Ο Αρκάς «Ολυμπιονίκης Πνεύματος» στο Arcadia Portal

Ο Αρκάς «Ολυμπιονίκης Πνεύματος» στο Arcadia Portal

Ιανουάριος 17, 2014 - 10:35
2 σχόλια

 Το 1952, γεννήθηκε στη Βλαχοκερασιά Αρκαδίας, ένα λαμπρό και πεφωτισμένο μυαλό που έμελλε μετέπειτα να τον κερδίσει η συγγραφή, οδηγώντας τον σε μονοπάτια υψηλών διακρίσεων. Πρόκειται για τον Αρκά « Ολυμπιονίκη Πνεύματος», Χρήστο Δ. Στρατηγόπουλο.

Ένας άνθρωπος, ο οποίος μεγάλωσε σε μια απλή, αγροτική οικογένεια και κατακλυσμένος από αγνά, ακραιφνή, πανανθρώπινα και φιλειρηνικά οράματα, θέλησε μέσω του λογοτεχνικού καθώς και ποιητικού του έργου, να παραμείνει πιστός υποστηρικτής ιδανικών και αξιών, στέλνοντας ισχυρά προφητικά μηνύματα στους ισχυρούς της γης να προσέξουν τους τρόπους δράσης τους, διαφορετικά θα βρεθούν υπόλογοι για την τύχη του μέλλοντος.

Χρειάζονται πολλές ώρες, προκειμένου να αναλύσεις μια τέτοια πολυσχιδή, και πολύ ενδιαφέρουσα προσωπικότητα. Θα αρκεστούμε στις διακρίσεις του λοιπόν και για να μη μακρυγορούμε, εν συνεχεία θα σας παρουσιάσουμε την αυτούσια συνέντευξη τού κου Στρατηγόπουλου, έτσι όπως την παραχώρησε στους συνεργάτες του ArcadiaPortal,κάτι για το οποίο τον ευχαριστούμε θερμά.

Ο συγγραφέας, έχει τιμηθεί με βραβεία και μετάλλια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με κορυφαία διάκριση την ανακήρυξή του σε Ολυμπιονίκη   του   Πνεύματος    στα PANATHINEA 2004 , με το μυθιστόρημά του ‘’ΑΡΡΙΚΟΣ’’,  Της οικουμένης το ίνδαλμα, είναι τακτικό μέλος της Διεθνούς Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών «Δ.Ε.Ε.Λ» και της Διεθνούς Εταιρείας Λογοτεχνών και Καλλιτεχνών (I.W.A) – με έδρα το Κολλέγιο Μπλάφτον στις Η.Π.Α. Το έτος 2006, 2011 και 2012 η Διεθνής Ακαδημία Γραμμάτων και Τεχνών «ΘΕΑ ΑΘΗΝΑ» πρότεινε στη Σουηδική Ακαδημία να του δοθεί το Νόμπελ Λογοτεχνίας για το έργο του «ΑΡΡΙΚΟΣ – Της Οικουμένης το Ίνδαλμα».

Παραθέτουμε τη συνέντευξη:

Ερ.: Σε ποια ηλικία αρχίσατε να γράφετε, τι ήταν αυτό που σας ώθησε στα πρώτα σας βήματα, πότε αντιληφθήκατε το ταλέντο σας;
Απ.: Έγραφα ποιήματα από το δημοτικό. Ο δάσκαλος μού έβαζε στις εθνικές κυρίως εορτές να απαγγέλω ηρωικά ποιήματα. Αυτό πιστεύω το έκανε γιατί είχε καταλάβει τον χαρακτήρα μου. Μου είχε δημιουργήσει τις προϋποθέσεις να θεωρώ τους ποιητές κάτι σαν ημίθεους. Δεν πεθαίνουν ποτέ, μας έλεγε. Άλλο ήθελε να πει, όμως ο Δάσκαλος βέβαια. Και ο γίγαντας της νόησης Νίκος Καζαντζάκης αν το έλεγε. Ή σχεδόν ποτέ συμπλήρωνε. Αργότερα κατάλαβα τι εννοούσαν με αυτά τα λόγια τους.
Για το τελευταίο σκέλος της ερώτησής σου, αν σου απαντήσω πως σε κάποια δεδομένη στιγμή κατάλαβα το ταλέντο μου, δεν θα ήμουν ποιητής παρά οιητής και αλαζόνας. Οι κριτικοί θα απαντήσουν για τούτο.

ΕΡ.: Τι ορίζεται ως ταλέντο για εσάς;
Απ.: Ταλέντο για μένα είναι να δημιουργείς ένα έργο με τέτοιον τρόπο που να μένει κάτι στη φανταστική οθόνη του  νου εκείνου που το είδε ή το διάβασε, για καιρό. Αν δεν γίνει αυτό, τζάμπα το χαρτί, χαράμι και το μελάνι.

Ερ.: Ποια η πηγή ή οι πηγές έμπνευσής σας;
Απ.: Από το κλάμα ενός μωρού στο απέναντι μπαλκόνι μέχρι τους βομβαρδισμούς των πολεμοχαρών σε άμαχους και νοσοκομεία ακόμη.

Ερ.: Θεωρείτε ότι έχει χαθεί η έμπνευση απ’ τους νέους σήμερα;
Απ.: Οι νέοι μια χαρά παιδιά είναι. Ίσως από τις καλύτερες γενιές που πέρασαν. Πρότυπα όμως δεν έχουν. Και επειδή δεν υπάρχουν πρότυπα, εμείς δημιουργούμε έστω και φανταστικά μέσα από τα έργα μας. Κάτι είναι και τούτο, φαντάζομαι.

Ερ.: Υπάρχει κάτι το οποίο δεν έχετε αποδώσει ακόμα στο έργο σας και ποιο είναι αυτό;
Απ.: Ένας λογοτέχνης ποτέ δε θεωρεί ότι έφτασε στο απόγειο της καριέρας του. Αυτό τον κάνει να συνεχίζει ως τα βαθιά του γεράματα.

Ερ.: Ζούμε σε χαλεπές συγκυρίες. Η τέχνη, η συγγραφή, η ποίηση αποτελούν έναν τρόπο φυγής απ’ τη δύσκολη πραγματικότητα;
Απ.: Όλες οι τέχνες μαζί και η κάθε μια ξεχωριστά είναι ικανές να αντικαταστήσουν και τον καλύτερο ψυχοθεραπευτή σε δεδομένη περίσταση.

Ερ.: Η εκάστοτε κυβέρνηση δίνει βήμα στον πολιτισμό; Τον στηρίζει;
Απ.: Οι κυβερνήσεις όχι μόνο δε βοηθούν τους νοήμονες, αλλά τους βάζουν και εμπόδια. Μόνο που ξεχνούν ότι υπάρχουν και τα κοντάρια (του άλματος επί κοντώ εννοώ).

Ερ.: Ακούμε τον όρο συχνά «υψηλή» τέχνη, ο οποίος κυρίως έχει να κάνει με ποιότητα. Θεωρείτε ότι στην ποιότητα χωρούν ταμπέλες;
Απ.: Ο όρος «υψηλή τέχνη» κατά τη γνώμη μου είναι σχετικός. Ο κάθε καλλιτέχνης έχει τη δική του προσωπικότητα και τους δικούς του οπαδούς ή τους δικούς του θαυμαστές καλύτερα.

Ερ.: Ποια η βασική θεματολογία της συγγραφής σας;
Απ.: Όλοι οι ήρωες των έργων μου είναι φτωχόπαιδα, που με τους δίκαιους και ξεχωριστούς αγώνες τους έκαναν κάτι πολύ σημαντικό για την ανθρωπότητα και όλων για διδακτικούς λόγους τα ονόματα χαράχτηκαν στα λευκά μάρμαρα της Ιστορίας των λαών ολόκληρου του πλανήτη μας.

Ερ.: Επηρεάζεται η γραφή σας από την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα;
Απ.: Αν δεν επηρεαζόταν, θα ασχολούμουν με τα άλογά μου και τίποτα περισσότερο. Βεβαίως και επηρεάζεται.

Ερ.: Η πραγματικότητα μπορεί να αλλάξει με περισσότερους εκπροσώπους τέχνης;
Απ.: Στις δύσκολες στιγμές που διέρχεται η ανθρωπότητα, αυτοί είναι ικανοί να δώσουν τις σωστές συμβουλές για πρακτικές λύσεις στα κάθε λογής άλυτα προβλήματα.

Ερ.: Ποιους ποιητές θαυμάζετε περισσότερο από την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό;
Απ.: Από μικρός θαύμαζα τον Άγγελο Σικελιανό, τον Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, τον Παλαμά. Το καλύτερο όμως ποίημα το έχει γράψει ο Σπετσιώτης ποιητής, αλλά με αρκαδική καταγωγή, Γεώργιος Στρατήγης και έχει τον τίτλο «ΜΑΤΡΟΖΟΣ» Όποιος δεν έχει διαβάσει αυτό το δημιούργημα, δεν έχει διαβάσει ποίημα!!! Από ξένους τον Χιλιανό Νομπελίστα Πάμπλο Νερούντα, που βιβλία του μου είχε χαρίσει η αξέχαστη Δανάη Στρατηγοπούλου, που τα είχε μεταφράσει στα ελληνικά και που είχε πει γι’ αυτόν ο Γραμματέας της Σουηδικής Ακαδημίας κατά την απονομή του μεγάλου βραβείου πως είναι ο ποιητής της βιαζόμενης ανθρωπότητας.

Ερ.: Ποιο ήταν το πρώτο ποίημα που διαβάσατε;
Απ.: Δεν θα σου πω ποιο πρωτοδιάβασα, γιατί δε θυμάμαι. Θα σου πω, όμως, αυτό που έγραψε ο Σουρής για τους πολιτικούς. «Ω ΕΛΛΑΣ ΗΡΩΩΝ ΧΩΡΑ Τι Μ……ες βγάζεις τώρα».

Ερ.: Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε σε ποιητές και συγγραφείς της νέας γενιάς;
Απ.: Να γράφουν αυτά που τους εντάλλει η έμφυτη εσωτερική τους συγκρότηση και όχι αυτά που πουλάνε και κολακεύουν τους ανθρώπους.

Ερ.: Μια δική σας στροφή από τα ποιητικά έργα σας;
Απ.: Δύο στροφές. Μία από τους «ΗΡΩΕΣ του ’21» και μία από τις «ΝΟΤΕΣ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΜΟΥ». 
«Αγέρες ακατάπαυστοι, σφοδροί και μανιασμένοι,
εσείς βροντοφωνάξατε το γένος ΔΕΝ ΠΕΘΑΙΝΕΙ».
«Ο Πλανήτης ετούτος είναι όλων πατρίδα
Και οι φυλές των ανθρώπων όλες θέλουν φροντίδα».

Ερ.: Πώς νιώσατε όταν για πρώτη φορά είδατε δικά σας επιγράμματα σε αντίστοιχα αγάλματα του Λευτερωτή του Γένους Θ. Κολοκοτρώνη;
Απ.: Στο Ν. Ηράκλειο, όταν το πρωτοαντίκρισα, με έπιασε ρίγος και έτρεμαν τα σαγόνια μου. Τα δε δόντια μου χτύπαγαν σαν τα πέταλα γοργοπόδαρου αλόγου σε καλντερίμι. Τρόμαξα να συνέλθω.
Στην πλατεία του Άρεως στην Τρίπολη ένιωσα κάτι σαν χαρμολύπη, γιατί, αντί για Χρήστος Στρατηγόπουλος, έγραφε Γεώργιος και έτσι είναι ακόμα.

Ερ.: Μια άλλη ξεχωριστή στιγμή της λογοτεχνικής καριέρας σας;
Απ.: Όταν το 2004 ο γιος του φτωχού αγρότη Δημήτρη Στρατηγόπουλου από τη Βλαχοκερασιά στεφανώθηκε με τον κότινο και ανακηρύχθηκε ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΗΣ του Πνεύματος για το έργο του «ΑΡΡΙΚΟΣ, ΤΗΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΗΣ ΤΟ ΙΝΔΑΛΜΑ». Και για να σε προλάβω πριν με ρωτήσεις, προτιμώ τον κότινο και το Ολυμπιακό μετάλλιο παρά το Νόμπελ κι ας έχει και ένα εκατομμύριο δολάρια.

Ερ.: «Η μορφή του τέρατος είναι αποκρουστική, όταν όμως το πρόσωπο του τέρατος πάψει να μας τρομάζει, τότε πρέπει να φοβόμαστε… Γιατί αυτό σημαίνει ότι έχουμε αρχίσει να του μοιάζουμε», είχε πει κάποτε ο Μάνος Χατζηδάκις. Υπάρχουν θεωρείτε «τέρατα» σήμερα, ποια είναι αυτά και τελικά ο φόβος τι ρόλο παίζει στη ζωή του καθενός, μπορεί να καταπολεμηθεί και με ποιους τρόπους;

Απ.: Τέρατα για μένα σήμερα και στο παρελθόν είναι και ήταν εκείνοι που θέλουν να κατευθύνουν τους λαούς με βάση τη δική τους κοσμοθεωρία και όχι με την ορθόδοξη λειτουργία των πραγμάτων. Ο φόβος παίζει βασικό ρόλο σε μεγάλο φάσμα ανθρώπων και αυτό το γνωρίζουν οι προγραμματιστές των κέντρων διοίκησης και αποφάσεων του πλανήτη μας, καθώς και οι εκπρόσωποί τους στα κράτη. Μπορεί και παραμπορεί να καταπολεμηθεί, αν οι άνθρωποι διαβάζουν Ιστορία και έργα και διδάσκονται από τα κατορθώματα ανθρώπων που θυσιάστηκαν για ένα καλύτερο αύριο. Για την Ελευθερία και τη Δημοκρατία. Τσε Γκεβάρα, Μπολιβάρ, Κολοκοτρώνης και εκατοντάδες άλλοι ακόμη. Και μιας που μου έκανες αυτή την ερώτηση, κάνε μου τη χάρη και βάλε αυτό το ποίημα που έγραψα τον καιρό που ο Μπους με τον Μπλερ και τους συμμάχους του αιματοκύλησαν τον Ιρακινό λαό και έσπειραν τον όλεθρο και που το αφιέρωσα σε όλους τους νέους του πλανήτη μας.

ΕΓΕΡΤΗΡΙΟ ΣΑΛΠΙΣΜΑ

Σ’ αυτούς που θέλουν άβουλο, τον κόσμο να τον κάνουν
και μπρος σε κάθε όραμα, τοίχους, φραγμούς του βάνουν.

Εσύ που έχεις δύναμη, στο νου και στην ψυχή σου,
πρέπει σκληρά ν’ αντισταθείς, μην το ξεχνάς, θυμήσου.

Μπες προπομπός και φώναξε, θα σε ακολουθήσουν,
κι’άλλοι πολλοί που το μπορούν, τον κόσμο ν’ αφυπνίσουν.

Κι όλοι μαζί, με μια κραυγή και τη γροθιά υψωμένη,
δώστε τον όρκο ν’ ακουστεί, σ’ όλη την οικουμένη.

Αφού υπάρχει θάνατος, να φοβηθείς τι έχεις,
ήρωας γίνε και χρυσή σελίδα θα κατέχεις.

Στην ιστορία των λαών, στο πέρασμα των χρόνων,
η οπτασία σου θα ζεί, στα βάθη των αιώνων.

Μην επιτρέψεις να στηθούν, οικόσημα και θρόνοι,
τον Τσε Γκεβάρα έχε στο νου και τον Κολοκοτρώνη.

Τον Μπολιβάρ «λευτερωτή», παράδειγμά σου φέρε,
τίποτα δεν χαρίζεται, μόν’ κατακτιέται ξέρε.

Τ’ άδικο γρονθοκόπησε και το κατεστημένο,
άλλαξ’ ακόμα και αυτό, το κακοπεπρωμένο.

Τα ιερά ιδανικά, όλων προστάτεψέ τα
και των ανδρών επιφανών, τα έργα δίδαξέ τα.

Πράξεις δειλίας και γιές μέν, δεινά τιμώρησέ τες,
και κυβερνήσεις άνομες, αμέσως γκρέμισέ τες.

Τίμα αυτούς π’ απέδειξαν, πως είναι πατριώτες,
μα στείλε στο απόσπασμα, τους κλέφτες, τους προδότες.

Και τα «γεράκια» των λαών, θα γίνουν κότες όλα,
αν τους αφήσεις δίχως τάνκς και δίχως πολυβόλα.

Σπάρτακος γίνε σύγχρονος, συμβιβασμούς μην κάνεις,
φάρος θα είσαι λαμπερός, ακόμα κι αν πεθάνεις.

Γιατί στο μέλλον οι λαοί, για σένα θα μιλάνε,
τα δοξασμένα χνάρια σου, πιστά θ’ ακολουθάνε.

Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας, κύριε Στρατηγόπουλε.

Και εγώ σε ευχαριστώ για την τιμή που μου έκανες να μου πάρεις αυτή τη συνέντευξη.

 

Ευαγγελία Παπαθανασίου
 


2 Σχόλια

πολυ καλη συνεντευξη,αξιων θα ελεγα,αυτο βγαινει!το εχει αναγκη η κοινωνια.

Πολύ καλό κείμενο! Πολλά συγχαρητήρια στην Ευαγγελία, που κρατά ένα επίπεδο στον λόγο της και σέβεται τους αναγνώστες του site!