Άρθρο - Οι «παράπλευρες ωφέλειες» της νέας γρίπης

Άρθρο - Οι «παράπλευρες ωφέλειες» της νέας γρίπης

Αύγουστος 24, 2009 - 08:59

Στη συνάντηση που είχε πριν λίγες μέρες ο υπουργός υγείας κ. Αβραμόπουλος με τους προέδρους της ΕΝΑΕ και ΚΕΔΚΕ, συζητήθηκε το ενδεχόμενο πανδημίας της νέας γρίπης και η ανάληψη εκ μέρους της τοπικής αυτοδιοίκησης σημαντικού μέρους της ευθύνης για την αντιμετώπιση της νόσου. Βεβαίως σε μια τέτοια απειλή η τοπική αυτοδιοίκηση ως ο πλησιέστερος προς τον πολίτη θεσμός δεν θα μπορούσε να ήταν αμέτοχη στη γενική προσπάθεια αντιμετώπισής της.

Η ανάληψη αυτής της πρόσκαιρης ευθύνης θα μπορούσε ωστόσο να αποτελέσει την απαρχή μιας μόνιμης ευθύνης- νομοθετικά κατοχυρωμένης- στον τομέα της Δημόσιας υγείας σε τοπικό επίπεδο με την προσθήκη νέων αρμοδιοτήτων στις ήδη περιορισμένες που τις ανατέθηκαν με τις διατάξεις του κώδικα Δήμων και κοινοτήτων και οι οποίες επαναλαμβάνονται στο ισχύον εθνικό σχέδιο δράσης.

Στις αρμοδιότητες αυτές δεν περιλαμβάνεται η ευθύνη στον τομέα της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και πρόληψης γιατί στην ουσία όλο το φάσμα της υγείας είναι συγκεντρωτικό, δυσλειτουργικό και κατά συνέπεια αναποτελεσματικό. Οι προβλεφθείσες περιφερειακές διευθύνσεις Δημόσιας υγείας όπως αναγνωρίζεται στο εθνικό σχέδιο δράσης λόγω των διαδοχικών αλλαγών στο διοικητικό καθεστώς των περιφερειακών υπηρεσιών, της ανεπαρκούς στελέχωσής τους δεν επέτρεψαν την ανάπτυξή τους με αποτέλεσμα οι υπηρεσίες αυτές να μην έχουν λειτουργήσει. Το ίδιο ισχύει και για τα περισσότερα περιφερειακά συμβούλια Δημόσιας υγείας. Επομένως οι πολιτικές χάραξης, άσκησης της Δημόσιας υγείας υπάγονται στην αρμόδια Γενική Γραμματεία του υπουργείου, η δε υλοποίηση των μέτρων του εθνικού σχεδίου δράσης ο έλεγχος και η εποπτεία της εφαρμογής των πολιτικών υπάγονται στην αρμόδια Γενική Διεύθυνση. Τέλος το Εθνικό Συμβούλιο Δημόσιας Υγείας (Ε.ΣΥ.Δ.Υ) λειτουργεί ως ανεξάρτητη επιστημονική, εποπτική, συντονιστική και διαιτητική αρχή υπαγόμενη απ΄ ευθείας στον υπουργό υγείας. Ωστόσο αυτό το συγκεντρωτικό καθεστώς δεν εναρμονίζεται με το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς( ΕΣΠΑ) 2007-2013 σε ό,τι αφορά τη διοικητική μεταρρύθμιση και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού. Συγκεκριμένα : 1) στο τομεακό επιχειρησιακό πρόγραμμα για τη διοικητική μεταρρύθμιση προβλέπεται μεταξύ άλλων η δημιουργία μιας αποτελεσματικής, ανοικτής και ευέλικτης διακυβέρνησης για τη μετάβαση από τη διαχείριση αρμοδιοτήτων και διαδικασιών στη διοίκηση πολιτικών αποτελεσμάτων και υπηρεσιών και στην απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών. Η ερμηνεία που δίνω είναι ότι έχει σχεδιασθεί η αποσυγκέντρωση-αποκέντρωση που βεβαίως καταλαμβάνει και τον τομέα της υγείας δια της μεταφοράς εξουσιών και αρμοδιοτήτων του υπουργείου υγείας στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης ώστε αυτό να μετεξελιχθεί από διαχειριστής αρμοδιοτήτων και γραφειοκρατικών διαδικασιών σε επιτελικό φορέα.
2) στο τομεακό επιχειρησιακό πρόγραμμα για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού προβλέπεται μεταξύ άλλων η ανάπτυξη της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και προάσπιση της Δημόσιας υγείας του πληθυσμού.
Αυτή η δυσαρμονία μπορεί και πρέπει να εκλείψει με τη θεσμοθέτηση και λειτουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και πρόληψης στα πλαίσια των σχεδιασμών και χρηματοδοτήσεων του ΕΣΠΑ την ενεργοποίηση του οποίου με καθυστέρηση 2 χρόνων ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες ο υπουργός εσωτερικών κ. Παυλόπουλος, συνδεομένου θεσμικά και λειτουργικά με τα κέντρα υγείας, ιατρεία του ΙΚΑ και άλλων ταμείων καθώς και με το πρόγραμμα «βοήθεια στο σπίτι».
Δίνεται λοιπόν η δυνατότητα στην Κυβέρνηση αξιοποιώντας το ΕΣΠΑ και προ του κινδύνου ενδεχόμενων πανδημιών να προωθήσει προς εφαρμογή ένα αποκεντρωμένο εθνικό σχέδιο δράσης, εκχωρώντας σε μόνιμη βάση εξουσίες και αρμοδιότητες στη δημοτική αυτοδιοίκηση ώστε να αναλάβει δια του προτεινόμενου συστήματος, ευθύνες στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και πρόληψη για την προάσπιση της Δημόσιας υγείας σε τοπικό επίπεδο. Με άλλα λόγια, η ανάληψη δράσεων αντιμετώπισης ενδεχόμενων πανδημιών και όχι μόνο σε εφαρμογή ενός σύγχρονου και ευέλικτου εθνικού σχεδίου εκτός της αποτελεσματικής προάσπισης της Δημόσιας υγείας έχει και «παράπλευρες ωφέλειες» σε θεσμικές αλλαγές που συντελούν στην αποκέντρωση του τομέα της υγείας. Είναι αυτονόητο πως : α) θα προηγηθούν εκπονήσεις ολοκληρωμένων επιστημονικών μελετών στις οποίες θα στηριχθεί η δομή του συστήματος και β) οι εκχωρήσεις θα συνοδεύονται με κρατικούς πόρους που να καλύπτουν εξολοκλήρου το κόστος τους εξοικονομημένων από την δραστική περιστολή της σπατάλης στο φάρμακο και την εφαρμογή ενός ενιαίου και διαφανούς συστήματος προμηθειών.
Συμπληρωματικά, η αποτελεσματική λειτουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και πρόληψης σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, προϋποθέτει κι΄ ένα νέο θεσμικό πλαίσιο εποπτείας και προπαντός την αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
Με τις απόψεις μου αυτές και την πολιτική πρότασή μου, θεωρώ πως επιτυγχάνεται η ουσιαστική αποσυγκέντρωση-αποκέντρωση και η αποσυμφόρηση των νοσοκομειακών μονάδων και παράλληλα αναβαθμίζεται ο θεσμικός ρόλος της δημοτικής αυτοδιοίκησης στην προάσπιση της Δημόσιας υγείας και γενικότερα στη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Πηγή:Αρκαδικές Ειδήσεις

Ειδήσεις: 
Tags: