Ο Αιμίλιος Χειλάκης στο Arcadia Portal: Το θέατρο είναι μια πολιτική πράξη

Ο Αιμίλιος Χειλάκης στο Arcadia Portal: Το θέατρο είναι μια πολιτική πράξη

Ιούλιος 27, 2017 - 14:01
0 σχόλια

Η τραγωδία του Ευριπίδη «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» σε σκηνοθεσία Αιμίλιου Χειλάκη και Μανώλη Δούνια περιοδεύει την  Πέμπτη, 27 Ιουλίου στις 21:30 στο Άλσος Αγίου Γεωργίου στην Τρίπολη.

Το ArcadiaPortal.gr εξασφάλισε για εσάς μια συνέντευξη από τον σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή της παράστασης Αιμίλιο Χειλάκη, ο οποίος δέχθηκε με ευχαρίστηση και με μεγάλη προθυμία να απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις που του θέσαμε. Να σημειώσουμε ότι ο κ. Χειλάκης έχει επισκεφτεί ξανά την Τρίπολη υποδυόμενος τον «Άμλετ».

Συνοδοιπόροι του σε αυτή τη δουλειά είναι ο  Μανώλης Δούνιας, επίσης σκηνοθέτης της τραγωδίας, ο διακεκριμένος ποιητής Γιώργος Μπλάνας που έκανε τη μετάφραση του έργου, ο Σταμάτης Κραουνάκης που επιμελήθηκε τη μουσική ειδικά για την παράσταση και φυσικά η Αθηνά Μαξίμου η οποία υποδύεται την Κλυταιμνήστρα και τον Μενέλαο και η  Λένα Παπαληγούρα η οποία είναι Ιφιγένεια και Πρεσβύτης. Ο γυναικείος χορός, τέλος, αποτελείται από έναν πολυμελή θίασο.

Ο Αιμίλιος Χειλάκης λίγο προτού  ντυθεί  Αγαμέμνονας  και Αχιλλέας, μας μίλησε για την παράσταση, για τους συντελεστές, για το διακύβευμά της, αλλά και για τα νέα του επαγγελματικά σχέδια.

 

Ιφιγένεια εν Αυλίδι σε δική σας σκηνοθεσία. Πείτε μας δυο λόγια για την παράσταση.
 

Η παράσταση είναι μια προσπάθεια να αφηγηθούμε έναν από τους πιο γνωστούς μύθους: ότι για να ξεκινήσουν τα καράβια για την Τροία, έπρεπε να θυσιαστεί η κόρη του Αγαμέμνονα, Ιφιγένεια. Με τον Δούνια, η δική μας ανάγνωση στηρίζεται σε αυτό που μας βασανίζει, δηλαδή η ανάληψη της ευθύνης και τι είναι αυτή.

Θέλουμε να προβληματίσουμε τον θεατή με το τι είναι η ευθύνη και η ανάληψή της.

Θέλουμε να σας πούμε μια ιστορία για το πώς θυσιάζουμε ένα παιδί για να μην χαθεί ένας πολιτισμός.

Σας βρίσκουμε σε ένα αρχαίο δράμα, είναι ένα ιδιαίτερο είδος τέχνης.  Ποιες οι ιδιαιτερότητες, πού δώσατε έμφαση και τι είναι αυτό που σας δυσκόλεψε στην πρώτη  προσέγγισή σας πάνω στον Ευριπίδη;
 

Το αρχαίο δράμα είναι η μητέρα όλων των υπολοίπων. Έχει αυστηρούς κανόνες: Ύβρις – Άτις - Νέμεσις – Τίσις.  Όταν πάρεις αυτά τα κλειδιά και τα μελετήσεις, θα δεις ότι είναι ο πιο ασφαλής τρόπος να πεις μια ιστορία. Αυτό είναι το ωραίο, σου δίνει μια ελευθερία και έτσι και εμείς ψάξαμε να βρούμε τι είναι αυτό που τα συστατικά του στοιχεία το κάνει μεγάλο. Ακολουθήσαμε τα στοιχεία όπως εμείς τα αντιληφτήκαμε.

Πότε ξεκινήσατε να δουλεύετε πάνω στην «Ιφιγένεια»;
 

Η απόφαση να ξεκινήσουμε αυτό το έργο ήρθε τον Σεπτέμβριο και από τότε ξέραμε πού θέλαμε να πάει. Με την Αθηνά Μαξίμου στους δύο ρόλους, με Παπαληγούρα που την είχαμε ξαναδεί και πιστεύουμε ότι είναι του ιδίου φυράματος. Ο Κραουνάκης δέχτηκε αμέσως. Με τον Γιώργο (σ.σ. Μπλάνας) που έκανε τη μετάφραση, συνομιλώντας είπαμε ότι θέλουμε να αναδείξουμε την πολιτεία του ανθρώπου.

Γιατί το θέατρο είναι μια πολιτική πράξη.

Διάχυτα στο έργο υπάρχουν τα δίλημμα τα ηθικά  και τα πολιτικά. Πιστεύετε ότι τα διλήμματα αυτά κατά κάποιον τρόπο υπάρχουν σήμερα στην Ελλάδα και αν ναι, ποιο θα είναι αυτό που θα κατατάσσατε ως πρώτο;
 

Δεν καιροσκοπούμε μιλώντας για το σήμερα, είμαστε σύγχρονοι, ο άνθρωπος δεν έχει αλλάξει έως και 2.000 χρόνια. Δεν θέλουμε να κουνήσουμε το δάχτυλο και να πούμε ότι οι πολιτικοί είναι ίδιοι με τον Αγαμέμνονα. Αντίθετα, μελετώντας καταλαβαίνεις πικρά ότι ο άνθρωπος δεν έχει αλλάξει, και πώς να αλλάξει άλλωστε... Ο Έλληνας είναι κάτοικος του δυτικού κόσμου και όχι στα στενά γεωγραφικά στοιχεία.

Ο Έλληνας είναι ο άνθρωπος που σκέπτεται  και όχι  ο από ράτσα και αίμα.

Θα έπρεπε όλοι οι πολίτικοί ηγέτες της Ευρώπης να δουν τι έχει γράψει για αυτούς ο Ευριπίδης, ο οποίος μιλάει για τον κάθε ηγέτη. Για το πώς δεν αντιλαμβάνεται την ευθύνη, αλλά ενδιαφέρεται  μόνο για την καρέκλα του. Μας τα έχει κάνει δώρο και δεν μένει παρά να τα διαβάσουμε. Ο κόσμος όμως δεν διαβάζει. Γι’ αυτό εμείς προσπαθούμε να του πούμε μια ιστορία.

Κατά πόσο είναι εξοικειωμένο το κοινό με το αρχαίο δράμα; Ποια η αίσθηση που σας δίνεται όταν παίζετε σε ανοιχτά θέατρα στις μικρές επαρχιακές πόλεις και τι σας λέει το κοινό όταν έρχεται σε επαφή μαζί σας μετά το πέρας των παραστάσεων;
 

Ο κόσμος είναι χαρούμενος όταν αντιλαμβάνεται το μεγαλείο του αρχαίου δράματος και είναι χαρούμενος όταν επισκέπτεται το σπίτι του μια παράσταση. Αυτό εμείς πρεσβεύουμε, ότι δηλαδή η τέχνη πρέπει να ταξιδεύει.

Και μου αρέσει να ταξιδεύω τις δουλειές μου.

Πότε ολοκληρώνεται ο κύκλος των παραστάσεων; Έχετε προγραμματίσει κάτι για τη νέα σεζόν;
 

Όταν η Ιφιγένεια τελειώσει τέλος Σεπτεμβρίου, τον χειμώνα από τις 4 Οκτωβρίου θα είμαι στην παράσταση σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη «Ο Φάρος» του Κόνορ ΜακΦέρσον. Συμπρωταγωνιστούν οι Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Νίκος Ψαρράς και Προμηθέας Αλειφερόπουλος.

Φωτογραφίες της παράστασης από τον (Stamatis Kraounakis)  όπως έχουν αναρτηθεί στην σελίδα κοινωνικής δικτύωσης του Αιμίλιου Χειλάκη και η κεντρική από το tovima.gr

Έφη Καστραντά


Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.