Διαχωρισμός Εκκλησίας - Κράτους: Σοβαρά λάθη στο «ιστορικό» ανακοινωθέν

Time to read
less than
1 minute
Read so far

Διαχωρισμός Εκκλησίας - Κράτους: Σοβαρά λάθη στο «ιστορικό» ανακοινωθέν

Νοέμβριος 07, 2018 - 13:01
1 σχόλια

 

Κανείς διαχωρισμός Εκκλησίας - Κράτους, όπως τον ονειρεύονται όσοι έχουν απομείνει αριστεροί στον ΣΥΡΙΖΑ ή όπως τον φαντάζονται οι πολίτες, οι οποίοι, όπως είναι φυσικό, έχουν περιορισμένη γνώση περί τα εκκλησιαστικά, τη μακρά ιστορία των σχέσεων Κράτους και Εκκλησίας, αλλά και περί το ίδιο το Συντάγμα και θεωρούν ότι έχει κάποια πρακτική σημασία η απαλοιφή της φράσης «Eις τo όνoμα της Αγίας και Oμooυσίoυ και Aδιαιρέτoυ Tριάδoς» στην αρχή του Συντάγματος, εφόσον ρητά ήδη στο άρθρο 13 παρ. 1 του Συντάγματος ορίζεται ότι: «Η απόλαυση των ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων δεν εξαρτάται από τις θρησκευτικές πεποιθήσεις καθενός».

Όπως επεσήμανε ο καθηγητής της Νομικής Σπύρος Βλαχόπουλος («Καθημερινή» 31/10/2018) η «ουδετερότητα» του κράτους είναι από κάποιους ζητούμενο μόνο σε συμβολικό επίπεδο, καθώς είναι ήδη κατοχυρωμένη.

Ο Αλέξης Τσίπρας, πάντως, προεκλογικά θα ισχυρίζεται ότι «καθάρισε» το Δημόσιο από 10.000 υπαλλήλους, οι οποίοι και πάλι θα πληρώνονται από το κράτος, καθώς θα δίνεται ένα ποσό απευθείας στους μητροπολίτες και εκείνοι θα καταβάλλουν τους μισθούς των ιερέων τους, αν έχουμε καταλάβει καλά σύμφωνα με τα όσα διαβάζουμε από χθες. Επίσης, σύμφωνα με άλλα δημοσιεύματα, ετοιμάζεται προεκλογικά για ισάριθμες προσλήψεις.

Πιθανόν παντοδύναμοι να καταστούν οι μητροπολίτες, και να επικρατήσει σκότος και έρεβος ως προς τον έλεγχο του ποσού που θα δίδεται απευθείας για την πληρωμή των ιερέων στις μητροπόλεις, ενώ ουσιαστικά θα έχει γίνει... μια τρύπα στο νερό, αφού και πάλι το κράτος θα καταβάλλει τους μισθούς των ιερέων, οι οποίοι πάντως δεν θα έχουν πια τα «πρόνόμια» των δημοσίων υπαλλήλων.

Από την άλλη, τα πράγματα δεν είναι όπως περιγράφονται στο ανακοινωθέν το οποίο προέκυψε ύστερα από μυστικές διαβουλεύσεις από αυτές που συνηθίζει τόσο ο Πρωθυπουργός μας όσο, τελικά, και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.

Επίσης, καμία επικοινωνία, σύμφωνα, τουλάχιστον, με τις έως τώρα πληροφορίες δεν έχει υπάρξει ανάμεσα στον Αλέξη Τσίπρα και στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, στο οποίο, όπως υπογραμμίζει ο Πάσχος Μανδραβέλης σε άρθρο του στην «Καθημερινή» (7/11/2018), ανήκουν οι Μητροπόλεις των Νέων Χωρών (Ήπειρος, Μακεδονία, Θράκη και νησιά του Β. Αιγαίου), το Άγιον Όρος, τα Δωδεκάνησα και η Κρήτη, εκφράζοντας την ελπίδα να έχει επικοινωνήσει τουλάχιστον ο Ιερώνυμος με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Ο Γιάννης Κτιστάκις, επίκουρος καθηγητής Νομικής Σχολής Δ.Π.Θ., επισημαίνει σε άρθρο του στην «Καθημερινή» (6/11/2018):

«Πρώτον, ο πρωθυπουργός πρώτος όφειλε να γνωρίζει ότι σε μείζονα εκκλησιαστικά ζητήματα, σαν αυτά που θίγει η συμφωνία, θα έπρεπε να διαβουλευθεί και με το Οικουμενικό Πατριαρχείο στο οποίο ανήκουν οι Μητροπόλεις των Νέων Χωρών (Ήπειρος, Μακεδονία, Θράκη και νησιά του Β. Αιγαίου), το Άγιο Όρος, τα Δωδεκάνησα και η Κρήτη. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής έλαβε την σύμφωνη γνώμη του Φαναρίου για την κατάρτιση και ψήφιση του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος το 1977. Αντί αυτού, ο πρωθυπουργός διαβουλεύτηκε μυστικά μόνον με τον Αρχιεπίσκοπο, ούτε καν με την Ιερά Σύνοδο, όπως προβλέπει το άρθρο 3 του Συντάγματος. Πρώτο ελάττωμα, συνεπώς, ο επιλεκτικός χαρακτήρας της διαβούλευσης, που προσκρούει στο ίδιο το Σύνταγμα.

Δεύτερον, είναι, βεβαίως, θεμιτό η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος να νοικοκυρέψει τα του οίκου Της αλλά, αλήθεια, ποιος πολιτειακός κανόνας επιτρέπει την εσαεί παράδοση του ετήσιου κονδυλίου της μισθοδοσίας στα χέρια του Αρχιεπισκόπου και της Συνόδου, χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί ένα μέτρημα: πόσοι είναι σήμερα οι μισθοδοτούμενοι ιερείς, πόσα είναι τα καταπατημένα ακίνητα της Εκκλησίας, ποιες είναι οι εκκρεμείς περιουσιακές αντιδικίες μεταξύ Εκκλησίας και κράτους; Με άλλα λόγια, πώς μπορεί να αφαιρεί ετησίως από τις τσέπες των φορολογουμένων δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και να τα παραδίδει ανεξέλεγκτα στα χέρια του Αρχιεπισκόπου; Δεύτερο ελάττωμα, λοιπόν, η παράνομη ετήσια οικονομική ενίσχυση, χωρίς την εγγύηση των κρατικών δημοσιονομικών μηχανισμών.

Τρίτον, το 1945 προβλέφθηκε για πρώτη φορά η μισθοδοσία των εφημέριων από το Δημόσιο (Α.Ν. 536/1945). Σε αντιστάθμισμα της δαπάνης αυτής επιβλήθηκε με τον ίδιο νόμο (α) η υποχρεωτική είσπραξη του 25% των τακτικών εσόδων των ενοριακών ναών από το Δημόσιο και (β) η υποχρεωτική ετήσια εισφορά όλων των ορθόδοξων οικογενειών στην ενορία τους. Με άλλα λόγια, το κράτος πλήρωνε τον κάθε εφημέριο με τα έσοδα των ναών που σχηματίζονταν από τις υποχρεωτικές εισφορές των πιστών. Το 1956 η κυβέρνηση Κ. Καραμανλή επέκτεινε την είσπραξη του 25% επί των πάσης φύσεως εσόδων των ναών (Ν.Δ. 3559/1956). Η εισφορά των πιστών καταργήθηκε το 1962 (Ν.Δ. 4242/1962). Στη συνέχεια, το 1968, το ποσοστό της είσπραξης από το Δημόσιο αυξήθηκε στο 35% (Α.Ν. 469/1968). Το 2004, η κυβέρνηση Σημίτη κατάργησε οριστικώς και αυτό το 35% (άρθρο 15 του Ν. 3220/2004). Συνεπώς, η κρατική μισθοδοσία των εφημερίων ποτέ δεν αποτέλεσε αντιστάθμισμα για την παραχώρηση προς το ελληνικό κράτος της ακίνητης περιουσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Άλλωστε, η σημαντικότερη μεταβίβαση εκκλησιαστικής περιουσίας προς το κράτος υλοποιήθηκε το 1952 με σύμβαση η οποία κυρώθηκε με το Ν.Δ. 2185/1952 (ΦΕΚ Α΄ 217). Η σύμβαση αυτή ήταν αμφοτεροβαρής: το κράτος απέκτησε την κυριότητα αγροτεμαχίων και βοσκοτόπων εκτός Αττικής (αξίας 97 δισεκατομμυρίων δραχμών, όπως η ίδια η σύμβαση προσδιορίζει) έναντι ίσης αξίας αστικών ακινήτων και μετρητών που απέκτησε η Εκκλησία. Τούτα όλα, με αναλυτικούς πίνακες των εκτάσεων ή των ακινήτων που άλλαξαν κυριότητα αλλά και εκείνων που διατηρούνται στην κυριότητα των Μονών, δημοσιεύονται σε άνω των εκατό σελίδες στο ΦΕΚ. Συνεπώς, πόθεν προκύπτει ότι η μισθοδοσία των εφημέριων προβλέφθηκε σε αντιστάθμισμα της αφαίρεσης εκκλησιαστικής περιουσίας;»

Θα δοθούν απαντήσεις στα σοβαρά ερωτήματα και τις σοβαρές παρατηρήσεις που αναδεικνύουν οι νομικοί; Ή απλώς η κυβέρνηση και ο Αρχιεπίσκοπος θα διαχειριστούν ένα θέμα ύψιστης σημασίας με τη συνήθη προχειρότητα με την οποία διαχειρίστηκαν και άλλα ζητήματα στο πρόσφατο παρελθόν;

Γαλανιάδη Εύα

Ειδήσεις: 

Υπάρχει 1 Σχόλιο

1) Προβλέπεται κρατική επίβλεψη στο χειρισμό της κρατικής επιδότησης για τους μισθούς 2) Θα δίνεται η επιδότηση μόνο για τους κληρικούς που υπάρχουν σήμερα. Αν η Εκκλησία προσλάβει και άλλους τότε το κράτος δεν υποχρεούται να τους πληρώνει 3) Η περιουσία των Μητροπόλεων θα εισαχθεί στο Ταμείο εθελοντικά. Μόνο οι αμφισβητούμενες εκτάσεις μπαίνουν υποχρεωτικά στο Ταμείο για από κοινού διαχείριση. 4) Μιλάνε για περιουσία που απέκτησε το Δημόσιο με τον νόμο 1731/1939 5) Γιατί να είναι αυτοί Δημόσιοι υπάλληλοι και όχι και οι ιερείς των άλλων δογμάτων/θρησκευμάτων; Αυτό είναι ανισότητα.

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.