Άρθρο-Θεσμοθέτηση ανεξάρτητης Αρχής διαφάνειας και ελέγχου του Σάββα Σαββάκη τ. αντιδημάρχου Τρίπολης

Άρθρο-Θεσμοθέτηση ανεξάρτητης Αρχής διαφάνειας και ελέγχου του Σάββα Σαββάκη τ. αντιδημάρχου Τρίπολης

Σεπτέμβριος 13, 2009 - 06:09

Από ό,τι θυμάμαι οι εθνικές εκλογές της 4ης Οκτωβρίου είναι οι μόνες που θα διεξαχθούν σε συνθήκες δημοσιονομικής κρίσης που προήλθε για μεν την Κυβέρνηση από τις επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης για δε σύσσωμη την αντιπολίτευση κατά κύριο λόγο από τις ασκηθείσες κυβερνητικές πολιτικές και πρακτικές λειτουργίες. Βέβαια στις διαφορετικές αυτές θέσεις τη σωστή απάντηση θα δώσουν οι πολίτες με την ψήφο τους, το ζητούμενο όμως είναι το πώς θα αντιμετωπισθεί με επιτυχία η κρίση μετά τις εκλογές και όχι μόνο.

Είναι γνωστό στον κάθε απλό πολίτη- δεν χρειάζεται να τον «βομβαρδίζουμε» με «βαρετές» αναλύσεις- ότι η διόγκωση του δημοσιονομικού ελλείμματος εκτός της μείωσης των κρατικών εσόδων εντοπίζεται και στην εντυπωσιακή αύξηση των δημοσίων δαπανών.
O περιορισμός του δημοσιονομικού ελλείμματος από την πλευρά της αύξησης των φορολογικών εσόδων προϋποθέτει την εφαρμογή φορολογικών μέτρων στα πλαίσια εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού του φορολογικού συστήματος από δε την πλευρά της δραστικής περιστολής των δαπανών του δημοσίου απαιτεί τη δημιουργία θεσμού διαφάνειας και ελέγχου όχι μόνο για περιόδους δημοσιονομικής κρίσης, αλλά σε μόνιμη βάση.
Διευκρινίζω- προς αποφυγή παρεξηγήσεων- ότι ο θεσμός αυτός δεν θα υποκαθιστά την επιτροπή θεσμών και διαφάνειας της Βουλής την πλειοψηφία της οποίας έχει ως γνωστό πάντα η συμπολίτευση, ούτε υποτιμώ τη λειτουργία της. Θα είναι ένας νέος και ανεξάρτητος θεσμός με διαφορετικά αντικείμενα αρμοδιοτήτων όπου οι ελεγχόμενοι δεν θα είναι και ελεγκτές έτσι ώστε η περιστολή των δαπανών μη συναρτούμενη με το κομματικο-πολιτικό συμφέρον της όποιας Κυβερνώσας παράταξης, θα έχει θεαματικά αποτελέσματα. Στα πλαίσια αυτά προτείνω με νομοθετική κατοχύρωση, τη δημιουργία Εθνικής ανεξάρτητης Αρχής διαφάνειας και ελέγχου στο ΔΣ της οποίας θα προεδρεύει πρόσωπο εγνωσμένου εθνικού κύρους και θα το συγκροτούν εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων καθώς και άλλων θεσμικών φορέων των οποίων η συμμετοχή κρίνεται απαραίτητη, εκλεγμένων με δημοκρατικές διαδικασίες. Ποιο απλά, η Αρχή θα είναι δημιούργημα της κοινωνίας για την κοινωνία Στην αρμοδιότητα της Αρχής θα ανήκει ο παρεμβατικός έλεγχος της σκοπιμότητας και της εκτέλεσης καθορισμένων συγκεκριμένων και ως προς το ύψος δαπανών ενισχύοντας ουσιαστικά τους θεσμούς και τους μηχανισμούς δημοσιονομικής ευθύνης και ελέγχου της διαχείρισης του δημόσιου χρήματος. Αναφέρω «παρεμβατικό έλεγχο» με την έννοια ότι η Αρχή δεν θα έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες γιατί έτσι υποβαθμίζεται το κύρος της Κυβέρνησης. Απλά στα πλαίσια δημόσιων διαβουλεύσεων με την Κυβέρνηση όπου θα συμφωνείται η σκοπιμότητα και η εκτέλεση προγραμμάτων δαπανών, η Αρχή θα ελέγχει την πορεία τους και αναλόγως θα αναφέρεται στην κοινωνία που είναι ο τελικός κριτής.
Έτσι η θεσμοθέτηση και ενεργοποίηση της ανεξάρτητης αρχής διαφάνειας θα έχει υπολογίσιμα αποτελέσματα και θα οδηγούσε σε περιστολή της τακτικής χρησιμοποίησης των δημοσίων δαπανών για την παροχή ειδικών προνομίων, θα περιόριζε τη σπατάλη των δημόσιων πόρων σε κοινωνικά μη αποδοτικές δραστηριότητες και θα απέτρεπε την παράνομη ιδιοποίηση του δημόσιου χρήματος.
Θα απέτρεπε ή θα περιόριζε αποτελεσματικά την οικονομικά αδικαιολόγητη αύξηση της απασχόλησης στον δημόσιο τομέα κατά τις προεκλογικές περιόδους.
Είναι αυτονόητο ότι για να εκτελέσει το έργο της η ανεξάρτητη Αρχή πρέπει να δημιουργηθούν και οι κατάλληλες προϋποθέσεις τεχνικής και επιστημονικής στήριξης. Γιατί χωρίς την απαιτούμενη υποδομή ο κοινωνικός έλεγχος θα περιορισθεί απλά στην τυπική διαδικασία νομιμοποίησης των όποιων αποφάσεων.
Ο έλεγχος σκοπιμότητας και αποτελεσματικής εφαρμογής των προγραμμάτων δαπανών από την ανεξάρτητη Αρχή δεν θα πρέπει φυσικά να περιορισθεί στον κρατικό προϋπολογισμό και στις πρακτικές πρόσληψης δημοσίων υπαλλήλων αλλά θα πρέπει να επεκταθεί και στις αντίστοιχες δραστηριότητες των δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών και στα σημαντικότερα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.
Η ενίσχυση της διαφάνειας της δημόσιας ευθύνης και του ελέγχου σκοπιμότητας και αποτελεσματικότητας που θα προκύψει σαν αποτέλεσμα της λειτουργίας του θεσμού θα οδηγούσε σε σημαντικές οικονομίες δημόσιων πόρων και σε αυξημένη αποδοτικότητα της διάθεσής τους.
Τέλος η θεσμοθέτηση της διαφάνειας και του ελέγχου από την ανεξάρτητη Αρχή θα έχει και θετική επίδραση στην εξασφάλιση της απαραίτητης κοινωνικής συναίνεσης για την άμεση εφαρμογή μέτρων εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού του φορολογικού συστήματος όπως π.χ:
- η ριζική επανεξέταση και επαναξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των
φορολογικών κινήτρων
- η απλοποίηση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και η επέκταση του
φόρου και στα εισοδήματα άλλων πηγών
- η αναδιοργάνωση και απλοποίηση της διαχείρισης του ΦΠΑ
- η θέσπιση ουσιαστικού φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας
- η εξάλειψη ή ο δραστικός περιορισμός της φοροδιαφυγής
Είναι βέβαιο πως τα παραπάνω μέτρα είναι εφαρμόσιμα και μπορούν να οδηγήσουν πολύ σύντομα σε θετικά αποτελέσματα τόσο σε αύξηση των εσόδων όσο και σε μείωση των δαπανών.
Έχω την πεποίθηση πως οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας μας που είναι ευαισθητοποιημένες σε θέματα κοινωνικού ελέγχου θα υιοθετήσουν την πρότασή μου συμπεριλαμβάνοντας την στο πρόγραμμά τους και ότι η νέα Κυβέρνηση θα προχωρήσει στην υλοποίησή της, ώστε να εξαλειφθεί η υπάρχουσα κατάσταση αδιαφάνειας κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος και απώλειας εσόδων από τη φοροαποφυγή και φοροκλοπή.

Πηγή:Αρκαδικές Ειδήσεις

Ειδήσεις: 
Tags: