«Πειρατεία» στα λιμάνια της Κυνουρίας

«Πειρατεία» στα λιμάνια της Κυνουρίας

Ιούλιος 25, 2017 - 14:34
0 σχόλια

Σε ετοιμότητα οι Λιμενικές αρχές για την αντιμετώπιση της παράνομης ναύλωσης σκαφών

Ως μια σύγχρονη μορφή πειρατείας μπορεί να χαακτηριστεί η παράνομη ναύλωση σκαφών αναψυχής, εφόσον αποφέρει παάνομα κέρδη στους εμπλεκομένους. Πληθαίνουν τα περιστατικά παράνομων ναυλώσεων στη χώρα μας και το φαινόμενο έχει αγγίξει και τα αρκαδικά λιμάνια, τα οποία αποτελούν πύλες εισόδου χιλιάδων τουριστών κάθε χρόνο. Η ενοικίαση ιστιοπλοϊκών είναι μια νέα λαμπρή αγορά.

Ολοένα περισσότερη ζήτηση έχουν οι ενοικιάσεις ιστιοπλοϊκών με τις διάφορες εταιρίες να υπόσχονται ταξίδια τα οποία εξασφαλίζουν μια αίσθηση ελευθερίας και μια μοναδική επαφή με τη φύση μακριά από αυτοκίνητα και δρόμους. Οι ελληνικές ακτές, εξάλλου, διαθέτουν ομορφιές που είναι απρόσιτες με οποιοδήποτε άλλο μέσο.

Τα πακέτα που κλείνονται αφορούν συνήθως σε  μια εβδομάδα και την επίσκεψη σε 4-6 νησιά. Οι πελάτες κατά μέσον όρο πληρώνουν το ποσό των 6.000 ευρώ για τη ναύλωση ενός σκάφους με για μια εβδομάδα για 10 άτομα. Οι τιμές διαφέρουν φυσικά, ανάλογα με το είδος του σκάφους και με  τις παροχές που θα έχουν οι επιβάτες.

Το όνειρο να πλέεις με την παρέα σου στο πέλαγος και να γνωρίσεις απόκρημνες παραλίες, και να ζήσεις μια πολυτελή εμπειρία, πλέον δεν είναι για λίγους, καθώς οι περισσότερες εταιρίες προσφέρουν δελεαστικά πακέτα. Για να μειωθεί όμως το κόστος, υπάρχουν και εταιρίες οι οποίες επιλέγουν να «κρύβουν» τα έγγραφα ναύλωσης των σκαφών,  γλιτώνοντας έτσι χρήματα από την πληρωμή φόρων.
Το σοβαρό και πολύπλοκο θέμα των παράνομων ναυλώσεων σκαφών αναψυχής που «ανθεί» στη χώρα μας έρχεται στο προσκήνιο μετά τους εντοπισμούς από τις Λιμενικές αρχές σκαφών που πλέουν στα διεθνή ύδατα χωρίς τα απαραίτητα έγγραφα και ναυλοσύμφωνα.

Η Μεσόγειος αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες αγορές γιότινγκ του κόσμου και το αποδεικνύουν οι 700 μαρίνες που βρίσκονται διάσπαρτες σε μια ακτογραμμή μήκους 46.000 χλμ.

Γιατί, όμως, η Ελλάδα βρίσκεται στο στόχαστρο των ισχυρών συμφερόντων του διεθνούς γιότινγκ; Μα γιατί θεωρείται ένα από τα ιδανικότερα πεδία (αν όχι το ιδανικότερο) γιότινγκ του κόσμου. Κι ο λόγος είναι ότι πουθενά αλλού στον πλανήτη δεν βρίσκει κανείς συγκεντρωμένα σε τόσο μικρό γεωγραφικό χώρο 14.000 χλμ. ακτογραμμής και 3.000 νησιά από τα οποία 220 κατοικημένα. Γι’ αυτό το ελληνικό αρχιπέλαγος θεωρείται ο παράδεισος της παγκόσμιας αγοράς γιότινγκ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους τζίρους που συνδέονται με αυτό.

Τον Ιούλιο έχουν σημειωθεί αρκετές παράνομες ναυλώσεις ιδιωτικών πλοίων αναψυχής. Τα λιμάνια στα οποία έχουν εντοπίσει ανάλογα περιστατικά βρίσκονται στο Λεωνίδιο, το Παράλιο Άστρος, τη Μύκονο, την Κάλυμνο. Για παράδειγμα, εντοπίστηκε σκάφος από τη Ζέα το οποίο είχε κάνει ενδιάμεσες προσεγγίσεις Σούνιο – Ναύπλιο – Γύθειο – Καλαμάτα – Κατάκολο – Ιτέα – Κόρινθος.
Επίσης περιστατικά έχουν εντοπιστεί στους Παξούς και στον Πόρο, στην Ιθάκη, στην Αίγινα, στο Ναύπλιο, στη Ζάκυνθο και στη Ρόδο.

Το κόλπο είναι απλό: οι επιβάτες που έχουν ναυλώσει το σκάφος, προσποιούνται τα μέλη οικογένειας που απλώς παραθερίζει με τον κυβερνήτη.

Το πιο συχνό φαινόμενο είναι σε έλεγχο που γίνεται από τις λιμενικές αρχές σε επαγγελματικά σκάφη να αποκαλύπτεται ότι οι κυβερνήτες δεν έχουν στην κατοχή τους τα απαραίτητα ναυλοσύμφωνα, αλλά ακόμα και να έχουν άλλη σημαία στο κατάρτι από αυτή που αναφέρουν τα έγγραφα. Σημειωτέον ότι οι κυβερνήτες των σκαφών δεν είναι υποχρεωμένοι να λάβουν την άδεια για την προσάραξη τους στο λιμάνι, αλλά όταν τους ζητηθούν τα χαρτιά από τις αρμόδιες αρχές, πρέπει να τα υποβάλουν.

Οι παράνομες αυτές ναυλώσεις στερούν από το Δημόσιο χιλιάδες ευρώ.

Να αναφέρουμε ότι σε μια παράνομη ναύλωση δεν καταβάλλεται ΦΠΑ, δεν υπάρχει οργανική σύνθεση πλοίου, δεν καταβάλλονται εισφορές στο ΝΑΤ, δεν υπάρχουν ναυλοσύμφωνα και οι μισθοί του πληρώματος κυμαίνονται από 800 μέχρι 1.500 ευρώ.

Το ναυλοσύμφωνο πρέπει να είναι υπογεγραμμένο από τον Ναυλωτή και τον Πλοιοκτήτη (ή το γραφείο), μαζί με την αρχική προκαταβολή ολοκληρώνουν την ενοικίαση του σκάφους.   

Διαδικασία κράτησης

Το ναυλοσύμφωνο μπορεί να υπογραφεί από εταιρεία (τιμολόγιο) ή από ιδιώτη (απόδειξη) ακόμα και από άτομο που δεν θα ταξιδέψει με το σκάφος.  Σε κάθε περίπτωση απαιτούνται Ονοματεπώνυμο, Αριθμό ταυτότητος, Διεύθυνση, ΑΦΜ, ΔΟΥ, του υπογράφοντος ατόμου ή εταιρείας.

Παράνομες ναυλώσεις στην Κυνουρία

Τα παράλια της Αρκαδίας ανήκουν στους μικρούς σταθμούς που κάνουν μικρά συνήθως σκάφη, τα οποία προσαράζουν και μένουν από λίγες ώρες έως λίγες ημέρες. Τις τελευταίες ημέρες έχουν εντοπιστεί δύο παράνομες προσαράξεις.

Να επισημάνουμε ότι οι έλεγχοι έχουν εντατικοποιηθεί, με στόχο τον εντοπισμό των σκαφών που πλέουν χωρίς τα απαραίτητα ναυλοσύμφωνα.

Παράνομη ναύλωση επαγγελματικού πλοίου αναψυχής στο Ναύπλιο

Όπως αναφέρει και το δελτίο Τύπου του Λιμενικού Σώματος, κατά τη διενέργεια ελέγχου από στελέχη του Λιμεναρχείου Ναυπλίου, στις 15/07/2017 στο επαγγελματικό πλοίο αναψυχής «ΚΟΡΑΛΙΑ» Ν.Π. 4084, το οποίο βρισκόταν στον λιμένα «ΠΑΡΑΛΙΟΥ ΑΣΤΡΟΥΣ», καθώς υπήρχαν υποψίες παράνομης ναύλωσης, ζητήθηκε από τον αλλοδαπό κυβερνήτη του να προσκομίσει τα έγγραφα του σκάφους στην οικεία Λιμενική Αρχή.

Το ανωτέρω σκάφος απέπλευσε από λιμένα «ΠΑΡΑΛΙΟΥ ΑΣΤΡΟΥΣ» χωρίς την ολοκλήρωση του σχετικού ελέγχου.

Κατά τη διερεύνηση της υπόθεσης διαπιστώθηκε ότι ο αλλοδαπός κυβερνήτης του σκάφους είχε ναυλώσει αυτό σε δύο (02) τουλάχιστον από τους τέσσερις (04) αλλοδαπούς επιβαίνοντες, χωρίς να είχε καταρτίσει και υπογράψει ναυλοσύμφωνο σε πέντε (05) αντίγραφα όπως προβλέπεται.

Στη συνέχεια και υπό τον συντονισμό του Κέντρου Επιχειρήσεων του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, το ανωτέρω σκάφος εντοπίστηκε από περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. απογευματινές ώρες της 18/07/2017 στην περιοχή του Πόρου Τροιζηνίας.

Από τη Λιμενική Αρχή Ναυπλίου που διενεργεί την προανάκριση για παράβαση του άρθρου 169 του Ποινικού Κώδικα κινήθηκε και η διαδικασία επιβολής των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων για παράβαση του άρθρου 7 του Νόμου 4256/2014, σε συνδυασμό με τις διατάξεις της υπ. Αριθμ. 3133.1-10229-2016/04-02-2016 Υπ. Απόφασης, καθώς διαπιστώθηκε ότι το πλοίο τελούσε υπό καθεστώς παράνομης ναύλωσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το σκάφος το οποίο απέπλευσε από το λιμάνι του Παράλιου Άστρους είχε εντοπιστεί από τις Λιμενικές αρχές οι οποίες είχαν κάνει τον έλεγχο. Προτού, όμως, αυτός ο έλεγχος ολοκληρωθεί το σκάφος απέπλευσε, και εντοπίστηκε στο κοντινό λιμάνι του Ναυπλίου.

Παράνομη ναύλωση επαγγελματικού πλοίου αναψυχής στο Λεωνίδιο

Κατά τη διενέργεια ελέγχου βραδινές ώρες χθες, από στελέχη του Δ’ Λιμενικού Τμήματος του Λιμεναρχείου Ναυπλίου, στο επαγγελματικό πλοίο αναψυχής “ΜΑΜΑ ΚΙΚΗ” Ν.Π. 10287, το οποίο βρισκόταν στο λιμένα Πλάκας Λεωνιδίου, διαπιστώθηκε ότι τελούσε υπό καθεστώς παράνομης ναύλωσης κατά παράβαση του Νόμου 4256/2014.

Ειδικότερα, ο Πλοιοκτήτης του ανωτέρω σκάφους είχε ναυλώσει το σκάφος σε τέσσερις (04) αλλοδαπούς, χωρίς να έχει καταρτίσει και υπογράψει ναυλοσύμφωνο σε πέντε (05) αντίγραφα όπως προβλέπεται, ενώ είχε ως λιμένα επιβίβασης και αποβίβασης το Καλαμάκι, χωρίς να υφίσταται η απαιτούμενη εκ του ως άνω Νόμου άδεια.

Από το Δ’ Λιμενικό Τμήμα Λεωνιδίου του Λιμεναρχείου Ναυπλίου που διενεργεί την προανάκριση κινήθηκε παράλληλα και η διαδικασία επιβολής των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων για παράβαση του άρθρου 7 του Νόμου 4256/2014, σε συνδυασμό με τις διατάξεις της υπ. Αριθμ. 3133.1-10229-2016/04-02-2016 Υπ. Απόφασης.

Έφη Καστραντά


Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.