Παπαηλιού για προσφυγικό: Η χώρα μας δεν πρέπει να μετατραπεί σε μία απέραντη φυλακή

Παπαηλιού για προσφυγικό: Η χώρα μας δεν πρέπει να μετατραπεί σε μία απέραντη φυλακή

Νοέμβριος 01, 2019 - 12:40
2 σχόλια

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αρκαδίας Γιώργος Η. Παπαηλιού, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για τη διεθνή προστασία των αιτούντων άσυλο,  είπε, μεταξύ των άλλων, τα εξής : 

Το προσφυγικό-μεταναστευτικό είναι ζήτημα ζέον και επίκαιρο. Η συγκυρία είναι δυσμενής γεωπολιτικά και ανθρωπιστικά, ιδίως μετά τις τελευταίες εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή και την τουρκική εισβολή στη Συρία. Εκτιμάται, ότι θα βρίσκεται στην επικαιρότητα και στο μέλλον.

Η ΝΔ με την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας, προέβη σε κινήσεις κατ΄ αρχάς διαδικαστικού χαρακτήρα που αποτυπώνουν μία άλλη αντίληψη προσέγγισης των πραγμάτων, μία αντίληψη αστυνομικού χαρακτήρα-χαρακτήρα καταστολής. Έτσι κατάργησε το αυτοτελές Υπουργείο Μεταναστευτικης Πολιτικής και εκχώρησε τις αρμοδιότητές του στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Πρόσφατα δε, αφαίρεσε αρμοδιότητες από το τελευταίο και συγκεκριμένα όσες συνδέονται με τη μεταφορά των προσφύγων από τα νησιά στην ενδοχώρα και τις εκχώρησε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Αποτέλεσμα όλων αυτών των κινήσεων, εκτός του ότι άλλαξε και επί της ουσίας η κατεύθυνση της  μεταναστευτικής πολιτικής, ήταν και είναι να παύσει ο αναγκαίος συντονισμός που είναι απαραίτητος για τη διαχείριση ενός τόσο πολυπαραγοντικού, πολύεπίπεδου, πολυσύνθετου και πολύπλοκου προβλήματος.

Το υπό κρίση νομοσχέδιο αποτελεί συρραφή  τριών ευρωπαϊκών οδηγιών με αντικείμενο το προσφυγικό, οι οποίες έχουν ενσωματωθεί ήδη  στο εθνικό δίκαιο.

Η εισαγωγή του νομοσχεδίου  γίνεται με τη δικαιολογία, την πρόφαση της κωδικοποίησης. Όμως δεν πρόκειται για κωδικοποίηση με την έννοια της λειτουργικότερης ομαδοποίησης και χρήσης των διατάξεων σε ένα ενιαίο νομοθέτημα. Αντίθετα, Αυτό γίνεται με τρόπο πρόχειρο, αφού παρατηρούνται αλληλοεπικαλύψεις διατάξεων και σειρά νομοτεχνικών λαθών και κακοτεχνιών, τα οποία  δημιουργούν ακόμη και κενά ερμηνείας, γεγονός που θα οδηγήσει σε διοικητικής φύσεως προβλήματα, σημαντικά εμπόδια στην άσκηση των δικαιωμάτων των αιτούντων άσυλο και εν τέλει χάος. Η εξήγηση που μπορεί να δοθεί, είναι ότι από κυβερνητικής πλευράς γίνεται ανεπιτυχής προσπάθεια, αφενός να αντιμετωπίσει τις ακροδεξιές τάσεις εντός της ΝΔ και αφετέρου να τηρήσει, στο βαθμό που γίνεται, τη διεθνή νομιμότητα. 

Συνακόλουθα, πολιτικά, οι διατάξεις του νομοσχεδίου είναι προβληματικές. Στην πραγματικότητα, με τις προτεινόμενες συγκεκριμένες ρυθμίσεις η ΝΔ προσπαθεί να υλοποιήσει το πραγματικό πολιτικό της σχέδιο για το προσφυγικό : την αποτροπή και την καταστολή των αιτούντων άσυλο. Πολλές από τις διατάξεις του νομοσχεδίου καταστρατηγούν ευθέως το Διεθνές Δίκαιο και συγκεκριμένα τη Σύμβαση της Γενεύης, ενώ υπάρχουν ακόμη και σημεία που εκφεύγουν των κειμένων των οδηγιών, εισάγοντας περαιτέρω αυστηρότερες ρυθμίσεις. Πρόκειται, δηλαδή, για σοβαρή οπισθοδρόμηση όσον αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα και το κράτος δικαίου.

Λόγω περιορισμένου χρόνου, θα εστιάσω σε ορισμένες πτυχές του νομοσχεδίου :

Η ΝΔ, για λόγους ιδεοληψίας και μικροπολιτικής τακτικής, ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχει προσφυγικό αλλά μεταναστευτικό πρόβλημα και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί. Η συγκεκριμένη θέση είναι όχι μόνον προβληματική αλλά και εθνικά επικίνδυνη, αφού δίδει επιχειρήματα στις χώρες της ΕΕ που έχουν κλείσει τα σύνορά τους.

Σε αυτό το πλαισιο, ομογενοποιεί σύνολα ανθρώπων που προέρχονται από συγκεκριμένες χώρες ή αποτελούν ολόκληρες εθνότητες, προσδίδοντάς τους όχι προσφυγική άλλά μεταναστευτική φυσιογνωμία. Οι καταστάσεις ασφαλών χωρών το αποδεικνύουν. Και αυτό, παρά το γεγονός, ότι τα στοιχεία της Υπηρεσίας Ασύλου άλλα  δείχνουν. Συνακόλουθα, επειδή, σύμφωνα με τη Σύμβαση της Γενεύης, η εξέταση  κάθε αιτήματος ασύλου είναι εξατομικευμένη, δεν μπορεί κάποιος να χαρακτηριστεί εκ των προτέρων  πρόσφυγας ή μετανάστης.

Με το νομοσχέδιο θεσπίζονται επαχθή μέτρα, όπως η κράτηση για όλους, που καταστρατηγούν  τα δικαιώματα των αιτούντων και δικαιούχων διεθνούς προστασίας. Πολλές από τις διατάξεις του σχεδίου νόμου αντιτίθενται ευθέως στο Διεθνές Δίκαιο και συγκεκριμένα στη Σύμβαση της Γενεύης, ενώ υπάρχουν ακόμη και σημεία που εκφεύγουν των κειμένων των οδηγιών, εισάγοντας περαιτέρω αυστηρότερες ρυθμίσεις. Πρόκειται, δηλαδή, για  σοβαρή οπισθοδρόμηση όσον αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα και το κράτος δικαίου.

Οι συνθήκες διαβίωσης των ανθρώπων που βρίσκονται στα νησιά  συνιστούν στοιχείο  ανθρωπιστικής κρίσης, της οποίας τα όρια έχουν ξεπεραστεί προ πολλού. Εκεί παραμένουν εγκλωβισμένοι περίπου 30.000 άνθρωποι, σε εγκαταστάσεις χωρητικότητας 6.000 περίπου, υπό ακατάλληλες και εξαιρετικά επισφαλείς συνθήκες.  Η αποσυμφόρηση των νησιών ξεκίνησε περί τα τέλη Αυγούστου και πραγματοποιείται με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς, διότι η κυβέρνηση, αφενός δεν συνειδητοποίησε ή μάλλον δεν θέλησε να συνειδητοποιήσει έγκαιρα το πρόβλημα από πλευράς έκτασης και μεγέθους και αφετέρου, για λόγους ιδεοληπτικούς αγνόησε και  δεν στηρίχτηκε στο θεσμικό πλαίσιο, τις δομές και τους κανόνες που είχαν θεσπιστεί επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Αποτέλεσμα, αφενός να επικρατεί χάος στα νησιά και αφετέρου να δημιουργούνται πρόχειρα άτυπες δομές φιλοξενίας στην ηπειρωτική Ελλάδα, οι οποίες δεν εξασφαλίζουν ούτε στο ελάχιστο αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης.

Αντί  η κυβέρνηση να προωθεί την πραγματική επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής ασύλου, επιλέγεται  η εύκολη λύση της προσβολής των δικαιωμάτων  των αιτούντων άσυλο, κυρίως μέσω της γενίκευσης  του  κατ΄ εξαίρεση («εξαιρετικού») μέτρου της κράτησης. Ας σημειωθεί, ότι η χώρα μας (επί ΣΥΡΙΖΑ) ήταν τρίτη στη σειρά ως προς το ρυθμό εξέτασης των αιτήσεων παροχής ασύλου. 

Με το νομοσχέδιο θεσπίζονται επαχθή μέτρα, όπως η κράτηση για όλους, που προσβάλλουν τα δικαιώματα των αιτούντων άσυλο και δικαιούχων διεθνούς προστασίας και θα επιβαρύνουν σημαντικά το έργο των διοικητικών αρχών. Το σχέδιο νόμου επιτείνει και επεκτείνει το μέτρο της διοικητικής κράτησης των αιτούντων άσυλο με τρείς κυρίως ρυθμίσεις. Την πρόβλεψη κράτησης όλων όσοι έχουν υποβάλλει αίτηση ασύλου, την πρόβλεψη κλειστών κέντρων υποδοχής και την αποσύνδεση του χρόνου διοικητικής κράτησης του αιτούντος από την διοικητική κράτηση προς επιστροφή, προκειμένου να μην δεσμεύεται από το ανώτατο χρονικό όριο των 18 μηνών της οδηγίας επιστροφών. Αυτό σημαίνει ότι η συνολική κράτηση μπορεί να φτάσει και τα τρία χρόνια, κάτι ανεπίτρεπτο για κράτος δικαίου, όταν ο χρόνος προσωρινής κράτησης για ποινικές υποθέσεις φθάνει μέχρι τους 18 μήνες. Η χώρα μας δεν πρέπει να  μετατραπεί από χώρα φιλοξενίας και αλληλεγγύης σε μία απέραντη φυλακή.

Επιπλέον της κράτησης με το σχέδιο νόμου περιορίζονται τα βασικά δικαιώματα φιλοξενίας και ένταξης των αιτούντων άσυλο. Καταργείται το δικαίωμα έκδοσης ΑΜΚΑ για τους αιτούντες άσυλο και χορηγείται  κάρτα υγειονομικής περίθαλψης, η οποία θα εκδίδεται από την Υπηρεσία Ασύλου, με συνέπεια την περαιτέρω επιβάρυνση και δυσχέρανση της πρόσβασης  των αιτούντων σε δομές υγείας θέτοντας σε κίνδυνο όχι μόνο την δική τους υγεία αλλά και των μονίμων κατοίκων της χώρας. Περιορίζεται το δικαίωμα των αιτούντων στην εργασία, αφού πλέον θα μπορούν  να εργαστούν μόνον αν παρέλθουν 6 μήνες από την αίτηση ασύλου.

Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι το προσφυγικό είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό και δυσχερές στην αντιμετώπισή του.

Σε διπλωματικό επίπεδο, η ΝΔ με τις κινήσεις που έχει επιλέξει να εκπέμπει λάθος μηνύματα. Δεν αναδεικνύει το ζήτημα στη σωστή του βάση, δηλαδή την ευρωπαϊκή. Αντιθέτως η κυβέρνηση το εμφανίζει συχνά ως «εθνικό πρόβλημα», «εθνική πρόκληση», ακόμη και ως θέμα «εθνικής ασφάλειας» και «εθνικής άμυνας». Εξάλλου φαίνεται ότι η κυβέρνηση της ΝΔ δίδει μεγαλύτερη βαρύτητα στη διμερή διάσταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, χωρίς να πιέζει ανάλογα και προς την ευρωπαϊκή κατεύθυνση.

Έτσι αποδυναμώνεται η διπλωματική και διαπραγματευτική θέση της χώρας προς την Ε.Ε. Μια σοβαρή εθνική γραμμή θα ήταν να συνεχίσει να τίθεται μετ’ επιτάσεως ότι το ζήτημα είναι πρωτίστως ευρωπαϊκό, ζητώντας από την Ε.Ε. να υπάρξει δίκαιος καταμερισμός των αιτούντων άσυλο και προσφύγων σε όλα τα κράτη μέλη. Κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί μόνον με την προσπάθεια επίτευξης συμφωνίας για ένα Κοινό Ευρωπαϊκό Σύστημα Ασύλου που θα εδράζεται στο σεβασμό της Σύμβασης της Γενεύης και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αυτό πρέπει απαραιτήτως να προβλέπει μόνιμο και υποχρεωτικό μηχανισμό μεταγκαταστάσεων μεταξύ των κρατών μελών καθώς και να μην τίθενται εμπόδια και περιορισμοί από διάφορα κράτη-μέλη στην οικογενειακή επανένωση. Αν δε αυτά δεν εφαρμοστούν, η Ε.Ε. πρέπει να επιβάλλει κυρώσεις κ.ο.κ. σε περίπτωση που τα κράτη αρνούνται να δεχθούν μετεγκαταστάσεις ή οικογενειακές επανενώσεις.

Για να έχει αποτέλεσμα  μία τέτοια πολιτική πίεση προς την Ε.Ε. η Ελλάδα πρέπει να επιδιώξει συμμαχίες για κοινές δράσεις με τις χώρες του Νότου. Προς αυτή την κατεύθυνση άλλωστε είχε καταβληθεί σοβαρή προσπάθεια το προηγούμενο διάστημα από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Και βέβαια συμμαχίες οι οποίες να πιέζουν προς την κατεύθυνση της εξάλειψης των αιτίων που προκαλούν τα προσφυγικά ρεύματα. Δηλαδή των επεμβάσεων των ισχυρών σε χώρες που γεωστρατηγικά, γεωπολιτικά και οικονομικά τους ενδιαφέρουν. Και αυτές οι επεμβάσεις με διάφορα προσχήματα (ασφάλεια, ανθρωπισμός) έχουν  καταστροφικές συνέπειες στις πληττόμενες χώρες, τις οποίες έχουν διαλύσει.

Δελτίο Τύπου


2 Σχόλια

ΓΙ' ΑΥΤΟ ΝΑ ΤΟΥΣ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΟΥΝ ΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΤΟΥΣ ΚΥΡΙΕ ΒΟΥΛΕΥΤΑ

Όσο τους μάζευε ή κυβέρνηση σου ήταν όλα καλά. Τώρα; Στα σπίτια τους γρήγορα. Γιατί οι φυλακισμένοι θα είναι οι κακόμοιροι ιθαγενείς αυτής της χώρας.

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.