Ο μεγάλος θυμός
Σύσσωμη η πολιτική ηγεσία του τόπου κατόρθωσε ένα ζήτημα εθνικής σημασίας -το οποίο, τελικώς, δεν θα κριθεί από την παραχώρηση του ονόματος αλλά από τον τρόπο χειρισμού του, που έως σήμερα αποδεικνύει πόσο λίγοι είμαστε στη σύλληψη και στην εφαρμογή της εθνικής μας πολιτικής- να το μετατρέψει σε μεγάλο θυμό. Θυμό που εκφράστηκε στο Σύνταγμα, όπου εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου συγκεντρώθηκαν για να πουν «όχι» στη χρήση του όρου «Μακεδονία» στην ονομασία των Σκοπίων.
Μερικά αξιοσημείωτα των τελευταίων ημερών:
Λίγες ώρες προτού ξεκινήσει το συλλαλητήριο, ο κ. Τζανακόπουλος, κυβερνητικός εκπρόσωπος, χρησιμοποιεί προς έκπληξιν όλων το επίθετο «πατριωτικός» -λέξη φτου, κακά! για την κυβερνώσα αριστερά- για να περιγράψει τον τρόπο με τον οποίον, κατά τον ίδιο, η κυβέρνηση χειρίζεται στο ζήτημα της ονοματοδοσίας των Σκοπίων, υπό την πίεση που της ασκείται. Η λέξη ξεπηδά από τα χείλη του και φιγουράρει πρώτη-πρώτη στο δελτίο Τύπου που αποστέλλει το Γραφείο του Πρωθυπουργού καθώς διαφαίνεται ότι η συγκέντρωση στο Σύνταγμα θα είναι μεγάλη και ότι ουδείς εκ των διοργανωτών τρομοκρατείται από τις «απειλές» του Ρουβίκωνα και εκείνων των γυναικών με τις σβάστικες στο χέρι που μιλούσαν για «σφαίρες στους προδότες».
(Λεπτομέρεια: Ο ανεκδιήγητος Κυρίτσης δεν καταδικάζει, αλλά θεωρεί «μη παραγωγική», όπως είπε, την ανάρτηση του μέλους του Ρουβίκωνα «θα χυθεί αίμα». Και ο βήχας, κύριε Κυρίτση, μπορεί να είναι παραγωγικός ή ξηρός...)
Την ίδια ώρα, ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς απαντά στον -ξεκάθαρα μη ουδέτερο- διαμεσολαβητή Νίμιτς με... χρονοκαθυστέρηση(!) μιας μέρας για τη δήλωσή του: «Δεν έχω ακούσει τίποτα από την ελληνική πλευρά, που θα σήμαινε την άρνηση της ταυτότητας του λαού των Σκοπίων». Ναι, ο κ. Κοτζιάς καθυστερεί, γενικώς. Και εμάς δεν μας απασχολούν τα πιο αργά και από τον θάνατο της Ζαν Ντ' Αρκ ανακλαστικά του Κοτζιά, αλλά το γεγονός ότι η κίνηση «ΠΡΑΤΤΩ», στην οποία συμμετέχει και ο ίδιος, δηλώνει τη στήριξή της στο συλλαλητήριο.
«Σε δέκα χρόνια θα έχουμε ξεχάσει τη Μακεδονία», είχε πει ο αείμνηστος πατήρ του Κυριάκου Μητσοτάκη -και ήταν το μόνο, ίσως, ζήτημα στο οποίο έπεσε έξω. Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης και υιός του αείμνηστου, λοιπόν, ενώ συμφωνεί με τον Αλέξη Τσίπρα σε ένα όνομα με γεωγραφικό προσδιορισμό για χρήση erga omnes, όπως και ο «έχω-πιει-το-αμίλητο-νερό» Κώστας Καραμανλής, κατηγόρησε τον Πρωθυπουργό ότι δεν θέλει να συνεννοηθεί με τους πολιτικούς αρχηγούς, ότι διαπραγματεύεται χωρίς να ρωτήσει τον λαό(;) και χωρίς να συμβουλευθεί κανέναν.
Από όλες τις κινήσεις του, φαίνεται ότι έτσι και κλείσει η συμφωνία, αν εκπληρωθούν οι ελληνικές απαιτήσεις και δοθεί η λύση που και η ΝΔ είχε συμφωνήσει όταν ήταν κυβέρνηση να δοθεί, θα κατηγορήσει τον Τσίπρα για προδοσία, κάνοντας τον σταυρό του, παράλληλα, που ο Τσίπρας θα έχει πιει το πικρό ποτήρι που του έβαλαν(;) στα χείλη.
Ο κ. Αντώνης Σαμαράς έχει ξεχάσει ότι όχι μία, αλλά πέντε φορές έχει συμφωνήσει με τη σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό για χρήση erga omnes. Αλλά, παρ' όλα αυτά, πήγε να «συλλαλήσει» εναντίον μιας θέσης που και ο ίδιος είχε ασπαστεί.
Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Τόσκας εκθέτει ολόκληρη την Ελληνική Αστυνομία παρουσιάζοντας ένα φανερά παραποιημένο βίντεο, και εξακολουθεί να προσπαθεί να μας πείσει ότι μόνον 140.000 άνθρωποι κατέβηκαν στο συλλαλητήριο. Θα πείτε, οι διοργανωτές τούς βγάζουν 2 εκατομμύρια. Δεν ασχολούμαι με τις Παμμακεδονικές Οργανώσεις όπου Γης, ποσώς με απασχολεί τι πιστεύουν. Από τον υπουργό του κράτους μου, όμως, απαιτώ σοβαρότητα την οποία δυστυχώς ποτέ δεν έχει αποδείξει ότι διαθέτει.
Ο Σκάι ενώ πριν από μερικές ημέρες έπνεε μένεα εναντίον του συλλαλητηρίου, χθες το μετέδωσε ζωντανά. Η «Καθημερινή» έγραψε για έναν «καθηλωτικό Μίκη Θεοδωράκη» και όλοι καταλάβαμε ότι για ακόμα μία φορά, οι δημοσιογραφικοί κολοσσοί πάνε... όπου φυσάει η στήριξη.
Οι φιλοκυβερνητικές εφημερίδες συμπεριφέρονται ως καθεστωτικές: οι φωτογραφίες που δημοσιεύουν δείχνουν άνδρες με ψευτοπανοπλίες, ένστολους και ρασοφόρους με την εικόνα της Παναγίας στα χέρια, άρματα. Αλλά όχι φωτογραφίες απλών, καθημερινών ανθρώπων (αλήθεια, τι συζήτηση θα είχε ένας μασκαρεμένος «μακεδονομάχος» με έναν άνδρα ντυμένο με ζαρτιέρες στο gay pride; τελικά, η περικεφαλαία ή η ζαρτιέρα αγιάζει τον σκοπό... Εγώ βλέπω και στις δύο περιπτώσεις το ίδιο πράγμα, και ενδεχομένως μεταξύ τους μπορούν μόνο να συζητήσουν για το από πού προμηθεύονται τα αξεσουάρ τους. Το δικαίωμα να διαδηλώνεις και να διατρανώνεις τη θέση σου δεν χρειάζεται αξεσουάρ, το δικαίωμα να προκαλείς «στολίζεται»).
Οι εφημερίδες της προοδευτικής Αριστεράς με κάθε τρόπο, με κάθε μέσον, με λύσσα, ξεσκίζουν έναν άνθρωπο 90 ετών, ο οποίος στο κάτω-κάτω έχει δικαίωμα στην αυτοδιάθεση. Καμία διαφορά με τον Κασιδιάρη που τόνισε τη συμμετοχή του Θεοδωράκη στην ΕΠΟΝ του Μεταξά.
(Το είδαμε και αυτό: Ένας χρυσαυγίτης να εξυμνεί έναν κομμουνιστή, διεθνιστή, κάποιον που υπήρξε κομμουνιστής -«πολυκαταγματική» η ταυτότητα του Μίκη...)
Ασυνεννοησία, λοιπόν, στην πολτική μας σκηνή. Διαφωνίες, παραλογισμός. Ένα είπα-ξείπα ακούς από όλους.
Σάστισε, δε, η κυβέρνηση όταν είδε ότι με τα προσφιλή της μέσα, δεν μπορεί να μανιπουλάρει και να ζαλίσει το πλήθος.
Δεν μπορεί να κάνει καλά έναν λαό που βιώνει έναν μεγάλο θυμό. Έναν λαό που δεν θέλει να του πάρουν τη Μακεδονία την οποία θεωρεί δική του ταυτότητα. Που έχασε το σπίτι, τη σύνταξη, τον μισθό του, αλλά θυμώνει κυρίως για το «κλέψιμο» της ταυτότητάς του.
Έναν λαό τον οποίον οι αριστεριστές πανεπιστημιακοί που απέκτησαν έδρα επί ΣΥΡΙΖΑ, οι αφ' υψηλού κρίνοντες δημοσιογράφοι -που δεν μπορούν να πιστέψουν πόσο χαμηλό είναι το επίπεδο του όχλου-, η πνευματική ελίτ του τόπου, όλοι όσοι έχουν κάνει ένα εξάμηνο «Εξωτερική Πολιτική» στο πανεπιστήμιο και θεωρούν ότι τα ξέρουν όλα, η ίδια η επίσημη Παιδεία άφησαν ημιμαθή και τώρα τον κοροϊδεύουν επειδή θυμώνει και φωνάζει.
Πότε από το 1992 έως σήμερα μιλήσαμε με ειλικρίνεια στους μαθητές για την εξωτερική μας πολιτική; Πότε ενδιαφερθήκαμε να φτιάξουμε πολίτες και όχι ιδιώτες;
Πότε όλοι οι «προοδευτικοί» αρθρογράφοι που κουνούσαν το δάχτυλο τις προηγούμενες ημέρες σε εκείνους που δήλωναν ότι θα συμμετείχαν στο συλλαλητήριο έγραψαν έστω δύο αράδες για το τι σημαίνει Μακεδονικό ζήτημα;
Ποτέ. Και το μόνο που κάνουν σήμερα είναι να κοροϊδεύουν τους «αμόρφωτους». Να τους λένε πιόνια της Εκκλησίας. Ποιοι; Εκείνοι που τους σνομπάρουν σε κάθε ευκαιρία. Εκείνοι που είδαν τον πρωθυπουργό της αρεσκείας τους να ενημερώνει πρώτα τον Ιερώνυμο για τη διαπραγμάτευση...
Παρεμπιπτόντως, όλοι τούτοι οι αν-εθνικοί, οι πολίτες του κόσμου, εκείνοι που μιλούν για «κατασκευασμένη ελληνική ταυτότητα» και για «κατασκευασμένη ελληνική ιστορική συνέχεια», θα ήταν ίσως... παραγωγικό να ανοίξουν και τα μάτια των Σκοπιανών και να τους τονίσουν ότι το να θέλουν να θεμελιώσουν το κράτος και τον πολιτισμό τους επάνω σε μια «κατασκευή» είναι λάθος, είναι ντεμόντα, είναι κακό.
Εν πάση περιπτώσει, ας τους πουν ότι εμείς, κατά τη δική τους εκτίμηση, την πατήσαμε και γι' αυτό δεν έχουμε σήμερα ψύχραιμους πολίτες και σοβαρή πολιτειακή ηγεσία...
Μην σκοτώνεστε στους «τοίχους» των κοινωνικών δικτύων, μην σπαταλάτε ενέργεια.
Ας διαβάσουμε, ας μονιάσουμε, ας προχωρήσουμε, επιτέλους.
Γαλανιάδη Εύα
«Τα της ιστορίας τοις ιστορικοίς, τα της πολιτικής τοις πολιτικοίς»
Το πιο περιεκτικό άρθρο που διάβασα τις τελευταίες ημέρες (tovima.gr, 4/2/2018). Αξίζει τον κόπο:
«Απλά μαθήματα ονοματοδοσίας»
Μια συγκυρία, από αυτές που σπάνια εμφανίζονται στην Ιστορία, φάνηκε να επιτρέπει την επίλυση ενός προβλήματος που στοιχειώνει επί δεκαετίας την εξωτερική μας πολιτική: την ονομασία της FYROM. Ομως αίφνης, κάτι η τύφλωση της δεξιάς συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, κάτι η επιπολαιότητα και ο τακτικισμός του Πρωθυπουργού και κάτι η πολιτική ανεπάρκεια του αρχηγού της αντιπολίτευσης έχουν οδηγήσει την Ελλάδα στα πρόθυρα ενός Βατερλό στην εξωτερική της πολιτική. Ενώ ένθεν και ένθεν των συνόρων οι πατριδοκάπηλοι κόπτονται για αδιαπραγμάτευτα ιστορικά δίκαια παρακινώντας μάζες εθισμένες στη διχρωμία του άσπρου και του μαύρου σε αδιαλλαξίες, κανείς δεν μπαίνει στον κόπο να ρωτήσει τη γνώμη των ιστορικών για το υποτιθέμενο διακύβευμα. Αυτόκλητος, λοιπόν, θα εξηγήσω κάποιες απλές και αδιαπραγμάτευτες αλήθειες, διακρίνοντας πράγματα που είναι πολύ διαφορετικά.
Ας αρχίσουμε από τα εύκολα: την ελληνικότητα των αρχαίων Μακεδόνων. Μετά από δεκαετίες ερευνών η ελληνικότητα των αρχαίων Μακεδόνων είναι αδιαμφισβήτητη. Το εθνικό τους όνομα έχει διακριτή ετυμολογία, από το «μακεδνός» (ορεσίβιος ή ψηλορείτης)· οι πόλεις τους έχουν ονόματα με ελληνική ετυμολογία, όπως Αιγές (η κατσικούπολη) και Δίον (το ιερό του Δία). Στα παιδιά τους έδιναν ελληνικά ονόματα, όπως Φίλιππος, Αλέξανδρος, Βερενίκη (δηλαδή Φερενίκη), Βάλακρος (δηλαδή φαλακρός), Περδίκκας, Αμύντας, Κράτερος, Παράμονος. Πτολεμαίος, Κλεοπάτρα κ.λπ. Λάτρευαν θεούς ελληνικούς. Κι αν και η διάλεκτός τους μας ξενίζει (άντε να καταλάβεις ότι Δάρρων σημαίνει Θάρρων), δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι ανήκει στις ελληνικές διαλέκτους. Οταν ο Αθηναίος Δημοσθένης τους κατηγορούσε για βαρβάρους, το έκανε με τον ίδιο τρόπο που ο οπαδός του Ολυμπιακού μπορεί να πει τον Παοκτζή «Βούλγαρο».
Ατυχώς, στην όλη συζήτηση δεσπόζει όχι η ελληνικότητα των Μακεδόνων, αλλά η ελληνικότητα της Μακεδονίας. Και εδώ ξεκινούν οι παρεξηγήσεις. Γιατί, πολύ απλά, η απόδοση εθνικού χαρακτηρισμού σε μια γεωγραφική περιοχή γενικά και αόριστα είναι μια ανιστόρητη ανοησία. Οσο ανόητο και ανιστόρητο θα ήταν να μιλά κανείς για την «τουρκικότητα της Μικράς Ασίας» (διαγράφοντας χιλιετίες Ιστορίας) ή για την «εβραϊκότητα της Παλαιστίνης», εξίσου ανιστόρητο είναι και το να μιλά κανείς γενικά και αόριστα για την ελληνικότητα της Μακεδονίας. Οσο και αν αυτό δεν αρέσει στους ημιμαθείς φωνακλάδες πολιτικούς, την αρχαία Μακεδονία δεν την κατοικούσαν ποτέ μόνον ελληνικοί πληθυσμοί. Οι πιο εύγλωττες πηγές, οι επιγραφές που επί δεκαετίας δημοσιεύουν οι ερευνητές του Εθνικού (ναι, Εθνικού) Ιδρύματος Ερευνών, της αρχαιολογικής υπηρεσίας και του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης δείχνουν τη συνύπαρξη των Ελλήνων (Μακεδόνων και αποίκων από άλλες περιοχές) με μη ελληνικούς πληθυσμούς, αρχικά Θράκες και Ιλλυρούς, αργότερα Γαλάτες, στη συνέχεια Ιταλούς, όπως ο Γαλάτης Αμβίκατος στην Κύρρο, ο Θράκας Σεύθης στην Εδεσσα και ο Τραλλίπορις στο Μεταγγίτσι της Χαλκιδικής, o Γάιος Μέστριος Πρίσκος στο Δίον και άλλοι αναρίθμητοι άνδρες και γυναίκες. Αν οι λαλίστατοι αλλά ιστορικώς άσχετοι απόστρατοι στρατηγοί και στρατευμένοι ιερείς αμφιβάλλουν, ας δουν τις δημοσιεύσεις των επιγραφών.
Οσο η ελληνικότητα των αρχαίων Μακεδόνων είναι αδιαμφισβήτητη, τόσο η ελληνικότητα της Μακεδονίας είναι αδιευκρίνιστη: ελληνικότητα πότε και πού; Τον 2ο μ.Χ. αιώνα όταν οι σημαντικότερες πόλεις, η Πέλλα, η Πύδνα, οι Φίλιπποι, η Κασσάνδρεια, ήταν ρωμαϊκές αποικίες και κατοικούνταν από ιταλούς αποίκους; Πριν από τους Βαλκανικούς Πολέμους στη Θεσσαλονίκη των Εβραίων, Αρμενίων, Ελλήνων και Οθωμανών; Ή τον 21ο αιώνα στην Μπίτολα, που μπορεί στην αρχαιότητα να ήταν η Ηράκλεια Λυγκηστίς, αλλά σήμερα δεν έχει ελληνικό πληθυσμό; Πολύ απλά: η όποια αναφορά στην ελληνικότητα της Μακεδονίας σε σχέση με την ονομασία της πΓΔΜ είναι αερολογία.
Και έρχομαι στο τρίτο ζήτημα: Τι σημαίνει Μακεδονία; Τα αρχαία εθνικά και γεωγραφικά ονόματα διακρίνονται σε πρωτογενή και δευτερογενή. Αλλοτε είναι η γεωγραφική περιοχή (π.χ. Εύβοια, Αίγυπτος) που ονοματίζει τον λαό που την κατοικεί (π.χ. Ευβοείς, Αιγύπτιοι). Αλλοτε μια φυλή (π.χ. Σικελός) δίνει το όνομά της στην περιοχή που κατοικεί (π.χ. Σικελία). Ετσι, η περιοχή που κατοικούν οι Αρκάδες είναι Αρκαδία – Αρκαδίες υπάρχουν και στην Πελοπόννησο και στην Κρήτη· η περιοχή που κατοικούν οι Βοιωτοί ονομάζεται Βοιωτία κ.ο.κ. Αν σε μια γεωγραφική περιοχή υπάρχει και μια διαφορετική φυλετική ομάδα, η ονομασία της διαφοροποιείται. Οι έλληνες κάτοικοι της Σικελίας που δεν ήταν Σικελοί ήταν Σικελιώτες· οι κάτοικοι της Αιγύπτου που δεν είναι Αιγύπτιοι είναι Αιγυπτιώτες. Η Κυδωνία στην Κρήτη πήρε το όνομά της από τους Κύδωνες· όταν στην Κυδωνία εγκαταστάθηκαν Αιγινήτες, το όνομά τους δεν ήταν πια Κύδωνες, αλλά Κυδωνιάτες.
Οι αρχαίοι Μακεδόνες έδωσαν το όνομά τους στην περιοχή που κατέλαβαν και που σήμερα βρίσκεται και βορείως και νοτίως των συνόρων του ελληνικού κράτους. Δεδομένου ότι στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι σημερινοί κάτοικοι της Μακεδονίας είναι ξενόφερτοι πληθυσμοί (με πιο τελευταία εγκατάσταση εκείνη των προσφύγων της Μικράς Ασίας) και όχι απευθείας απόγονοι των αρχαίων Μακεδόνων, κανονικά θα έπρεπε να λέγονται Μακεδονιάτες, Μακεδόνιοι ή Μακεδονικοί.
Φυσικά θα ήταν γελοίο να απαιτεί κανείς να αλλάξουν οι κάτοικοι της (ελληνικής) Μακεδονίας το όνομά τους και να λέγονται Μακεδονιάτες. Με ποια νομιμοποίηση μπορούμε να το ζητήσουμε εμείς από τους γείτονές μας; Πολύ απλά: επειδή δεν έχουν καμιά σχέση με τους (Ελληνες) αρχαίους Μακεδόνες. Το ότι δεν είναι Μακεδόνες, δεν τους εμποδίζει όμως να είναι Novamakedonski (Νεομακεδόνες). Οπως οι κάτοικοι του New Mexico δεν είναι Μεξικανοί, η Nova Makedonija δεν είναι η αρχαία Μακεδονία. Αυτό το όνομα δεν χρειάζεται να σκανδαλίζει τους ιστορικά ευαίσθητους Ελληνες, όπως δεν ενοχλεί και τους αλβανόφωνους της πΓΔΜ. Αντίθετα, το όνομα Βόρεια ή Ανω Μακεδονία (όπως Βόρεια και Νότια Κορέα, Βόρεια Ηπειρος, Ανατολική και Δυτική Γερμανία κ.λπ.) αυτόματα δημιουργεί συνειρμούς διχοτόμησης και καλλιεργεί αλυτρωτισμούς. Το όνομα Nova Makedonija, σημειωτέον το όνομα της αρχαιότερης εφημερίδας στην πΓΔΜ, είναι και γεωγραφικά ακριβές και ιστορικά αποδεκτό. Δημιουργεί σαφέστατη διάκριση ανάμεσα στους αρχαίους Μακεδόνες, που ήταν αναμφισβήτητα Ελληνες, και στους σύγχρονους πληθυσμούς που κατοικούν τα εδάφη στα οποία εκείνοι πριν από χιλιετίες έδωσαν το όνομά τους. Δεν υπάρχει λόγος ούτε να γίνεται πολύ κακό για το τίποτα ούτε, για τους λάτρεις της αρχαίας ελληνικής, να «παίζομεν εν ου παικτοίς».
Ο κ. Αγγελος Χανιώτης είναι καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας στο Ινστιτούτο Προηγμένων Μελετών του Πρίνστον, Αντεπιστέλλον Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.
(Φωτογραφία: SOOC)
18 Σχόλια
Ο λαος μιλησε. Καλα θα κανουν
Θεωρώ πως το θέμα έκλεισε.
ο όγκος του συλλαλητηρίου
Για πρώτη φορά στην
το '' πολιτικό στρίμωγμα" το
Πάσχισαν να κοντύνουν τον
Ποιος πιστεύει ότι εμείς θα
η Ελλάδα θα πρέπει απλούστατα
Λοιποοοοον.... Πως λεγετε το
Μακεδονια ειναι το μερος που
Τα έχασε ο ΣΥΡΙΖΑ με τον
Παρατήρηση 2η. Πολλές από
Παρατήρηση 3η. Ο Σαμαράς (που
Εκτιμάς σοβαρό το μακεδονικό
Λιγόστεψε και μίκρυνε το
Δεν περίμενα ποτέ στην ζωή
16:35 αν είναι σοβαρό; Η
Αυτό που δεν έχουμε καταλάβει
Προσθήκη νέου σχολίου
Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.