Ελληνική ανταγωνιστικότητα 2014-2015 κατά to world economic forum

Ελληνική ανταγωνιστικότητα 2014-2015 κατά to world economic forum

Οκτώβριος 20, 2014 - 11:22
1 σχόλια

ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΚΕΡΔΙΚΑ: Χρησιμοποιούμε τον προκλητικό τίτλο από το χώρο του ποδοσφαίρου για να δώσουμε έμφαση στο εξευτελιστικό γεγονός ότι η χώρα μας συνεχίζει να είναι ουραγός και μετεξεταστέα σε ότι αφορά στην Ανταγωνιστικότητα της Εθνικής Οικονομίας. Πρόκειται για μια διαχρονική αστοχία τόσο κατά το παρελθόν που βιώναμε την πλασματική ευημερία με τα χρέη, τα ελλείμματα, τη διαφθορά, τη διαπλοκή, τα Greek Statistics, την αναξιοκρατία και τις «φούσκες» (λ.χ. ένταξη Ευρωζώνη, Χρηματιστήριο, Χρηματοπιστωτικό Σύστημα, Ολυμπιακοί Αγώνες, Οικοδομή, Αξιοποίηση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, κ.λπ.) όσο και σήμερα στην κόλαση της 6ετούς και συνεχώς εντεινόμενης με αβέβαιο μέλλον δημοσιονομικής, οικονομικής, πολιτικής, εθνικής, θεσμικής, αξιακής, πολιτισμικής, κοινωνικής και ανθρωπιστικής κρίσης. Ουσιαστικά πτώχευσης με πραγματικό χρέος (φανερό και κρυφό, δημόσιο και ιδιωτικό) που κανείς δε γνωρίζει όπως αντανακλάται στην αστρονομική αύξηση των spread των κρατικών ομολόγων τα οποία οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί τα αξιολογούν ως «trash» (σκουπίδια) και στην Commedia Del΄ Arte που αποκαλείται «βιωσιμότητα του χρέους».  Η διαχρονική ελλειμματική ανταγωνιστικότητα είναι ένα ερέθισμα για να διερωτηθεί κανείς γιατί δεν πιάνουν τόπο οι θυσίες (και οι ανθρωποθυσίες) του Ελληνικού λαού οι οποίες έγιναν και συνεχίζουν να γίνονται με την προσχηματική αιτιολόγηση και με το κατά συνθήκη ψεύδος της σταθεροποίησης και εν συνεχεία της βελτίωσης της οικονομίας (ίσως το 2090 και μετά όπως προβλέπουν ceteris paribus τα αξιόπιστα οικονομετρικά μοντέλα ).

ΕΛΑΣΤΙΚΟΣ ΟΡΟΣ «ΜΑΣΤΙΧΑ» ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΧΡΗΣΗ: Υπάρχουν νεοπαγείς όροι του συρμού οι οποίοι βρίσκονται καθημερινά στο επίκεντρο της ατζέντας της δημοσιότητας όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρη την ΕΕ. Η Ανταγωνιστικότητα είναι ένας τέτοιος όρος. Την αναμασούν από το 2000 αλλά σήμερα η επανάληψη του όρου έχει αποκτήσει μαξιμαλιστικές διαστάσεις. Αποτελεί πεδίο δόξης λαμπρό για αδολεσχίες, βαττολογίες, αερολογίες, κενολογίες, κλισέ, φληναφήματα και φυσικά για μαύρη και φαιά προπαγάνδα. Η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτικολογούντων και των οικονομολογούντων, διαθέτει ελλειμματική και αποσπασματική, μονοδιάστατη και γραμμική, στενή εμπειρική γνώση του θέματος. Ενίοτε παραποιημένη από ιδιοτέλεια, διαστρεβλωμένη από αμάθεια, αλλοιωμένη από πνευματική μυωπία και διαβρωμένη από κομματικό κομπογιαννιτισμό και πολιτικό προκρουστισμό. Το έλλειμμα της ολοκληρωμένης γνώσης καθιστά την Ανταγωνιστικότητα θύμα των επιτηδείων.

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ: Πραγματοποιούνται από Διεθνείς Οργανισμούς σε επίπεδο συγκριτικής αξιολόγησης μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κ.λπ. Κάθε χρόνο εκδίδονται οι σχετικές Εμπειρογνωμοσύνες και οι Εκθέσεις Ανταγωνιστικότητας λ.χ. του Διεθνούς Ινστιτούτου Ανάπτυξης και Μάνατζμεντ, της Παγκόσμιας Τράπεζας, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF, World Economic Forum), κ.λπ. Όλες οι μετρήσεις συγκλίνουν στο γεγονός της διαχρονικής αστοχίας της Ελληνικής Ανταγωνιστικότητας (παρά τους απύθμενους εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους που διατίθενται για τη βελτίωσή της).

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΟΛΙΚΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΤΑ WEFΠαρουσιάζονται στο συνημμένο Πίνακα. Οι επιδόαεις δεν ανταποκρίνεται στο value for money (ανταποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα των πόρων/θυσιών/ανθρωποθυσιών). Θυμίζουν μετεξεταστέο μαθητή που μετά από φροντιστήρια, δαπάνες και κόπους, παραμένει στάσιμος και απορριπτέος! Η χώρα είναι τελευταία στην ΕΕ28. Την ξεπερνούν χώρες όπως: Ναμίμπια, Μολδαβία, Γουατεμάλα, Ουρουγουάη, Μποτσουάνα, Ρουάντα, Τουρκία, όλες οι χώρες των Δυτικών Βαλκανίων πλην Αλβανίας (95η θέση), κ.λπ. Χώρες που δε στηρίζονται στα δεκανίκια των ευρωπαϊκών πόρων αλλά αποκλειστικά στις δικές τους δυνάμεις.

 

 

ΥΣΤΕΡΗΣΗ  ΟΛΙΚΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ 2009-2015 (ΚΑΤΑ WEF)

ΠΕΡΙΟΔΟΣ

ΑΡΙΘΜΟΣ ΚΡΑΤΩΝ

ΘΕΣΗ ΕΛΛΑΔΟΣ

2009-2010

133

71

2010-2011

139

83

2011-2012

142

90

2012-2013

144

96

2013-2014

149

91

2014-2015

144

81

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η ΣΥΝΕΧΗΣ ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (ΥΠΑΝ) ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ: Το ΥΠΑΝ είναι το αρμόδιο Υπουργείο για τα θέματα της Ανταγωνιστικότητας, της Εξωστρέφειας, της Έρευνας-Τεχνολογίας-Καινοτομίας, της Επιχειρηματικότητας, του Αναπτυξιακού Νόμου, της Περιφερειακής Ανάπτυξης, κ.λπ. Έχει διαχειριστεί το Γ΄ΚΠΣ (2000-2006) και πιο ειδικά το ΕΠΑΝ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα) καθώς επίσης το ΕΣΠΑ 2007-2013 και πιο ειδικά το ΕΠΑΕ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα). Έχει δαπανήσει απύθμενους πόρους σε αναθέσεις Μελετών, Ερευνών, Εμπειρογνωμοσυνών, Υπηρεσιών και Δημοσιότητας. Η αιμορραγία των πόρων επιδεινώθηκε με τις μελέτες σύστασης και μετά με τη στελέχωση και την επιχειρησιακή λειτουργία θυγατρικών δομών που υποτίθεται ότι θα συνέβαλαν στην ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας (ΚΥΕ, ΚΕΤΑ, ΤΕΜΠΕ-τώρα ΕΤΕΑΝ-, ΕΛΚΕ – τώρα Invest in Greece-,κ.λπ.). Το 2003 δημιουργήθηκε το Εθνικό Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας και Ανάπτυξης (ΕΣΑΑ). Στο ΕΣΑΑ δαπανήθηκαν πόροι για να γίνουν μελέτες, έρευνες και εμπειρογνωμοσύνες. Έχουν εξαχθεί συμπεράσματα για την Εθνική και την Περιφερειακή Ανταγωνιστικότητα. Κανένας μέχρι σήμερα δεν έλαβε υπόψη τα πορίσματα του ΕΣΑΑ. Είτε γιατί δεν τα μελέτησε ή γιατί αν τα μελέτησε δεν τα κατανόησε.

ΤΟ ΔΙΑΡΚΕΣ ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΕΕ: Στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Λισσαβόνας (Μάρτιος 2000), θεσπίστηκε η «Στρατηγική της Λισσαβόνας» (με αναθεωρήσεις 2001, 2005, 2008). Είχε ως υψιπετή σκοπό να καταστεί η ΕΕ η πιο ανταγωνιστική οικονομία στον κόσμο και να επιτευχθεί ο στόχος της πλήρους απασχόλησης. Από τη σύσταση της Ευρωζώνης (Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης) μέχρι σήμερα που ισχύει το Δημοσιονομικό Σύμφωνο, η ΕΕ και η Ευρωζώνη δεν πρέπει να είναι ιδιαίτερα ευχαριστημένες για τις επιδόσεις τους από συνολικής απόψεως και ακόμη περισσότερο από πλευράς χάσματος και ανισομετρίας μεταξύ των επιδόσεων των κρατών μελών. Κανένα κράτος μέλος της ΕΕ28 δεν κατέχει πρωτιά στη Διεθνή Ανταγωνιστικότητα (1η η Ελβετία και 2η η Σιγκαπούρη με τις ΗΠΑ στην 5η θέση). Στις δέκα πρώτες θέσεις διασώζονται οι Γερμανία (4), η Φιλανδία (3), η Σουηδία (6), η Ολλανδία (8) και το Ηνωμένο Βασίλειο (10). Μετά ακολουθεί το χάος.

 ΤΑ ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΤΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ:

1. Η ανταγωνιστικότητα είναι αντικείμενο της Πολιτικής Οικονομίας της Ανάπτυξης.

2. Αναφέρεται σε επίπεδο μεμονωμένης επιχείρησης, τομέα ή κλάδου ή υποκλάδου της οικονομίας και συνθετικά σε επίπεδο χωρικής οικονομίας: υπερεθνική (λ.χ ΕΕ28), εθνική και υποεθνική (περιφερειακή, τοπική).

3. Η ανταγωνιστικότητα είναι έννοια δύσκολη και πολυπαραμετρική (σύνθετη συνάρτηση πολυαρίθμων συμμεταβλητών). Προσεγγίζεται στοχαστικά και σταθμισμένα από πολλές γωνίες θέασης δημιουργώντας δείκτες μέτρησης της ανταγωνιστικότητας κατά εξεταζόμενη παράμετρο. Η σταθμισμένη βέλτιστη optimum σύνθεση όλων των επιμέρους αλληλοεξαρτώμενων δεικτών δημιουργεί το Δείκτη Ολικής Ανταγωνιστικότητας.

4. Διακρίνεται σε Διεθνή Ανταγωνιστικότητα και σε Ανταγωνιστικότητα Εισαγωγών. Η πρώτη αφορά στην ικανότητα των επιχειρήσεων να παράγουν και να διαθέτουν προϊόντα (αγαθά και υπηρεσίες) στη διεθνή αγορά (τομέας διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών). Η δεύτερη αναφέρεται στην ικανότητα να παράγονται εγχώρια προϊόντα (μη διεθνώς εμπορεύσιμα) που μπορούν να υποκαταστήσουν τα εισαγόμενα στην εθνική αγορά. Για να είναι μια χώρα διεθνώς ανταγωνιστική θα πρέπει ο τομέας των διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών να καταλαμβάνει το 40%-45% του ΑΕΠ (από το 19%-20% που είναι σήμερα).

5. Η ανταγωνιστικότητα μιας επιχείρησης επηρεάζεται από το εσωτερικό και το εξωτερικό της περιβάλλον.

6. Ενδο-επιχειρησιακά η ανταγωνιστικότητα εξαρτάται από το επίπεδο ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας και την ποιότητα του επιστημονικού μάνατζμεντ της επιχείρησης. Δηλαδή, από όλους τους παράγοντες που συγκροτούν την ποιοτικά υψηλή παραγωγική και εξωστρεφή βάση της επιχείρησης καθώς και το «ευ επιχειρείν».

7. Εξωγενώς η ανταγωνιστικότητα εξαρτάται από τις επιδράσεις παραγόντων που αφορούν στο φυσικό, πολιτικό, θεσμικό και οικονομικό περιβάλλον της χωρικής ενότητας στην οποία λειτουργεί και διαθέτει τα προϊόντα της η επιχείρηση. Για παράδειγμα:  επίδραση του θεσμικού πλαισίου, του δημόσιου μάνατζμεντ, της δημοσιονομικής πολιτικής, των κρατικών και ευρωπαϊκών ενισχύσεων, της νομοθεσίας, των υποδομών, του τραπεζικού συστήματος, της αντίληψης της κοινωνίας για τους επιχειρηματίες και την επιχειρηματικότητα, της θέσης της χώρας στο διεθνή καταμερισμό, των ξένων άμεσων επενδύσεων, του βαθμού ανοίγματος και της ελευθερίας της αγοράς, του μεγέθους της διαφθοράς, των πελατειακών σχέσεων και της διαπλοκής, της γραφειοκρατίας, των στρεβλώσεων της αγοράς από τον αθέμιτο ανταγωνισμό και την παραοικονομία, του μεγέθους του οικονομικού εγκλήματος και της μαύρης εργασίας, την κατάσταση της αγοράς εργασίας, την ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος, την ορθή λειτουργία των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, κ.λπ. 

8. Η ανταγωνιστικότητα σε σχέση με τη μισθολογική δαπάνη δεν αποτιμάται κατά τον ίδιο τρόπο για όλες τις επιχειρήσεις που μπορεί να είναι «εντάσεως εργασίας» ή «εντάσεως κεφαλαίου».  Γενικά ο παράγων μισθολογική δαπάνη είναι 17ος από άποψη σπουδαιότητας σύμφωνα με τις μελέτες. Ας διορθώσουμε πρώτα τις 16 άλλες παραμέτρους και μετά συζητάμε για τους μισθούς! Άλλωστε, σήμερα που στην τριτοκοσμική Ελλάδα επικρατεί η μαύρη εργασία και το σκλαβοπάζαρο, γιατί δεν αυξάνεται η ανταγωνιστικότητα της χώρας; («Μια φορά ουραγός, για πάντα ουραγός»).

9. Δεν ισχύουν τα ίδια κριτήρια ανταγωνιστικότητας για όλους τους τομείς δραστηριότητας των επιχειρήσεων. Άλλα είναι για τους τομείς όπου δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις του χαμηλού τεχνολογικού και ποιοτικού τόξου και άλλα για τις επιχειρήσεις στο υψηλό τόξο των συνήθως ακριβών προϊόντων. Άλλο είναι το πεδίο ανταγωνιστικών προϊόντων της Γερμανίας και άλλο της Rwanda ή των Papua New Guinea.

10. Η ανταγωνιστικότητα είναι διαλεκτικά συνδεδεμένη  με την Έρευνα, την Τεχνολογία και την Καινοτομία. Ένα αλληλοκαθοριζόμενο τρίπολο που συνιστά  την πρωταγωνιστική συνιστώσα της ανταγωνιστικότητας. Ένα σύμπλοκο στο οποίο η χώρα μας είναι εξίσου υστερούσα διαχρονικά, ουραγός και μετεξεταστέα.

11. Η ανταγωνιστικότητα μιας χώρας μέλους της ΕΕ εξαρτάται και από τα δρώμενα ή τα τεκταινόμενα που βυσσοδομούν σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή κοινότητα. Κακή λειτουργία του ευρωπαϊκού οικοδομήματος και ιδιαίτερα της ευρωζώνης και των αμαρτωλών τραπεζών, σημαίνει ενδοκοινοτικές διαφοροποιήσεις και χάσματα ανταγωνιστικότητας, πόλωση και δυϊσμό μεταξύ των ισχυρών και των αδυνάτων χωρών της ΕΕ.

12. Σε γενικές γραμμές η αύξηση του δείκτη της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας μιας χώρας κατά 1% ισοδυναμεί με 3,2% αύξηση του ΑΕΠ.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Αιδώς Αργείοι (φράση του Αίαντα από την Ιλιάδα).

Κωνσταντίνος Γαλιώτος
Πολ.Μηχ. Ε.Μ.Π., M.Sc. Περιφερειακή Πολιτική U.K.

Ο Κωνσταντίνος Γαλιώτος είναι Πολιτικός Μηχανικός του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (1976) και έχει Master of Science από το Πανεπιστήμιο του Birmingham, U.K. (1979). Είναι έφεδρος ανθυπολοχαγός του Όπλου του Μηχανικού με ειδική εκπαίδευση στη Σχολή Πολέμου. Έχει διατελέσει Σύμβουλος του Υπουργείου Ανάπτυξης (2 φορές), του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, της Γ.Γ. της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών, Επιστημονικός Συνεργάτης του Δήμου Τρίπολης και σήμερα είναι Ειδικός Σύμβουλος Περιφερειακής Πολιτικής και Ανάπτυξης της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Ως ειδικός εμπειρογνώμονας του Υπουργείου Εξωτερικών, συμμετείχε σε διμερείς ναυτιλιακές συμφωνίες μεταξύ Ελλάδας και Κίνας στο Πεκίνο και στη Σαγκάη (1996). Έχει εκπονήσει μελέτες, έρευνες, καταγραφές, πραγματογνωμοσύνες και άλλες συναφείς επιστημονικές εργασίες σε πολλά πεδία εξειδίκευσης: 1. Επιστήμη Πολιτικού (μελέτες, επιβλέψεις) 2. Σεισμομηχανική, Εδαφομηχανική, Έλεγχος Ποιότητας, Θεμελιώσεις 3. Περιβάλλοντος και Ενεργείας (Περιβαλλοντικές Επιπτώσεις, Διαχείριση Αποβλήτων, Ανακύκληση, ΑΠΕ) 4. Ευρωπαϊκών Πολιτικών και Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων 5. Περιφερειακής Πολιτικής και Ανάπτυξης (Στρατηγικός Σχεδιασμός, Επιχειρησιακός Προγραμματισμός, Ειδικά Αναπτυξιακά Σχέδια) 6. Οικονομοτεχνικές Μελέτες, SWOT και PEST αναλύσεις, Μελέτες Δημοσιότητας, Μελέτες Διοίκησης και Οργάνωσης ΟΤΑ, Επιχειρηματικά και Επιχειρησιακά Σχέδια για επενδύσεις, Στατιστικές Έρευνες, Μελέτες Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Μελέτες Ελληνικής Εξωτερικής Πολιτικής, Ποντοπόρου Εμπορικής Ναυτιλίας, Λιμενικών Υποδομών, Μεταφορών, Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, Πολιτισμού και Τουρισμού 7. Αξιολόγηση και Επιλογή Προσωπικού για ΔΕΚΟ, Τράπεζες και Μεγάλες Ελληνικές και Πολυεθνικές Επιχειρήσεις. Έχει πραγματοποιήσει ομιλίες και εισηγήσεις σε fora, ΜΜΕ, ημερίδες και σεμινάρια και έχει δημοσιεύσει άρθρα με ποικίλη θεματολογία. Έχει συγγραφική δράση με πολυάριθμες Μονογραφίες για εξειδικευμένα θέματα, Ενημερωτικά Δελτία και Ειδικές Εκδόσεις.

Ειδήσεις: 
Tags: 

Υπάρχει 1 Σχόλιο

Γιατί το κουράζεις, τις υπόλοιπες χώρες της Αφρικής μια χαρά τις παλεύει και σε επίπεδο θεσμών με την κληρονομική διαδοχή των φυλάρχων τους ανοίγει και τα μάτια άμα λάχει

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.