«Πετάμε» από το Μάναρι ως την Ασέα (vid)

«Πετάμε» από το Μάναρι ως την Ασέα (vid)

Νοέμβριος 04, 2018 - 10:15
0 σχόλια

Ένα από τα πιο όμορφα τμήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου έχουμε την ευκαιρία να περιηγηθούμε και μάλιστα από ψηλά, σε αυτό το βίντεο που ετοίμασε ο Δημήτρης Τερτίπης, ο οποίος διατηρεί μια πολύ ενδιαφέρουσα σελίδα (δείτε ΕΔΩ) για το τρένο στην Ελλάδα.

Σε αυτό το βίντεο, «πετάμε» πάνω από την ιστορική γέφυρα του Μάναρι, τη μεγαλύτερη πέτρινη τρενογέφυρα στη χώρα μας, που κατασκευάστηκε το 1896.

Η γέφυρα Μάναρι βρίσκεται κοντά στο χωριό Μάναρι και απέχει οδικά 13 χλμ. από την Τρίπολη. Πρόκειται για τη σημαντικότερη και μεγαλύτερη σε οριζόντια καμπύλη λίθινη θολωτή σιδηροδρομική κοιλαδογέφυρα της Ελλάδας, η μελέτη της οποίας ξεκίνησε το 1890, επί εποχής Χαριλάου Τρικούπη και η κατασκευή ολοκληρώθηκε το 1896 από τη γαλλική εταιρεία Societe Anonyme Internationale de Construction Et d' Enterprises De Travaux Publics. Η γέφυρα λειτούργησε το 1898 στη γραμμή Μύλων - Καλαμάτας. Οι λίθοι που χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή, προέρχονται από λατομεία της περιοχής και είναι καλής ποιότητας ασβεστόλιθοι, υψηλής αντοχής.

Η γέφυρα Μάναρι είναι ένα μοναδικό κομψοτέχνημα αρχιτεκτονικής σιδηροδρομικού έργου της εποχής του με οκτώ τοξοτά ανοίγματα σε οριζοντιογραφική καμπύλη, συνολικού μήκους 116,00m. Η ακτίνα της οριζοντιογραφικής καμπύλης είναι μόλις 165,84m, ενώ το κυκλικό τμήμα αναπτύσσεται σε οριζόντιο κυκλικό τόξο 40ο.. Η εσωτερική ακτίνα των τοξοτών ανοιγμάτων είναι σταθερή 6,25m και η απόσταση μεταξύ των βάθρων 12,5m. Τα βάθρα έχουν σχεδιαστεί με τραπεζοειδή διατομή ώστε να δημιουργείται η οριζόντια καμπυλότητα της γέφυρας.

Η ιδιαιτερότητα της γέφυρας πέραν της άρτιας τεχνολογικά και αρχιτεκτονικά κατασκευής της, έγκειται κυρίως στο σχεδιασμό και υλοποίησή της σε οριζοντιογραφική καμπύλη. Ο ιδιαίτερος σχεδιασμός συνδυάστηκε με προσεκτική και περίτεχνη επιλογή, λάξευση και τοποθέτηση των λίθων εξασφαλίζοντας την σταθερή καμπυλότητα και τη δομική αντοχή της.

Κατά τα 116 χρόνια ζωής της γέφυρας δεν χρειάστηκε ποτέ παρέμβαση για επισκευή ή συντήρηση της λιθοδομής, παρότι πέρασαν από πάνω της χιλιάδες δρομολόγια τρένων και εκατομμύρια τόνοι βάρος και δεν επηρεάστηκε ποτέ από φυσικά φαινόμενα ενώ τα τελευταία 10 χρόνια απετέλεσε αντικείμενο μελέτης καθηγητών του Ε.Μ.Π. και μηχανικών του ΟΣΕ και παρουσιάστηκε σε παγκόσμια τεχνολογικά συνέδρια και σε διεθνείς συναντήσεις σιδηροδρομικών τεχνικών από καθηγητές και στελέχη του ΟΣΕ.

Η γέφυρα Μάναρη αποτέλεσε εντυπωσιακό τεχνολογικό και σχεδιαστικό επίτευγμα για την εποχή της και ως τέτοιο συσχετίσθηκε με το ανάλογο ιδιαίτερο τεχνολογικό και σχεδιαστικό επίτευγμα της σύγχρονης εποχής στον Ελληνικό χώρο, τη γέφυρα Ζεύξης Ρίου - Αντιρρίου.

Το αξιόλογο σιδηροδρομικό κτίριο του Μάναρι, επίσης, που βρίσκεται 17 χιλιόμετρα νότια της Τρίπολης και σε υψόμετρο 708 μ., αποτελεί ακόμα ένα σημαντικό πολιτισμικό στοιχείο, που όμως έχει αφεθεί στην τύχη του.

Στο βίντεο παρακολουθούμε από ψηλά τη διαδρομή από τη γέφυρα του Μάναρι ως την Ασέα, και διαπιστώνουμε για ακόμα μία φορά πόσο όμορφη είναι η Αρκαδία -και πόσο τραγικά αναξιοποίητες μένουν, δυστυχώς, οι υποδομές της.

Video: 

Από το Μάναρι ως την Ασσέα (14.10.2018)


Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.