Η καθημερινή ζωή στην Τριπολιτσά τον 18ο αιώνα

Η καθημερινή ζωή στην Τριπολιτσά τον 18ο αιώνα

Σεπτέμβριος 29, 2019 - 10:38
20 σχόλια

Τριπολιτσά. Η «μεγάλη τουρκόπολις», όπως την χαρακτηρίζει ο Γριτσόπουλος, στην καρδιά της Πελοποννήσου, έδρα του πασαλικιού του Μορέως από τον 18ο αιώνα, έμελλε να γίνει το σύμβολο της Επανάστασης του 1821. Εδώ, θα προσπαθήσουμε να ανιχνεύσουμε πτυχές της καθημερινότητας της πόλης με τη μεγαλύτερη οικονομική και στρατιωτική σημασία εκείνη την εποχή. Μιας πόλης πολύχρωμης και πολυσυλλεκτικής, ενός κέντρου διοικητικού, στρατιωτικού και οικονομικού.

Η πόλη, πριν από την Άλωση της 23ης Σεπτεμβρίου 1821, αποτελούσε ένα «παράδοξον μωσαϊκόν» φυλών, εθνοτήτων και θρησκειών, αφού Οθωμανοί (διοίκηση), Έλληνες χριστιανοί ορθόδοξοι, Αλβανοί (στρατιώτες) και Εβραίοι την κατοικούσαν. Οι πληθυσμοί αυτοί συμβίωναν, εργάζονταν (εκτός από την «παρασιτική ελίτ») και περνούσαν τις ημέρες τους γύρω από το σεράι του πασά, το «περιβόλι περιτοιχισμένον με υψηλάς μάνδρας, κατά το τουρκικόν έθιμον», όπως το περιγράφει ο Κανέλλος Δεληγιάννης, που βρισκόταν στη σημερινή πλατεία Άρεως. Η ζωή μέσα στην πόλη χρωματιζόταν από τη διαφορετικότητα των κατοίκων της, ωστόσο, όπως αναφέρουν περιηγητές και απομνημονευματογράφοι, το τουρκικό στοιχείο επικρατούσε.

Η Τριπολιτσά σήμερα, όπως και τον 18ο αιώνα, αναπτύσσεται επάνω σε τέσσερις κύριους οδικούς άξονες και διέθετε τείχος. Είχε επτά πόρτες (πύλες). Καθεμιά τους είχε μια τάπια με κανόνια. Τα λάβαρα με την Ημισέληνο ήταν ορατά από μακριά. Το μεγάλο τείχος που περιέκλειε την πόλη, ένα μικρό υπόλειμμα του οποίου λέγεται ότι σώζεται στο νεκροταφείο της Μεταμόρφωσης, στην πάλαι ποτέ πόρτα του Ναυπλίου από όπου εισέβαλαν οι επαναστάτες, ήταν χτισμένο με αγγαρεία Ελλήνων, από αρχαιότητες της Τεγέας. Μάλιστα, οι χτίστες, κατ’ εντολή των Οθωμανών, είχαν τοποθετήσει τις κεφαλές ή τις επιγραφές των αρχαιοτήτων με τρόπο ώστε να μην είναι ορατές, για να μην σκανδαλίζονται οι Οθωμανοί. Εκεί ο Γάλλος περιηγητής Pouqueville είχε αντικρίσει με φρίκη το 1799 την πυραμίδα με τις κεφαλές Αλβανών τους οποίους είχε σφάξει ο Χασάν πασάς το 1779. Σήμερα, στέκει εντός του νεκροταφείου ένα ταπεινό μνημείο που θυμίζει την είσοδο των επαναστατημένων στην πόλη, αφρόντιστο μάλλον από τους Τριπολίτες.

Όπως ήταν συνηθισμένο για την εποχή που εξετάζουμε, οι περισσότεροι από τους κατοίκους ήταν γεωργοί, ποιμένες και ημερόβιοι. «Εις δε την πόλιν μένουν μόνο οι βιομήχανοι», λέει ο Φώτης Χρυσανθόπουλος. Όπου βιομήχανοι, οι βιοτέχνες, στην πραγματικότητα. Ο πληθυσμός της πόλης παρουσίαζε αυξομοιώσεις, αφού από την άνοιξη και μετά έρχονταν προς αναζήτηση εργασίας χτίστες αλλά και έμποροι –εξ ου και η ύπαρξη τόσων πανδοχείων, όπως θα δούμε παρακάτω.

Ο ίδιος αγωνιστής αφηγείται πως οι κάτοικοι είχαν τη συνήθεια να αγοράζουν τις τροφές τους από την αρχή του χειμώνα καθώς τότε τα τρόφιμα ήταν πιο φθηνά, διότι εκείνη την εποχή  έφερναν στην πόλη τα δέκατα και τα τριτοδέκατα όχι μόνο αυτής της επαρχίας αλλά και από άλλες επαρχίες. Τα γεννήματα έμεναν απούλητα στις αποθήκες. Τον Απρίλιο, όταν επέστρεφαν οι άνθρωποι από τα παράλια και τα χειμαδιά, τα προϊόντα πωλούνταν σε μεγαλύτερη τιμή, καθώς υπήρχε μεγαλύτερη ζήτηση. Αγορά γινόταν στην πόλη κάθε οκτώ ημέρες όπου «έκαστος αγόραζεν ως και τυρί, βούτυρον και το λάδι της χρονιάς του».

Από την εορτή του Αγίου Γεωργίου και μετά ξεκινούσαν οι μεγάλες εμποροπανηγύρεις οι οποίες συγκέντρωναν πλήθος εμπόρων. Η αγορά της πόλης ήταν καθαρά τουρκική. Το çarsi (σκεπαστοί εμπορικοί δρόμοι), ευθύγραμμο και ορθογώνιο, διαιρούσε την πόλη στα δύο από Βορρά προς Νότο. Η κυρίως αγορά ήταν στεγασμένη, μεγάλο τμήμα της όμως ήταν υπαίθριο. Στους ίδιους δρόμους (χωμάτινοι, γεμάτοι σκόνη και λάσπη) βρίσκονταν τα εργαστήρια, 558 τον αριθμό, τα οποία κάλυπταν τις τοπικές ανάγκες για μαλλί, μεταξωτά νήματα, στρώση υποζυγίων και ένδυση, Ακόμα υπήρχαν μαγαζιά που πουλούσαν καφέ και άλλα που τον καβούρδιζαν, μαγειρεία, χρυσοχοΐα, ρολογάδικα, καταστήματα που πουλούσαν μπόζα, ένα είδος τοπικής μπίρας, σαλέπι και ρακί, μπουγατσάδικα και φούρνοι, μπακάλικα. Στο ακραίο σημείο της αγοράς βρισκόταν το ψαροπάζαρο και πίσω του τα υπαίθρια κρεοπωλεία.

Σημαντική άνθηση γνώρισε η βυρσοδεψία στην Τριπολιτσά καθώς τα δέρματα ως πρώτη ύλη υπήρχαν σε αφθονία. Το 1807 συναντάμε οργανωμένους σε συντροφία τους αμπατζήδες, δηλαδή τους ράπτες χονδρών μάλλινων υφασμάτων της πόλης. Εκτός από την υφαντουργία δημιουργήθηκε και  σαπουνοποιία  στην Τριπολιτσά.

Οι Εβραίοι είχαν αναλάβει εξολοκλήρου το εσωτερικό εμπόριο, ενώ καταπιάνονταν δυναμικά και με το εξωτερικό. Αγόραζαν κυρίως τσόχινα υφάσματα τα οποία προωθούσαν στη συνέχεια στη Στερεά Ελλάδα.

Το παζάρι της πόλης, ο Μπόυερμαν το συγκρίνει με την εβδομαδιαία αγορά των μικρών πόλεων της Κεντρικής Ευρώπης. Ακόμη, υπήρχε μπεζεστένι, όπου γίνονταν αγοροπωλησίες και φυλάσσονταν εμπορεύματα, τέσσερα τζαμιά, 18 χάνια (τα δύο τουρκικά), 2 menzil, που ήταν σταθμοί ανεφοδιασμού όπου ο ταξιδιώτης έβρισκε και φαγητό, πέντε χαμάμ και 22 κοινόχρηστες βρύσες. Ο περιηγητής Pouqueville αριθμεί πέντε ορθόδοξες εκκλησίες. Σύμφωνα με την περιγραφή του, οι δρόμοι ήταν λιθοστρωμένοι μόνο στο κέντρο. Οι πλούσιοι κάτοικοι είχαν χτίσει μεγάλα οικήματα χωρίς καλαισθησία και με φανταχτερά χρώματα, ενώ οι φτωχότεροι ζούσαν σε «καλύβες», δηλαδή σπίτια με ένα μόνο δωμάτιο, κοντά στο τείχος, φτιαγμένα με πλίνθους. Ο καπνός της εστίας του έφευγε από τα κεραμίδια της σκεπής, καθώς δεν  είχαν προνοήσει ούτε καν για καπνοδόχο. Κάθε σπίτι είχε το πηγάδι του, λέει ο περιηγητής, αλλά το νερό δεν ήταν καλό, σε αντίθεση με το νερό των πηγών.

Από τον Απρίλιο του 1821 «εγέμισεν η Τριπολιτσά πληθυσμόν τουρκικόν και ενόπλους», αφού οι Οθωμανοί επιζητούσαν την ασφάλεια του τείχους της. Ως προς τις σχέσεις του ελληνικού και του οθωμανικού στοιχείου, δεν είναι λίγες οι αναφορές στις πηγές που επισημαίνουν τη φιλία μεταξύ τους. Πριν από την άλωση, πολλές οικογένειες Οθωμανών ζήτησαν προστασία από τους γείτονες και φίλους Έλληνες.

Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, οι Έλληνες δεν πραγματοποιούσαν συγκεντρώσεις παρά μόνο στα σπίτια τους, ενώ οι δημόσιες κρήνες και τα μαγαζιά ήταν τα μέρη όπου συναντιούνταν. Πρέπει να πούμε, επίσης, ότι η ζωή στο σεράι διέφερε από τη ζωή εκτός αυτού. Χαρακτηριστικές είναι οι περιγραφές του Pouqueville για τη ζωή εντός του σεραγίου, όπου όλα περιστρέφονταν γύρω από τον πασά και όπου γίνονταν επίσημα δείπνα, με τις χανούμισσες να χορεύουν, με γελωτοποιούς και τραγούδια, κρέατα μαγειρεμένα με λίπος και καρυκεύματα, βαριά και με έντονη μυρωδιά.

Και τα τραπέζια των Ελλήνων; Στην Τριπολιτσά έτρωγαν ελιές και χαβιάρι, το οποίο ο περιηγητής μας βρήκε «μαύρο και απαίσιο στην όψη», ενώ σημείωνε ότι προκαλούσε αηδία στους ξένους.

Οι Έλληνες είχαν υιοθετήσει τη συνήθεια να τρώνε στον σοφρά, το χαμηλό τραπέζι, πολύ πρόχειρα όλες τις ημέρες εκτός από τις γιορτινές, ενώ «έπιναν κρασί με τη σειρά γύρω-γύρω και επανειλημμένα επί πολλή ώρα μετά το φαγητό». Τα αγγούρια τα έκοβαν κομματάκια και τα έριχναν στο γάλα. Είχαν και πολλά γλυκά: χαλβά, κουραμπιέδες, κανταΐφια, μπουρέκια, γιαούρτι και καϊμάκι, αλλά και σερμπέτια από φράουλες, βατόμουρα ή βερίκοκα.

(Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι οι Έλληνες «μαγείρευαν» την επανάσταση ψήνοντας χοιρινό τις απόκριες, καθώς εκείνες τις ημέρες οι Οθωμανοί δεν πλησίαζαν σε ελληνικά σπίτια, αφού θεωρούν το κρέας αυτό ακάθαρτο.)

Ο πόλεμος είναι πάντοτε μια βαθιά τομή. Στην πιο πάνω ειρηνική εικόνα, αντιπαραθέτουμε την περιγραφή του Raybaud, μετά την άλωση: Παιδιά –τι σημασία ποιας εθνοτικής ομάδας;- πέφτουν μανιασμένα πάνω στις ρώγες σταφυλιού που είχαν φτύσει οι στρατιώτες στο τείχος για να ξεγελάσουν την πείνα τους.

Η Τριπολιτσά μετά την άλωση, ήταν «κουρσεμένη, μια αμαρτωλή πόλη του μίσους, της οργής, της εκδικήσεως και του αίματος», με άταφους σωρούς οστών. Πείνα, τύφος, αβεβαιότητα.

Σήμερα, πολλά τα απομεινάρια του οθωμανικού παρελθόντος της. Ένα από αυτά η αγορά στην πλατεία Βαλτετσίου, εκεί όπου υπήρχε το παζάρι, και τα πολλά σπίτια του 19ου αιώνα και του 20ού, χτισμένα μέσα σε ψηλή μάντρα, ένα καθαρά οθωμανικό στοιχείο που «παντρεύτηκε» με τον νεοκλασικισμό.

Κάτω από τον ανδριάντα του Κολοκοτρώνη στην Άρεως, πάνω από τα παραχωσμένα οστά εκείνων που χάθηκαν στην άλωση, παίζουν σήμερα ειρηνικά παιδιά μουσουλμανικών οικογενειών.
Η Ανατολή και η Δύση συναντιούνται ακόμα στο κέντρο της Πελοποννήσου εξαιτίας –και πάλι- του πολέμου.

 

Γαλανιάδη Εύα, πρώτη δημοσίευση στην «Εφημερίδα των Συντακτών», Αφιέρωμα στην απελευθέρωση της Τριπολιτσάς: Άλωση χωρίς διαταγή εφόδου, Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου 2019 (έντυπη).

 


20 Σχόλια

Ο ανθελληνικός λυρισμός της τελευταίας παραγράφου ήταν μήπως παραγγελία της εφημερίδος των αμερικανοτσολιάδων; Στέρεψαν τα δάκρυα μου για την σκλαβιά των Ελλήνων από τους αιμοσταγείς Τούρκους και δεν έχω άλλα δάκρυα να χύσω για τους κατακτητές αυτούς.

Μέρα που είναι έχυσαν οι Συντάκτες το ανθελληνικό τους δηλητήριο. Ήθελαν να πάρουμε και διαταγή πρώτα για να ελευθερωθούμε! Δεν ξέρουν ότι στο πεδίο της μάχης εκμεταλλεύεσαι κάθε ευκαιρία που θα σου δοθεί όπως έκαναν οι φίλοι τους οι Τούρκοι το 1453 και μπήκαν στην Κωνσταντινούπολη από την κερκόπορτα.

Η Εφημερίδα των Συντακτών σε ρόλο αριστερών μερκελοτσολιάδων μέσω του ιδρύματος Ρόζα Λούξενμπεργκ χορηγούνται ευγενώς από Γερμανικό Υπουργείο Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης για να διαβρώνουν την εθνική μας συνείδηση.

Τι σχέση έχει ρε άθλιε η εφημερίδα των συντακτών; Το άρθρο έχει ονοματεπώνυμο που το υπογράφει. Γαλανιάδη Εύα. Επ΄αυτού και επι της ουσίας έχεις να σχολιάσεις κάτι, ρατσιστή της ελβετίας

ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΤΥΦΛΟΠΟΝΤΙΚΑ ΣΥΡΙΖΑΙΕ.

Την κυρία Γαλανιαδη δεν την γνωρίζω ούτε κατ όψιν. Νομίζω πως επί τέλους απόκτησε και η τρίπολη δημοσιογράφο.

Ανθελληνικός λυρισμός ειναι η καταγραφή της πραγματικότητας; Το απογευμα αν περάσεις απο την Άρεως θα δεις προσφυγόπουλα με μπάλες κ ποδήλατα να παίζουν κατω απο το άγαλμα του Κολοκοτρώνη. Το οτι ζούσαν αρμονικά χριστιανοί Εβραίοι κ μουσουλμάνοι, οποίο ιστορικό βιβλίο κ αν ανοίξετε θα το διαπιστώσετε κ οι ίδιοι. Ασφαλώς κ οι Οθωμανοί ηταν κατακτητές & οι μουσουλμάνοι ειχαν τον πρώτο λόγο σε ολα κ τη δικαιοσύνη με το μέρος τους. Αδιαμφισβήτητο επίσης ειναι το γεγονός πως ο Κολοκοτρωνης δεν διέταξε έφοδο, το λέει κ στα απομνημονεύματα του. Τι σας ενοχλεί στο αρθρο;

20:42 αρμονία δηλαδή για σένα ήταν οι σφαγές χριστιανών από τους Τούρκους; αυτό μας λες ρε γενίτσαρε που τα διαβάζεις από τα χαλκευμένα βιβλία των περισπούδαστων ιστορικών που χρηματοδοτούνται από την Γερμανία και τον CDRSEE για να διαβρώνουν την εθνική μας συνείδηση δηλητηριάζοντας με ιστορικά ψέματα τα ελληνόπουλα; Για να προχωρήσετε με την νέα γενιά στην μετατροπή του ελληνικού έθνους σε μάζα άβουλων και διαχειρίσιμων ανθρώπων έτοιμων να δεχτούν αδιαμαρτύρητα την υποδούλωση τους στη νέα τουρκοκρατία που μαγειρεύτε και την βιολογική τους αντικατάσταση.

20:42 Ανθελληνικός κατά παραγγελίαν λυρισμός είναι τα ''παραχωμένα οστά των θυμάτων της άλωσης'', τα ''πολλά'' οθωμανικά απομεινάρια και η ''αδιάλειπτη'' συνάντηση ανατολής-δύσης στη πόλη. Από που και ως που τα ψέματα που χρηματοδοτούνται από την Γερμανία και τον Σώρος γίνονται ωραιοποιημένη εικονική πραγματικότητα και προπαγάνδα προώθησης αντεθνικών σχεδιασμών με πλύση εγκεφάλου των ''ιθαγενών΄΄ για αποδοχή της σχεδιαζόμενης από την CIA ισλαμοποίησης της χώρας όπως αποκαλύπτουν Ευρωπαίοι πολιτικοί όπως ο Αυστριακός Σεμπάστιαν Κουρτζ, ο Ούγγρος Βίκτωρ Ορμπάν κλπ.

Οι σημερινοί αλληλέγγυοι των λαθρό είναι οι αυριανοί κοτζαμπά$ηδε$ και οι γενίτσαροι των κατακτητών Τούρκων που σήμερα μας στέλνουν τους ανιχνευτές τους για να ανοίξουν αύριο τον δρόμο για τον ερντογανικής εμπνεύσεως ''στρατό του προφήτη''

ο γιατρός σου σού έχει πει να σου λένε σε ολα ναι;;; Θα υποφέρεις καημένε με τόση μαντίλα γύρω σου!!!

Δεν έσφαζαν χριστιανούς αβέρτα οι Οθωμανοί για 400 χρόνια. Αν ηταν έτσι δεν θα υπήρχαμε. Ξένοι περιηγητές, αγωνιστές κ φιλέλληνες περιγράφουν τη ζωή των Ελλήνων τότε. ειχαν ελευθερίες, δική τους διοίκηση, τις εκκλησίες τους, τη γλώσσα τους. Τους Οθωμανούς τους ενδιέφερε μόνο να παίρνουν τους φόρους τους.

@09:05 - Από το ένα άκρο στο άλλο πας. Είχαν κάποιες ελευθερίες οι υπόδουλοι Έλληνες, δεν ήταν ελεύθεροι ούτε κατά διάνοια. Υπήρχαν περίοδοι που έδιναν 1 αρσενικό παιδί στα 5, για να πάει στο σώμα των γενιτσάρων. Η φορολογία ήταν τεράστια. Σε περίπτωση δικαιοπραξίας ο λόγος των Ελλήνων δεν μετρούσε απέναντι στον λόγο των Τούρκων. Και σφαγές έγινε αρκετές. Για αυτό το 1821 δεν υπήρξε έλεος. Γιατί ήταν τέτοιες οι εποχές και γιατί ήμασταν υπόδουλοι με όλα τα παραπάνω δεινά και πολλά άλλα. Οι μόνοι που περνούσαν καλά επί Τουρκοκρατίας ήταν οι κοτζαμπάσηδες. Το 1% και ούτε...

@09:05 Την γλώσσα τους ή την θρησκεία τους κάθε πασάς αναλόγως των διαθέσεων και των απόψεων του τους ζητούσε να αλλάξουν επ' απειλή σφαγής. Γι' αυτό είχαμε το φαινόμενο των βίαιων εξισλαμισμών ή της τουρκοφωνίας ορθοδόξων. Οι γάμοι γίνονταν σε μικρή ηλικία ή στα κρυφά για να γλυτώσει το αγόρι-γαμπρός το παιδομάζωμα στην 1η περίπτωση ή το θεσμοθετημένο από τον κατακτητή αγά βιασμό της νύφης την πρώτη νύχτα στην 2η περίπτωση. 59 επαναστάσεις προηγήθηκαν του 1821. Μία ανά 6 χρόνια κατά μέσο όρο. Δεν πέρναγαν καλά οι Έλληνες. Εξαίρεση ήταν κάτι ευλύγιστοι Χατζιαβάτες. Διαβάζεις Ρεπούση;

9:05 μπορεί να μην έσφαζαν αβέρτα τους Έλληνες αλλά ότι ώρα ήθελαν σου έπαιρναν την κόρη για το χαρέμι , και τον γιο για το σώμα των γενίτσαρων !

@08:49 Βασικά αφύπνιση των ανυποψίαστων συμπολιτών κάνω. Δεν θέλω να μου λέτε ΝΑΙ εσείς οι αμερικανοτσολιάδες. Για σας υπάρχει το κράξιμο.

σκοταδιστή μερκελοτάκη και λοιπά προσωπεία του αξιολύπητου εαυτού σου, δεν κάνεις «αφύπνιση». κάνεις γελοία φοβική και μισσαλλόδοξη προπαγάνδα. πουλάς μίσος και φόβο, εμπορεύεσαι αίμα και πόλεμο. δεν θέλουμε και δεν θα πάρουμε

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.