Αναποτελεσματικό και αδύναμο το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα.

Αναποτελεσματικό και αδύναμο το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα.

Δεκέμβριος 02, 2009 - 15:12

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης που διενήργησε το κέντρο ανάπτυξης εκπαιδευτικής πολιτικής της ΓΣΕΕ με αντικείμενο τα βασικά μεγέθη της ελληνικής εκπαίδευσης σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια βαθμίδα, το εκπαιδευτικό σύστημα έχει αναπτυχθεί με βασικές κατευθυντήριες γραμμές και δεν ακολουθεί συγκεκριμένες και δομημένες σε επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού επιλογές που να αναγνωρίζουν οριζόντιες και κατακόρυφες συνιστώσες (συστημική προσέγγιση).

Όμως οι βασικές αυτές γραμμές απομονώνουν τις βαθμίδες και τα μεγέθη και αδυνατούν να τα συνδυάσουν προκειμένου να προσεγγίσουν το στόχο. Ο στρατηγικός σχεδιασμός και η πλατιά κοινωνική συναίνεση που θα τον στηρίξει είναι ακόμα ζητούμενα.

Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα κρίνεται αναποτελεσματικό, επειδή αδυνατεί να ανταποκριθεί (ή και να μεταβάλλει) στις προσδοκίες της κοινωνίας, η οποία δαπανώντας τα 2/3 της δημόσιας χρηματοδότησης της εκπαίδευσης σε φορείς εκτός συστήματος εκτιμά ότι είτε αναπληρώνει αδυναμίες της δημόσιας εκπαίδευσης, είτε ότι προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες στα παιδιά της. Όμως ο πρώτος λόγος υποδηλώνει κενά στο στρατηγικό σχεδιασμό, ενώ ο δεύτερος υποδηλώνει είτε ότι το σύστημα δεν μεριμνά για τον αδύνατο, είτε ότι δεν διαθέτει πολλαπλές ατομικές επιλογές για την επαγγελματική σταδιοδρομία του μαθητή.

Ένα άλλο βασικό του χαρακτηριστικό είναι ότι είναι αδύναμο, επειδή δεν διαθέτει μηχανισμό που να εντοπίζει μέσα σε ένα δυναμικό και εξελισσόμενο περιβάλλον τις εκάστοτε αδυναμίες-ανεπάρκειες, ή και τα νέα δεδομένα και να αντιδρά διορθωτικά. Υποτιμώντας διαρκώς τα μικρά μεγέθη, επιχειρεί απλώς να συντηρήσει τα μεγάλα.

Ταυτόχρονα είναι και σημαντικά δαπανηρό, πάνω από 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο στοιχίζει στους Έλληνες η εκπαίδευση των παιδιών τους συγκεκριμένα, προκύπτει πως η μέση ελληνική οικογένεια δαπανά 804 εκατομμύρια ευρώ για την προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, 1,3 δισ. ευρώ για τη δευτεροβάθμια και 1,4 δισ. ευρώ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα περισσότερα χρήματα δαπανώνται για την εκμάθηση ξένων γλωσσών σε φροντιστήρια, σε φροντιστηριακή υποστήριξη των υποψηφίων στις Πανελλαδικές και για μετεγκατάσταση σε ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μακριά από την οικογενειακή κατοικία.

Η έρευνα ανέδειξε την ανησυχητική αύξηση του ποσοστού των μαθητών εγκαταλείπουν την εκπαίδευση (14,7%), αλλά και σημαντικές ανισότητες μεταξύ των επιδόσεων των μαθητών που φοιτούν σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, η διαφορά εμφανίζεται τεράστια, καθώς 14,5% των δημόσιων σχολείων έχει πολύ καλή έως άριστη βαθμολογία έναντι 47,3% εκείνων που φοιτούν σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια.

Σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, η διασφάλιση της ποιότητας σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής πυραμίδας και στο εύρος ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας αποτελεί κρίσιμο στοιχείο για τον στρατηγικό σχεδιασμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος και όλων του των βαθμίδων: ένα καλό Νηπιαγωγείο & Δημοτικό σχολείο, στηρίζει ένα καλό Γυμνάσιο, ένα καλό Γενικό Λύκειο, μια αξιόλογη και αξιοπρεπή Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, κι ένα ακόμα καλύτερο Πανεπιστήμιο.

Ο κοινός στόχος είναι πλέον σαφής: μια ποιοτική εκπαίδευση με ευαισθησία, έγνοια και φροντίδα για τις υπαρκτές κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες. Ένα αποτελεσματικό εκπαιδευτικό σύστημα διασφαλισμένης ποιότητας, με πολλαπλές επιλογές και δυνατότητες, τόσο για την τυπική εκπαίδευση, όσο και για τη Δια Βίου εκπαίδευση. Ένα δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο σε κάθε γωνιά της χώρας, προσβάσιμο από κάθε πολίτη.

Συριόπουλος Παναγιώτης

Ειδήσεις: