όλα τα άλλα, τελικώς επανέρχονται στον να υπάρχει μια παρατεταμένη μεταβατική περίοδος, στο να υπάρχει ένα τελικό ύψος εισφοράς το οποίο θα παραμείνει μονίμως, κάτι το οποίο δεν ισχύει σε καμία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτά τα έχουμε αποσαφηνίσει από το καλοκαίρι όμως, όπως θυμάστε. Να είμαι σαφής.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Διατυπώσατε πράγματι την απειλή ότι αν επιμείνουν σε κινητοποιήσεις τώρα θα καταργηθεί αυτή η μεταβατική περίοδος;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Δεν διατυπώνουμε απειλές ούτε εκβιασμούς. Αλλά δεν δεχόμαστε απειλές και δεν δέχεται εκβιασμούς η ελληνική κοινωνία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Ωραία. Ισχύει αυτό, ότι αν επιμείνουν…

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Δεν μπορεί η ελληνική κοινωνία να μείνει απροστάτευτη. Έχω πει ότι αν πραγματικά η κοινωνία οδηγείται σε αιχμαλωσία και ασφυξία, αν βασικά αγαθά ή καύσιμα λείπουν από την αγορά και δεν μπορεί να λειτουργήσει η κοινωνία και η Οικονομία, η Πολιτεία δεν θα μείνει απαθής. Και έχει τρόπους να αντιμετωπίσει αυτό το ενδεχόμενο πρόβλημα, στο οποίο θα την οδηγήσουν οι μεταφορείς με τη στάση τους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Εννοείτε αντίστοιχους με τους καλοκαιρινούς ή και άλλους;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Ένας τρόπος είναι να νομοθετήσουμε την άμεση αλλαγή στο καθεστώς που ισχύει σήμερα και να πάμε στην άμεση δυνατότητα, χωρίς μεταβατική περίοδο, ώστε κάθε πολίτης αύριο κιόλας, χωρίς να χρειάζεται να καταβάλλει αυτά τα ποσά, να έχει πρόσβαση στο επάγγελμα. Ή μπορεί να δώσουμε τη δυνατότητα σε φορτηγά Ι.Χ. να εκτελούν μεταφορικό έργο δημόσιας χρήσης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Με συγχωρείτε, αν αυτό δεν είναι εκβιασμός ας πούμε, τι είναι;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Ποιος εκβιάζει ποιον; Δηλαδή η κοινωνία μπορεί να υφίσταται έναν εκβιασμό από τους μεταφορείς, αλλά όταν η Πολιτεία προσπαθεί να προστατεύσει την κοινωνία θεωρείται ότι εκβιάζει; Δηλαδή η Πολιτεία εκβιάζει όταν προστατεύει την κοινωνία, ενώ οι μεταφορείς δεν εκβιάζουν όταν δείχνουν τη γροθιά τους στην ελληνική κοινωνία και την οδηγούν σε αδιέξοδο; Πώς το αντιλαμβάνεστε εσείς;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Πάντως υπάρχει ένα γενικότερο κλίμα κ. Υπουργέ μετά και την ψήφιση του νομοσχεδίου και από τη Νέα Δημοκρατία επί της αρχής, που δεν ξέρω κατά πόσο βοηθάει τους ιδιοκτήτες φορτηγών να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις. Αλλά από κει και πέρα, διαβάζουμε σήμερα στον Τύπο ότι χθες κατά τη διάρκεια του μίνι Υπουργικού ο κ. Παπακωνσταντίνου απευθύνθηκε σε όλους σας και είπε ότι οι επόμενοι δύο μήνες είναι «οι δύο μήνες Ρέππα». Δεν ξέρω αν ειπώθηκε κατά λέξη.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Στο πλαίσιο των σχολίων που έγιναν, πράγματι ο μήνας αυτός χαρακτηρίζεται στο πλαίσιο των νομοθετικών πρωτοβουλιών, γιατί αναλαμβάνουμε και πρωτοβουλίες ως Κυβέρνηση εκτός Κοινοβουλίου, από την ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου, που αφορά στις οδικές και εμπορευματικές μεταφορές και ακολουθεί η ανάλογη πρωτοβουλία μας για την αναδιάρθρωση των Ελληνικών Σιδηροδρόμων –μεγάλο θέμα και αυτό. Αλλά έχει αξία να πω, ότι όσον αφορά στους επαγγελματίες μεταφορείς για θέματα τα οποία αφορούν στην ομαλή μετάβασή τους στη νέα πραγματικότητα, είμαστε στο πλευρό τους ως Υπουργείο. Συζητήσαμε τα πάντα κι έχουμε κάνει σημαντική πρόοδο. Θα έλεγα ότι έχουμε καλύψει στο σύνολο τα θέματα τα οποία έθεσαν από το καλοκαίρι με τις ανακοινώσεις που έκαναν χθες οι συναρμόδιοι Υπουργοί από τα αντίστοιχα Υπουργεία. Όσον αφορά όμως αυτή καθαυτή στη διαρθρωτική αλλαγή, εκεί δεν υπάρχει περίπτωση να συμπέσουμε, γιατί απλούστατα εμείς θέλουμε την αλλαγή και οι μεταφορείς δεν την επιθυμούν. Αντιδρούν σε αυτήν την αλλαγή. Αυτό είναι το θέμα και έτσι θέλω να το αντιληφθούν και οι ακροατές μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Η αλήθεια είναι ότι αυτό, επί της αρχής, είναι ένα θέμα που έχετε και την κοινωνία στο πλευρό σας χωρίς καμία αμφιβολία επ' αυτού, όπως και τα περισσότερα κόμματα.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Ο τρόπος λειτουργίας στον τομέα των Μεταφορών και της Οικονομίας σήμερα, δεν είναι ανταγωνιστικός και δεν είναι και δημοκρατικός. Θα βοηθήσει την Οικονομία και την ανάπτυξη αν ανοίξει αυτή η αγορά και λειτουργεί με ανταγωνιστικούς όρους. Οι ίδιοι, επειδή τους δίνουμε τη μεταβατική περίοδο, πιστεύω απόλυτα ότι αν προσαρμοστούν με τις δυνατότητες που τους δίνουμε, θα έχουν το σημαντικότερο μερίδιο στην αγορά και αύριο. Και αυτό γιατί οι ιδιώτες παραγωγοί ή έμποροι που θέλουν να διακινήσουν τα προϊόντα ή τα αγαθά τους, δεν έχουν κανένα λόγο να δημιουργήσουν δική τους εταιρεία γιατί αυτό ανεβάζει πολύ το κόστος λειτουργίας τους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Ειδικά μετά την αύξηση της άυλης…

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Δεν έχουν κανένα λόγο να αγοράσουν οχήματα, να πληρώνουν οδηγούς, να συντηρούν υποδομές, αποθήκες, γκαράζ, μηχανοστάσια. Έχουν κάθε λόγο να αναθέτουν το έργο σε μεταφορικές εταιρείες, όπως γίνεται στη Σουηδία, που δεν υπάρχουν ιδιωτικής χρήσης φορτηγά. Αλλά είναι και δημοκρατικό δικαίωμα του κάθε πολίτη, με προϋποθέσεις οι οποίες είναι συμβατές με την κοινή λογική και ενώ οδηγούν, εφ' όσον είναι πολύ αυστηρές στο ισοδύναμο του αποκλεισμού τους, να έχουν τη δυνατότητα της πρόσβασης σε αυτό το επάγγελμα. Γιατί εσείς να μην μπορείτε όπως χίλια δύο άλλα πράγματα, να κάνετε, να κάνετε και αυτό;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Όταν με το καλό κλείσει αυτή η εκκρεμότητα, έχετε μπροστά σας δύο μεγάλα κεφάλαια. Το ένα είναι ο ΟΣΕ, είναι γνωστό, αλλά και το άλλο είναι οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας οι οποίες δεν είναι πλεονασματικές πλέον, είναι ελλειμματικές. Το Υπουργείο Οικονομικών πλέον αρνείται να εγγυάται το ελληνικό Δημόσιο τα δάνειά τους ούτως ώστε να καλύπτονται οι λειτουργικές τους δαπάνες, το ίδιο φαντάζομαι ισχύει για τον ΟΣΕ. Ήθελα να σας ρωτήσω λοιπόν κατ' αρχήν για τις συγκοινωνίες της Αθήνας, μια και είμαστε και δημοτικός σταθμός, εάν προβλέπονται αυξήσεις στα εισιτήρια στα μέσα μεταφοράς στο επόμενο διάστημα, ή και κάποιο σχέδιο αναδιάρθρωσης των συγκοινωνιών, εννοώ μπλε λεωφορεία, τρόλεϊ κ.λπ. και μετά να πάμε και στον ΟΣΕ.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Θα σας πω ευθέως ότι μέχρι το τέλος του χρόνου δεν προβλέπεται αύξηση των εισιτηρίων. Η τιμή παραμένει, όπως έχουμε πει. Έχουμε ξεκινήσει μελέτη, προκειμένου να καταλήξουμε σε ένα πρόγραμμα για την ανασυγκρότηση των αστικών συγκοινωνιών, με τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού φορέα, υπό την εποπτεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής. Αφού έχουμε καλλικρατική Περιφέρεια, όπου θα είναι η χωρική αρμοδιότητα του ΟΑΣΑ, και όλοι οι άλλοι επιμέρους συγκοινωνιακοί φορείς θα είναι εκτελεστικοί βραχίονες ενός έργου, το οποίο θα σχεδιάζεται κεντρικά, προκειμένου να υπάρχει μια συνέργεια των μέσων με κεντρικό άξονα τις γραμμές του μετρό. Σήμερα για πολλούς λόγους, λόγω κακού σχεδιασμού ή για πελατειακές σκοπιμότητες, κ.λπ., έχουμε περιοχές που έχουν μια υπερκάλυψη με συγκοινωνιακά μέσα και περιοχές που έχουν ελλείψεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Δεν ξέρω αν αυτά όμως είναι ικανά να μειώσουν το έλλειμμα. Αυτά είναι διαδικαστικά χρηστικά και σοβαρά πράγματα, αλλά είναι άλλο πράγμα.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Οι αστικές συγκοινωνίες σε όλες τις πρωτεύουσες επιδοτούνται σε ένα ποσοστό, το οποίο όμως δεν μπορεί να είναι τόσο υψηλό όσο στην Αθήνα, που φτάνει το 70% του κόστους λειτουργίας των συγκοινωνιακών μέσων. Εμείς είμαστε στη φάση εκπόνησης αυτού του σχεδίου, το οποίο θα παρουσιάσουμε μέχρι το τέλος του χρόνου, όπως έχουμε δεσμευτεί. Έκανα απλώς μια αναφορά φέροντας ένα παράδειγμα για το πώς έχουν τα πράγματα σήμερα και έτσι παρουσιάζεται περισσότερο ελλειμματικός από ό,τι πραγματικά είναι ο συγκοινωνιακός φορέας. Ξέρετε ότι μεταφέρονται πολίτες - επιβάτες διαφόρων κατηγοριών, για τη μετακίνηση των οποίων αναλαμβάνει το κόστος μία αρμόδια κρατική Υπηρεσία, για τα άτομα με αναπηρία, το Υπουργείο Πρόνοιας, για τους ένστολους τα αντίστοιχα Υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη ή για τους μαθητές και φοιτητές το Υπουργείο Παιδείας. Θα πρέπει να επιδοτούν αυτή τη μεταφορά. Αυτά τα ποσά, δεν δίνονται στους συγκοινωνιακούς φορείς, με αποτέλεσμα το έλλειμμα των επιμέρους Υπουργείων, να εμφανίζεται ως έλλειμμα του συγκοινωνιακού φορέα. Τώρα με τη νέα χρονιά θα εκδώσει αυτά τα δελτία, τα γνωστά σε εσάς, πάσο, για τους φοιτητές και μαθητές ο Οργανισμός Συγκοινωνιών; Ή θα περιμένει να καταβληθεί το ανάλογο ποσό από το Υπουργείο Παιδείας για να προχωρήσει στην έκδοση των πάσο;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Θα περιμένει συνάγουμε.. .

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Είδατε λοιπόν; Άρα θα είναι έλλειμμα του κεντρικού προϋπολογισμού στο αντίστοιχο Υπουργείο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Αυτό είναι εξορθολογισμός πάντως, ναι, ουσιαστικός εξορθολογισμός.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Έχετε απόλυτο δίκιο. Είναι καταστροφική η λογική της ίδιας τσέπης που επικράτησε χρόνια στο ελληνικό κράτος, ότι όλοι πληρώνονται από το ίδιο Ταμείο, από τον ίδιο προϋπολογισμό, με συνέπεια τώρα να καλείται, όπως σωστά είπε ο κ. Κωττάκης, ο Υπουργός Οικονομικών κάθε μήνα να επιδοτεί για να καλύπτει τις ζημιές των αστικών συγκοινωνιών. Ενώ, μια αποσαφήνιση των διεταιρικών σχέσεων, των σχέσεων μεταξύ των εταιρειών του Ομίλου των συγκοινωνιών, αλλά και των σχέσεων του Ομίλου συνολικά με το κράτος και τις Υπηρεσίες του, είναι απαραίτητο. Και αυτό θα γίνει με βάση συγκεκριμένα συμβόλαια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Υπάρχει περίπτωση επανεξέτασης των δωρεάν κ. Υπουργέ;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Ασφαλώς όχι, αλλά θα πρέπει το ύψος αυτό το οποίο μπορεί να πει κανείς ότι φτάνει περίπου στο 30% του λειτουργικού κόστους, πρέπει να καλύπτεται από το κράτος. Και βεβαίως επιδοτείται αυτή η μετακίνηση με τις αστικές συγκοινωνίες, για να ενθαρρύνεται ο κόσμος. Κρατούμε χαμηλότερο το εισιτήριο για να χρησιμοποιεί τα μαζικά μέσα μεταφοράς. Κάτι αντίστοιχο πρέπει να γίνει και στον ΟΣΕ. Παρουσιάζει ελλείμματα, αναγκασμένος να κρατάει ανοιχτά δρομολόγια για τα οποία δεν επιδοτείται. Και έρχεται εκ των υστέρων το κράτος και καλύπτει τις ζημιές και τα ελλείμματά του. Και εδώ αποσαφηνίζεται αυτή η σχέση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Στον ΟΣΕ που έχουμε και τις κινητοποιήσεις τώρα, έχετε ξεκαθαρίσει ότι δεν θα υπάρξουν απολύσεις υπαλλήλων, ότι όλοι θα παραμένουν στις θέσεις τους, ότι δεν χάνουν τις θέσεις τους και θα γίνουν οι μετατάξεις. Έτσι δεν είναι;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Έτσι είναι. Πετύχαμε τα εξής: Πρώτα από όλα πετύχαμε να μην κλείσει ο σιδηρόδρομος. Γιατί στην αρχή των συζητήσεων με τον ευρωπαϊκό μηχανισμό τέθηκε και το θέμα αυτό, να κλείσει για μια περίοδο ο σιδηρόδρομος. Θεωρήθηκε ότι ο σιδηρόδρομος λειτουργεί στην Ελλάδα ως μια μηχανή, η οποία παράγει ζημιές χωρίς να προσφέρει αντίστοιχο κοινωνικό έργο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Να κλείσει για μια περίοδο και να ξανανοίξει επί νέας βάσης.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Που σημαίνει όμως, ότι θα είχαμε και μαζικές απολύσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Προφανώς.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Εμείς λοιπόν είπαμε, δεν θα κλείσει ο σιδηρόδρομος. Απλώς θα επανασχεδιαστεί η λειτουργία του και όσον αφορά στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που είναι η εταιρεία λειτουργίας, στα δρομολόγιά της δεν θα δεχθούμε απολύσεις. Ήταν κόκκινη γραμμή στη στάση μας η θέση αυτή. Βεβαίως μπορούμε να αξιοποιήσουμε το πλεονάζον προσωπικό σε άλλες θέσεις και επίσης διασφαλίσαμε -κάτι το οποίο δεν ήταν αυτονόητο και αμέσως δεκτό- να μην έχουμε μείωση των τακτικών αποδοχών, που κινούνται σε ένα αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο. Οι τακτικές αποδοχές στην αρχή είχε ζητηθεί να μειωθούν σε ένα ποσοστό έως 20%.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Προφανώς κόβονται επιδόματα, υπερωρίες και τέτοια..

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Θα κοπούν οι δευτερεύουσες απολαβές, οι οποίες ανεβάζουν τις αποδοχές 2 ή 3 φορές και τις κάνουν να φτάνουν στις 4.000, 5.000, 6.000 ή και 7.000 ευρώ σε κάποιες κατηγορίες εργαζομένων. Αυτό το οποίο έχει αξία είναι ότι υπάρχει ο διαχειριστής υποδομής που είναι ο ΟΣΕ, σε αυτόν παραμένει η κυριότητα του δικτύου της υποδομής, είναι δημόσιος Οργανισμός και δεν αλλάζει τίποτε ως προς το χαρακτήρα του. Υπάρχει και η εταιρεία λειτουργίας, η λεγόμενη ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία οσονούπω θα βρεθεί στον ανταγωνισμό. Ανοίγει και η σιδηροδρομική αγορά, οποιοσδήποτε έχει την οικονομική δυνατότητα και το ανάλογο επενδυτικό ενδιαφέρον θα μπορεί να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ λοιπόν, πρέπει να λειτουργεί ανταγωνιστικά. Δεν μπορεί να είναι υποχρεωμένη να εκτελεί δρομολόγια για τα οποία πληρώνει τεράστιες ζημιές. Αν θέλει το κράτος να κρατήσει ανοιχτά κάποια δρομολόγια για εθνικούς ή κοινωνικούς λόγους, θα πρέπει να τα επιδοτεί. Και αυτό για πρώτη φορά επίσης προβλέπεται, σε αυτό το νομοσχέδιο το οποίο προτείνουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Στο νομοσχέδιο που προτείνετε και νομίζω έχει μπει ήδη στην αρμόδια διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή, προτίθεστε να κάνετε κάποιες αλλαγές, μετατροπές κτλ.; Επειδή είναι και εν κινητοποιήσει ας πούμε οι υπάλληλοι…

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Το νομοσχέδιο αυτό συγκροτεί ένα πλήρες σχέδιο για την εξυγίανση των σιδηροδρόμων. Χωρίς την εξυγίανση δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη των σιδηροδρόμων. Δεν είναι ο τελικός στόχος η εξυγίανση. Η εξυγίανση είναι το εργαλείο για να φτάσουμε στην ανάπτυξη του σιδηροδρόμου, στην αξιοποίηση του δικτύου του, το οποίο θα είναι διαθέσιμο βεβαίως για κάθε ενδιαφερόμενη εταιρεία τα επόμενα χρόνια, προκειμένου να καλύπτεται, αν είναι δυνατό, το σύνολο της Ελλάδος όπου έχει εγκατασταθεί αυτό το δίκτυο, αυτή η υποδομή. Αλλά αυτό πρέπει να γίνει με όρους κοινωνικούς, αλλά και όρους κόστους - οφέλους, με στόχο συγκεκριμένο ώστε να πετύχουμε οικονομικά αποτελέσματα για τα οποία έχουμε δεσμευτεί. Μέσα στο 2011 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν πρέπει να έχει πλέον ζημιές και ελλείμματα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Είστε τυχεροί τουλάχιστον που σ’ αυτήν την περίοδο δεν είναι κρατική και η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ, γιατί απ’ ότι μαθαίνω γίνονται 30 απολύσεις το μήνα στην ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ενόψει της συγχώνευσης με την Aegean που έχει καθυστερήσει

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Θα μου επιτρέψετε να πω ότι δεν έγινε καλός χειρισμός στο θέμα της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ και είδατε πού οδηγήθηκε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Ναι, βέβαια.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Ουσιαστικώς διαλύθηκε η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ, αλλά δεν είναι του παρόντος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Σας ευχαριστούμε πολύ. Καλό κουράγιο.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Κι εγώ ευχαριστώ.

Ειδήσεις: 
Tags: