Από το 2013 το φυσικό αέριο στην Μεγαλόπολη

Από το 2013 το φυσικό αέριο στην Μεγαλόπολη

Μάρτιος 11, 2011 - 08:31

Τι αναφέρει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε έγγραφο της προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος

Όλα τα δεδομένα για τη νέα μονάδα που εκτιμάται ότι θα μειώσει τη ρύπανση στο λεκανοπέδιο

Σε πρόσφατη συνεδρίασή της, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας χορήγησε προς την Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής τη Σύμφωνη Γνώμη της για την έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ (Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) 2010-2014. Στη γνωμοδότηση της ΡΑΕ, υπάρχει ειδική αναφορά και στον αγωγό φυσικού αερίου, ο οποίος προβλέπεται να φτάσει μέχρι τη Μεγαλόπολη.
 

Η ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΡΑΕ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ

«Επέκταση ΕΣΦΑ στην Πελοπόννησο μέχρι την Μεγαλόπολη (Άγιοι Θεόδωροι – Μεγαλόπολη)

Η ΔΕΗ, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3175/2003, έχει τη δυνατότητα αντικατάστασης παλαιών μονάδων Η/Π συνολικής ισχύος έως 1600 MW. Στα πλαίσια αυτά έχει ήδη δρομολογηθεί η κατασκευή μιας νέας μονάδας Η/Π ισχύος περίπου 850 MW στη Μεγαλόπολη.
Σκοπός της κατασκευής του έργου είναι η τροφοδοσία των ευρύτερων βιοτεχνικών / αστικών περιοχών από τις οποίες διέρχεται (περιοχή Κορίνθου, περιοχή Άργους – Ναυπλίου, περιοχή Τρίπολης, περιοχή Μεγαλόπολης) καθώς και η τροφοδοσία μονάδων Ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο Φυσικό Αέριο που θα κατασκευασθούν στη Μεγαλόπολη.
Το έργο σχεδιάστηκε με τρόπο ώστε να είναι εφικτή η μελλοντική επέκταση του αγωγού στην ευρύτερη περιοχή της Πελοποννήσου (περιοχή Πάτρας, περιοχή Καλαμάτας, περιοχή Σπάρτης, περιοχή Πύργου), με προοπτική να ολοκληρωθεί γεωγραφικά το χερσαίο Σύστημα Υψηλής Πίεσης και στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.
Δεδομένου ότι αντικαθίσταται η λειτουργία λιγνιτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, με αντίστοιχες φυσικού αερίου, δημιουργείται μείωση ρύπων (ΝΟx, CO, SO2 και σωματιδίων) και CO2. Επομένως, το συγκεκριμένο έργο συνδυάζει ενεργειακά και περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα.
Επίσης, επισημαίνεται και ο αναπτυξιακός ρόλος του έργου, δεδομένου ότι θα δοθεί η δυνατότητα ανάπτυξης των νέων ενεργειακών τεχνολογιών στις γύρω από την όδευση του αγωγού περιοχές.
Ο ΔΕΣΦΑ ολοκλήρωσε την Μελέτη Βασικού Σχεδιασμού του έργου καθώς και του έχει χορηγηθεί η άδεια Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης (ΠΠΕΑ). Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία του διεθνούς διαγωνισμού για την κατασκευή του έργου.
Η επέκταση του ΕΣΦΑ θα γίνει με την κατασκευή αγωγού υψηλής πίεσης που θα ξεκινά από την περιοχή των Αγίων Θεοδώρων και θα καταλήγει στις εγκαταστάσεις της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη συνολικού μήκους 159 km. Ο υπό κατασκευή αγωγός ΥΠ θα αποτελείται από το τμήμα Αγίων Θεοδώρων – Εξαμιλίων διαμέτρου 30in και μήκους 16 km, και από το τμήμα Εξαμιλίων – Μεγαλόπολης διαμέτρου 24in και μήκους 143 km.
Ο κλάδος Πελοποννήσου όπως προαναφέρθηκε θα καλύπτει τη ζήτηση των αστικών και βιομηχανικών καταναλώσεων κατά μήκος της όδευσης. Το έτος 2013, εκτιμάται ότι θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία ο νέος θερμικός σταθμός της ΔΕΗ με καύσιμο φυσικό αέριο στο ενεργειακό πάρκο της Μεγαλόπολης.
Επισημαίνεται ότι μελλοντικές ενέργειες του Διαχειριστή με στόχο την αύξηση της πίεσης εισόδου στο Βανοστάσιο Μεγάρων (όπου συνδέεται ο κεντρικός κλάδος του ΕΣΦΑ με τον αγωγό Μέγαρα – Άγιοι Θεόδωροι – Μεγαλόπολη), μπορούν να αυξήσουν σημαντικά τη μεταφορική ικανότητα του κλάδου, ώστε να εξυπηρετήσει πολύ μεγαλύτερες καταναλώσεις. Ήδη σήμερα από τον κλάδο αυτό τροφοδοτείται η MOTOR OIL ενώ από το 2012 και μετά θα τροφοδοτείται η νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της CORINTHOS POWER.
Ο τρέχων προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε περίπου 130 εκατ. € (περίπου 128 εκατ. € για τον αγωγό και 2,1 εκατ. € για τον μετρητικό σταθμό στον ΑΗΣ Μεγαλόπολης) και η μηχανική ολοκλήρωση του έργου αναμένεται στο δεύτερο εξάμηνο του 2012. Από το προαναφερθέν ποσό, η ΔΕΗ θα καταβάλει το κόστος Ρηχής Σύνδεσης καταβλητέο από τον αιτούντα τη σύνδεση, σύμφωνα με τις διατάξεις της Απόφασης 4955/2006, που εκτιμάται σε περίπου 3,7 εκατ. €. Για το έργο έχει
εγκριθεί χρηματοδότηση 35% του επιλέξιμου κόστους από το ΕΣΠΑ υπό την προϋπόθεση ένταξης του έργου στο παρόν Πρόγραμμα Ανάπτυξης και έγκρισης αυτού. Το υπόλοιπο κόστος θα καλυφθεί από ίδια κεφάλαια του ΔΕΣΦΑ και δανεισμό. Για το δάνειο έχει ξεκινήσει η διαδικασία σύναψης σύμβασης με την ΕΤΕπ. Η ανάκτηση της επένδυσης θα προέλθει από τα τιμολόγια μεταφοράς, αφού το ποσό που δεν θα επιδοτηθεί, θα ενταχθεί στην Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΕΣΦΑ.
Η επίπτωση που θα έχει η ανωτέρω ένταξη στη ΡΠΒ στα Τιμολόγια Μεταφοράς του ΕΣΦΑ, εκτιμάται ως οριακά θετική, λόγω της παράλληλης αύξησης των διακινούμενων όγκων που θα επέλθει από την λειτουργία της εν λόγω μονάδας. Πιο συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι η υλοποίηση της εν λόγω επένδυσης θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των συντελεστών τιμολόγησης, τόσο του σκέλους δυναμικότητας (Capacity Charge) όσο και του σκέλους ενέργειας (Commodity Charge) της τάξης του 1%, έναντι του σεναρίου μη υλοποίησης του έργου.
Επισημαίνεται ότι:
α) Η ανάλυση επίπτωσης των τιμολογίων έγινε με βάση το ισχύον σύστημα τιμολόγησης, όπου η περίοδος εξομάλυνσης είναι από το 2006 έως το 2016. Για κάθε έτος της περιόδου εξομάλυνσης που λειτουργεί η μονάδα της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη (δηλ. από το 2013 έως και το 2016), αφαιρείται η εκτιμηθείσα ετήσια ζήτηση φυσικού αερίου και η ημερήσια αιχμή της μονάδας, από τη συνολική ετήσια ζήτηση και τη μέγιστη ημερήσια αιχμή του συστήματος μεταφοράς αντίστοιχα.
Το τιμολόγιο που υπολογίζεται με τον τρόπο αυτό θεωρείται ως το βασικό για τις μετέπειτα συγκρίσεις (Reference Fee).
Στη συνέχεια, προστίθεται στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση το κόστος της νέας επένδυσης.
Παράλληλα προστίθεται στη συνολική ετήσια ζήτηση και τη μέγιστη ημερήσια αιχμή του συστήματος μεταφοράς, η εκτιμηθείσα ετήσια ζήτηση φυσικού αερίου και η ημερήσια αιχμή της μονάδας αντίστοιχα. Το τιμολόγιο μεταφοράς που προκύπτει, συγκρίνεται με το Reference Fee και έτσι υπολογίζεται η μεταβολή της χρέωσης του τιμολογίου μεταφοράς λόγω της νέας επένδυσης.
β) Η ετήσια ζήτηση που εκτιμάται για την νέα μονάδα της ΔΕΗ από το 2013, εκτιμάται ότι υα κυμανθεί στα 550 εκατ. Νm3 που αντιστοιχεί σε 3.700 ώρες/έτος ισοδύναμης λειτουργίας. Η πρόβλεψη αυτή προκύπτει από επεξεργασία στατιστικών στοιχείων του 2010. Ελήφθη υπόψη η ζήτηση φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή το 2010 και η διατιθέμενη ισχύς των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής για το ίδιο χρονικό διάστημα. Για την στατιστική επεξεργασία δεν ελήφθη υπόψη η μονάδα ΗΡΩΝ Ι, καθώς είναι μονάδα αιχμιακής ζήτησης και η μονάδα ENDESA  HELLAS, καθώς ετέθη σε λειτουργία στο τέλος του 2010, με μικρή πραγματοποιηθείσα κατανάλωση. Επισημαίνεται ότι λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των
νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής τα επόμενα έτη, εξετάστηκε και η περίπτωση όπου η ετήσια ζήτηση της μονάδας είναι 730 εκατ. Νm3, που αντιστοιχεί σε 5.000 ώρες/έτος ισοδύναμης λειτουργίας . Η επίπτωση στα τιμολόγια είναι αντίστοιχη και μάλιστα επηρεάζει μόνο τη χρέωση
ποσότητας (Commodity Charge) που ανακτά μόνο κατά 10% το απαιτούμενο έσοδο.
γ) Η ημερήσια αιχμή που εκτιμάται για τη νέα μονάδα της ΔΕΗ είναι της τάξης των 3 mNm3. Η εκτίμηση αυτή έχει υπολογιστεί ως το γινόμενο της μέγιστης δυνατής κατανάλωσης φυσικού αερίου από τη νέα εγκατάσταση βάσει των τεχνικών χαρακτηριστικών αυτής και του συντελεστή 0,85 (ο ίδιος συντελεστής που χρησιμοποιείται στην Απόφαση 4955/06 για τον καθορισμό των χρεώσεων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής).
δ) Το κόστος Ρηχής Σύνδεσης που καταβάλλεται από τον Χρήστη καθώς και οι επιχορηγήσεις από το ΕΣΠΑ εξαιρουμένων των αποσβέσεων αυτών, δεν συνυπολογίζονται στην επίπτωση των τιμολογίων.»
 

Πηγή:Αρκαδικές Ειδήσεις