Μια βόλτα με τα ταξί της Τρίπολης, 1925-1980... (pics)

Time to read
less than
1 minute
Read so far

Μια βόλτα με τα ταξί της Τρίπολης, 1925-1980... (pics)

Αύγουστος 11, 2018 - 11:30
1 σχόλια

Τα λεωφορεία και τα ταξί αντικατέστησαν τα κάρα και τις άμαξες, με τα οποία γινόταν η μετακίνηση του κόσμου πριν από την επέλαση, όπως έμελλε να είναι τελικά, των αυτοκινούμενων οχημάτων. Τα άλογα πέρασαν… μέσα στα οχήματα και οι μεταφορές γνώρισαν την ταχύτητα και την άνεση του ταξιδιού που η εξέλιξη της τεχνολογίας έφερνε μαζί της.

Μπορεί, βέβαια, οι μεταφορές να γίνονταν με πιο σύγχρονα μέσα, όμως, το οδικό δίκτυο στην Ελλάδα, και ειδικά στην Αρκαδία, ήταν κακό, έως και επικίνδυνο.

Το ταξί, δε, κάλυπτε τις ανάγκες των ανθρώπων που δεν είχαν δικό τους μεταφορικό μέσο και έπρεπε να ταξιδέψουν συγκεκριμένη ημέρα και ώρα, όταν δεν υπήρχε δρομολόγιο με δημόσιο μέσο μεταφοράς.

Τα πρώτα ταξί εμφανίστηκαν το 1925 και ως τον Πόλεμο είχαν αποκτήσει άδειες οι Ν. Μαρτσιλέας, Παναγιώτης Δάβιος, ο Διαμαντάτσικος, ο Γιώργος Καναβός, ο Κ. Χρονόπουλος ή Χρονάκος, ο Νώντας Ισμαήλης, οι Θεόδωρος και Χαραλ. Κοροδήμος και ο Μίμης Δούρος.

Τη δεκαετία του 1940, είχαν άδειες οι Β. Αθανασόπουλος ή Μπέντερης, Αθ. Γιόρμας, Εμμ. Κατσιαμπής, Κ. Κατσιαμπής, Ανδ. Κοσκινάς, Ι. Κοσκινάς, Β. Σκανδάλης, Νικήτας Κωνσταντόπουλος, Γ. Λούτος, Γ. Μπαρτζαβέλας, Β. Παπαδόπουλος, Ν. Παπαδόπουλος, Β. Σπυρόπουλος, Ι. Σπυρόπουλος, Τάκης Χαρίτος, ο Σαγρής, Ηλίας Ραδαίος,  ο Παπαδόπουλος η Τούρκος.

Τη δεκαετία του 1950 δραστηριοποιούνται οι Θεμιστοκλής (Μιστόκλης) Αναστόπουλος, Θεοτόκης Αναστόπουλος, Κ. Αναστόπουλος, Χ. Αναστόπουλος, Τάσος Γαρδίκας, Π. Γιαγιάννος, Ν. Γκουβάς, Β. Ζώης, Ευστράτιος (Στράτος) Κρυστάλης, Χ. Θεοδωρόπουλος ή «Καλόγερος», Χ. Κανέλος, Γ. Καμπισιούλης, Κ. Καραβίας, Ι. Κανέλος ή «Πίτσα», Σάββας Κούνας, Ι. Κωτσιόπουλος, Ν. Λιακόπουλος, Ν. Μαρτσιλέας (υιός του Νίκου Μαρτσιλέα), Γιώργος Μπαρτζαβέλας, Β. Μποβέρος, Δ. Μποβέρος, Ν. Μπουτσικάκης, Ευστ. Παναγιωτόπουλος ή «Κουσάντας», Π. Παναγιωτόπουλος, Ευαγγ. Παπαδημητρίου, Θεοχάρης Προκοπάκης, Αναστ. Ρουμελιώτης, ο Τσιλιμίγκρας, Αθ. Φιλόπουλος, Ν. Φραγκουδάκης, Δημήτρης Χριστόπουλος, Κ. Χριστόπουλος Λέων Χριστόπουλος, Στέλιος  Χριστόπουλος ή Κόμης, Σωτ. Χριστόπουλος ή Γκιντώνης.

Μετά το 1967 η τότε κυβέρνηση θέσπισε νέο νόμο για νέες άδειες με τις εξής προϋποθέσεις: Ο ενδιαφερόμενος να είχε στο ΙΚΑ προϋπηρεσία 5 χρόνια ένσημα, βεβαίωση από το Δικαστήριο ότι δεν έχει δικαστεί πάνω από 6 μήνες, ότι δεν είχε μπλέξει με τα ναρκωτικά και ένα χαρτόσημο 5 δραχμών. Έτσι από 39 άδειες που υπήρχαν αρχές την δεκαετίας του ‘60 έως τα τέλη της δεκαετίας του ‘70 οι άδειες έγιναν 124 και μετά δεν εκδόθηκαν νέες. Αν κάποιος ήθελε άδεια ταξί, έπρεπε να την αγοράσει.

Τη δεκαετία του 1960 δραστηριοποιούνται στο επάγγελμα οι:

Γ. Βλάχος, Παντελ. Βρετός, Δ. Δημητρακόπουλος, Αθ. Δημόπουλος, Αλεξ. Ζάχος,  Φάνης Κολομιτσίνης, Ι. Καψιμάλης, B. Κανατάς, Η. Κουνέλης, Π. Κυριάκου, Ιωάννης Κυρίμης, Αθ. Λαγός, Π. Μιχαλόπουλος, Ι. Μιχαλόπουλος ή «Μπαμπουράνος», Σταύρος Μητρόπουλος, Σταύρος Μπαριάμης, Δ. Μπρουντρούκας, Π. Μπότης, Β. Ντελόπουλος ή Μαλλιάγκας, Ευστ. Παπαδόπουλος, Ν. Παπαδόπουλος, Σπ. Παπαδόπουλος,  Ι. Παπαδόπουλος, Διον. Παραδείσης, Ι. Πετρόπουλος,  Η. Πετρόπουλος η γκόρας,  Δ. Προβατάκης, Χ. Σερέτης, Νικήτας Σταυρόπουλος η κοραής, Ν. Τσιάμπας, Φ. Φιλόπουλος, Χ. Χασάπης, Θυμ. Φούτρης ή Φουντίτσας, Παναγιώτης Ψυχαλινός.

Το 1970 οι οδηγοί ταξί ήταν οι:

Ι. Αναγνωστόπουλος, Ν. Αδαμόπουλος,  Δ. Αγγελόπουλος η παπόρος, Δ. Ανάργυρος, Σταυρός Ανδρονάκος, Κώστας ή Κωτσάρας Γαλανιάδης, Σπ. Γιουρούκος , Αντ. Δεληγιάννης, Π. Διαμαντόπουλος,  Χαρ. Διονισόπουλος, Γ. Δρούκας, Β. Ζαρακοβίτης, Ι. Ηλιόπουλος, Τάκης Ηλιόπουλος, Τάκης Καμπυσούλης, Γ. Κανέλος, Π. Καλαντζής, Ν. Κανελόπουλος, Κ. Καπράλης, Κυριάκος Καραγιάννης, Γ. Καλδής, Χ. Καράμπελας, Κωστούλας Καραχάλιος, Γ. Κέκος, Π. Κολυβήρας, Μάρκος Κυριάκου, Π. Κωστόγιαννης, Ιωάννης ή Παναγιώτης Λαμπρόπουλος, Β. Λιακόπουλος, Ν. Λογοθέτης, Αθ. Λυμπερόπουλος, Ν. Μορφωνιός, Ηλίας Μπόρας, Ι. Μπιστολαρίδης, Δ. Μπούκουρας, Στελ. Παναγόπουλος, Ν. Περδίου, Σταύρος Πλεσιώτης, Δ. Πουλάκιας, Αθ. Πίπιλας, Μιχ. Πρωιμάδης, Ι. Σαλαπάτας, Δ. Σκανδάλης, Η. Σταυρόπουλος, Β. Σοροβίγκας, Ι. Τριάντος, Θεμιστοκλή Τζουβαλάς, Γ. Φάσσος,  Απ. Φατούρος.

Ένας κόμης… για τον νομάρχη Σαμπατακάκη

Μια πλάκα που έμεινε στην ιστορία και τη διηγούνται ακόμα σήμερα, έγινε επί νομαρχίας Σαμπατακάκη, το 1970. Η καλή κοινωνία πήγαινε στου Κ. Δεμάγκου το γαλακτοπωλείο. Έτσι και ο νομάρχης, πήγαινε εκεί και είχε συγκεκριμένη ώρα και τραπέζι που ήταν ειδικά κρατημένο για εκείνον.

Ο Δεμάγκος σκαρφίστηκε μια φάρσα μαζί με το Στέλιο Χριστόπουλο ή Κόμη και τον «Ταραράμ», αδερφό του Προβατάκη. Ντύνεται ο Χριστόπουλος με τα ρούχα του Κόμη και κάθεται στο γαλακτοπωλείο στο τραπέζι του νομάρχη. Τότε μπαίνει ο Σαμπατακάκης μέσα και βλέπει το πιασμένο το τραπέζι του. Βλέπει την περιποίηση που του έκαναν με το βοηθό του (Προβατάκη) να υποκλίνεται, αρχίζει να παραξενεύεται. Ρωτάει τον σερβιτόρο «ποιος είναι αυτός;», και του απαντάει ότι είναι ο κόμης Ντε Λα Χάφτας από τη Γαλλία. Τσιμπάει το δόλωμα ο νομάρχης και του πιάνει κουβέντα «κύριε Κόμη μου, τι κάνετε;»...

Ο κόμης του απαντάει ότι ήρθε στην Ελλάδα για διακοπές και ότι του άρεσε η Τρίπολη και ότι θα ήθελε να κάνει επενδύσεις κ.ά. Αφού τελείωσαν την κουβέντα, έφυγε αμέσως για τη νομαρχία και άρχισε να βάζει τις φωνές στους υπαλλήλους γιατί δεν ενημερώθηκε για αυτή την μεγάλη άφιξη και είπε να κλείσουν το καλύτερο δωμάτιο στο ξενοδοχείο το «Μαίναλον» και στο καλύτερο εστιατόριο.

Έπειτα από ώρα κάποιος του είπε ότι ήταν φάρσα και θύμωσε. Οι δύο φίλοι ταξιτζήδες έφυγαν τρέχοντας, ο ένας για τη Σπάρτη και ο άλλος για την Καλαμάτα. Τον Κόμη τον έπιασαν στην Καλαμάτα αλλά τον άλλον δεν τον συνέλαβαν γιατί είχε παρέλθει το αυτόφωρο (μαζί στην πλάκα ήταν και ο Πολιτάκος). Στο δικαστήριο όμως έδειξαν μεταμέλεια και ζήτησαν συγγνώμη και αθωώθηκαν.

Εκτός από τα στάνταρ δρομολόγια έκαναν και άλλα έκτακτα. Πήγαιναν κάθε καλοκαίρι κούρσα στα Μέθανα για τα μπάνια και άλλες λουτροπόλεις. Ήταν παρόν και στους γάμους με το να στολίζονται με λουλούδια για το ζευγάρι.

Τα δρομολόγια για Αθήνα άρχισαν μετά το 1954. Το κόμιστρο ήταν λίγο ακριβότερο από το εισιτήριο των λεωφορείων του ΚΤΕΛ: το εισιτήριο του λεωφορείου κόστιζε 72 δρχ. και το ταξί ήταν 80 δρχ. Τον επιβάτη τον έπαιρναν από το σπίτι του και τον πήγαιναν στην Αθήνα στην περιοχή που ήθελε. Η αναχώρηση γινόταν από τις 12 το βράδυ έως της 6 το πρωί ώστε να γλιτώνουν τους ελέγχους της Τροχαίας,  Ήταν τόση η δουλειά που πήγαιναν 10 ταξί την ημέρα στην Αθήνα. Μετά το 1967 με το Στρατόπεδο πήγαιναν και τους στρατιώτες, με αποτέλεσμα να γίνονται 15-20 καθημερινά δρομολόγια. Το στέκι στην Αθήνα αρχικά ήταν στην Πειραιώς 6 στο γκαράζ του Μαξ, έπειτα πήγαν στην οδό Γερανείου 44 και τέλος στην οδό Ζήνωνος 36.

Τα πρώτα αυτοκίνητα ήταν αμερικανικές μάρκες Cadillac, Chevrolet, Acadia, Desoto, Chrysler, Dodge, Podiac, Plymouth, Oakland έπειτα το 1950 εμφανίστηκαν Mercedes, Opel, Toyota, Mazda, Fiat.

Ο ιδιοκτήτες ταξί είχαν φτιάξει τον Σύλλογο Αυτοκινητιστών Τριπόλεως «Ο Άγιος Χριστόφορος» και εόρταζαν μαζί με τους ιδιοκτήτες λεωφορείων φορτηγών και τρίκυκλων, στο ξωκλήσι του Αγίου Χαραλάμπους όπου υπάρχει η εικόνα του Αγίου Χρυσοφόρου από το 1935.

Το γλέντι ήταν μεγάλο με πολύ κρασί και φαγητό και φυσικά χορό και τραγούδι επειδή οι ταξιτζήδες (όπως και οι φορτηγατζήδες) ήταν μεγάλοι γλεντζέδες.

Πρόεδροι του Συλλόγου χρημάτισαν οι Νικήτας Κωνσταντόπουλος, Ν. Λιακόπουλος, Χρ. Κανέλος, Γ. Δρούκας, Ι. Ηλιόπουλος.

(Οι φωτογραφίες είναι ευγενική πρόσφορα των Νικολάου Μαρτσιλέα, Ιωάννη Καψιμάλη, Χαρ. Κέκου, Νικολάου Γκουβά, Βασιλείου Αναστόπουλου, κυρίας Δήμητρα Δάβιου-Ντέμου, Δημήτρη Κοσκινά, και οι καρποστάλ είναι του Αντώνιου Πετρόπουλου.)

Οι πληροφορίες είναι από τους παλιούς ιδιοκτήτες ταξί και τους ευχαριστώ πολύ τους Αθανάσιο Δημόπουλο, Ιωάννη Ηλιόπουλο, Ιωάννη Καψιμάλη, Νικόλαο Μαρτσιλέα και Νικόλαο Γκουβά.

Oι πληροφορίες είναι από αφηγήσεις  παλιών ταξιτζήδων και δεν υπάρχουν γραπτά αρχεία ;h μητρώο ταξιτζήδων. Έτσι ίσως να έχει γίνει άθελα κάποιο λάθος ως προς την ηλικία, δηλαδή ποια δεκαετία ηταν ο κάθε ιδιοκτήτης.

Το παρόν άρθρο αποτελεί προδημοσίευση από το υπό έκδοση βιβλίο του Χρήστου Η. Μήτσια για την ιστορία της παλιάς Τρίπολης.

 

ΧΡΗΣΤΟΣ Η. ΜΗΤΣΙΑΣ

Για να επικοινωνήσετε με τον κ. Μήτσια στείλτε του email στο xristoshmitsias@hotmail.com


Υπάρχει 1 Σχόλιο

Στην Κούβα που πήγε ο Αλέκσης και μίλησε στην κηδεία του εκλιπόντος τα κυκλοφορούν ακόμα γιατί αγαπάνε τις αντίκες οι σνθρωποι, αλλά αυτά δεν τα λέτε φιλελέρες

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.