Προσεγγίζοντας τον Ευρωπαίο Ιωάννη Καποδίστρια

Προσεγγίζοντας τον Ευρωπαίο Ιωάννη Καποδίστρια

Σεπτέμβριος 27, 2016 - 18:10
47 σχόλια

Στις 27 Σεπτεμβρίου του 1831 δολοφονείται στο Ναύπλιο ο πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας

Πριν από λίγο καιρό, η Σία Αναγνωστοπούλου προσπάθησε να παρουσιάσει τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη ως «Ευρωπαίο αγωνιστή». «Ο εθνικιστής θεωρεί τον Κολοκοτρώνη εθνικό ήρωα. Ο ιστορικός τον αντιμετωπίζει ως ηρωική μορφή μιας ευρωπαϊκής περιόδου επαναστάσεων», είχε πει η κυρία Αναγνωστοπούλου, ασχολούμενη πεισματικά με τον Γέρο του Μοριά και κάθε τι εθνικό που αντιπροσωπεύει και ισοπεδώνοντας την εθνική χροιά της Επανάστασης (δεν είχε μόνο εθνική χροιά η Επανάσταση, ούτε κυρίως αυτή, αλλά δεν είναι σωστό να την απο-εθνικοποιούμε κιόλας). Λέω «πεισματικά», επειδή εκεί πιο δίπλα υπάρχει μια έξοχη ευρωπαϊκή προσωπικότητα, την οποία δεν πιάνουν στο στόμα τους οι πολιτικοί, δεν την τιμούν στα σχολεία, δεν την μνημονεύουν όπως θα έπρεπε, τώρα που η ευρωπαϊκή ιδέα «πρέπει» να αναζωογονηθεί όσο ποτέ άλλοτε.

Εν ολίγοις, κυνηγάμε τους εθνικούς αγωνιστές να τους κάνουμε Ευρωπαίους και τον πρώτο Ευρωπαίο πολίτη τον αφήνουμε στη λήθη. Αυτό συνέβαινε πάντοτε με τον Καποδίστρια.

Στην Ελλάδα. Στην Ελβετία τον τιμούν ως ιδρυτή του κράτους τους.

Ο άνθρωπος αυτός, λοιπόν, που κατά το Συνέδριο της Βιέννης (1814-1815) γλίτωσε από τον Μέτερνιχ, δέχθηκε κάθε είδους απειλές, ήταν σε στενή παρακολούθηση από κατασκόπους, λόγω της επιρροής που είχε στον Τσάρο Αλέξανδρο Α' έκλεισε το στόμα του Μέτερνιχ όταν αναφέρθηκε στην απελευθέρωση των Ελλήνων και έπεισε τους ηγέτες να δουν την ανεξαρτησία τους και την αυτονόμησή τους ως προτεραιότητα, έπεσε νεκρός στο Ναύπλιο στις 27 Σεπτεμβρίου (9 Οκτωβρίου), θύμα της πατροπαράδοτης ελληνικής φαγωμάρας, κατά την άποψη της γράφουσας, αλλά και όλων των δεινών που σκέπαζαν τη νεοσύστατη Ελληνική Πολιτεία και είχαν να κάνουν και με τις Μεγάλες Δυνάμεις.

ΓΙΑΤΙ ΤΙΜΑΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΒΕΤΙΑ

Στο άρθρο του Γ. Μαλούχου («Το Βήμα», 27.9.14) διαβάζουμε:

Ο Καποδίστριας υπήρξε ο εμπνευστής της ελβετικής ουδετερότητας, αλλά και ο άνθρωπος που κατάφερε να «φέρει» στην ελβετική συμπολιτεία τα καντόνια της Γενεύης και της Λωζάνης, νικώντας κατά κράτος διπλωματικά τον άρχοντα της ευρωπαϊκής διπλωματίας στη μετά το Ναπολέοντα εποχή, τον Μέτερνιχ.

Οι Ελβετοί γιορτάζουν ως εθνικό τους ήρωα τον Καποδίστρια και δεν έχουν άδικο: συνέβαλλε καθοριστικά στο να γλιτώσει η μικρή χώρα από τις μεγάλες δυνάμεις που τη διεκδικούσαν ως προτεκτοράτο, αλλά, το κυριότερο, να γίνει αυτό που έγινε στο μέλλον, καθώς η ανάπτυξή της βασίστηκε αποφασιστικά στην ουδετερότητα: έτσι έχτισε την τραπεζική της μοναδικότητα, έτσι γλίτωσε από τους φονικούς πολέμους στον 19ο και στον 20ό, κυρίως, αιώνα, έτσι έγινε παγκόσμιο κέντρο προσέλκυσης πλούτου και, στη συνέχεια, πλουσίων.

Η Ελβετία τα κατάφερε. Χρωστά πολλά στον Καποδίστρια γι' αυτό και τον θυμάται ακόμα και σήμερα με την «Ακτή Καποδίστρια» στο Ροδανό ποταμό στο κέντρο της Γενεύης, με τα στεφάνια που του καταθέτουν κάθε χρόνο στην εθνική γιορτή τους, με την πλάκα στο σπίτι του στην παλιά πόλη της Γενεύης, με την επίτιμη ανάδειξή του σε πολίτη της Γενεύης και της Λωζάνης – τα σχετικά με τη δράση του Καποδίστρια στην Ελβετία φυλάσσονται στα κρατικά αρχεία.

Ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ ΩΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ

Ο Ιωάννης Καποδίστριας δεν είχε αυτό που θα ονομάζαμε «ψυχή κυβερνήτη». Αυτό που ήξερε να κάνει εξαιρετικά καλά, ήταν να κινεί τα νήματα πίσω από μια προσωπικότητα που βρισκόταν στο προσκήνιο. Είχε τρομερή πειθώ και συνήιθως ο Τσάρος Αλέξανδρος Α' νόμιζε ότι οι αποφάσεις του ήταν ολοδικές του, χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι ο «εξ απορρήτων» του τις είχε ουσιαστικά υπαγορεύσει. Το τονίζουμε αυτό επειδή ως προσωπικότητα, ο Ιωάννης Καποδίστριας δεν είχε ηγετική φυσιογνωμία και -όπως φάινεται συχνά στην αλληλογραφία του- δεν επιθυμούσε να κυβερνά.

Στις 30 Μαρτίου 1827 η Εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας τον εξέλεξε Κυβερνήτη του νεοσύστατου Ελληνικού Κράτους, σε μια περίοδο που η Επανάσταση καρκινοβατούσε. Οι διαβουλεύσεις ήταν επίπονες στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, κυρίως από τη μεριά των Βρετανών οι οποίοι τον θεωρούσαν υπέρμαχο της φιλορωσικής πολιτικής και δεν επιθυμούσαν επ' ουδενί να αναλάβει καθήκοντα κυβερνήτη στην Ελλάδα. Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης τότε, αρχηγός του Αγγλικού κόμματος, αν και αρχικά ήταν κατά της εκλογής του, άλλαξε γνώμη στη συνέχεια και ήταν αυτός που τελικά πήρε την έγκριση του Άγγλου μοιράρχου Χάμιλτον, που είχε και τη σύμφωνη γνώμη του Στράτφορντ Κάνινγκ. Ο Καποδίστριας μετά την εκλογή του στην Τροιζήνα, μετέβη στη Ρωσία και αποδεσμέυτηκε από τον Τσάρο και τυπικά, μετά πήγε στο Λονδίνο, ύστερα στο Παρίσι, από όπου θα τον παραλάμβανε βρετανικό πλοίο που θα τον πήγαινε πρώτα στην Κέρκυρα για να προσκηνύσει τους τάφους των προγόνων του και μετά στο Ναύπλιο. Όμως, το βρετανικό πλοίο τον πήγε στη Μάλτα, όπου και παρέμεινε για 49 ημέρες, ουσιαστικά «όμηρος» του Κόδρινγκτον, ο οποίος καθημερινά του έκανε «κατήχηση», θα λέγαμε, υπέρ των βρετανικών θέσεων. Η ζωή του κινδύνευε και ο ίδιος το ένιωθε. Αλλά, παρ' όλα αυτά, τον λίγο καιρό που έμεινε στη Μάλτα, ο Καποδίστριας ίδρυσε σχολείο, θεραπεύοντας έτσι και το άγχος του για το κακό κλίμα που αντιμετώπιζε, αλλά και πραγματώνοντας έναν από τους πιο ευγενείς σκοπούς του, που ήταν η συστηματική εκπαίδευση των νέων.

Έφτασε στο Ναύπλιο στις 7 Ιανουαρίου 1828, και έγινε δεκτός με ζητωκραυγές και πρωτόγνωρες εκδηλώσεις λατρείας από τον λαό. Δύο ημέρες αργότερα μετέβη στην Αίγινα, η οποία είχε κριθεί καταλληλοτέρα από το Ναύπλιο ως προσωρινή έδρα της Κυβέρνησης.

Πειρατεία, ανύπαρκτοι θεσμοί, διάλυση του στρατού και πολύ κακά οικονομικά. Αυτά ήταν τα προβλήματα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει ως κυβερνήτης. Ανέστειλε το Σύνταγμα, διέλυσε τη Βουλή και όρισε το «Πανελλήνιον», ένα να γνωμοδοτικό όργανο αποτελούμενο από 27 μέλη με καθαρά διακοσμητικό χαρακτήρα, ενώ τη διακυβέρνηση ανέλαβε η κεντρική γραμματεία, ένα είδος υπουργικού συμβουλίου, διοικούμενο από τον ίδιο. Για τη διάλυση της Βουλής τον κατηγορούν αρκετοί ιστορικοί, όπως και για το γεγονός ότι ανέστειλε το Σύνταγμα. Χώρισε τη χώρα σε διοικητικές περιφέρειες και ανέθεσε στον Ανδρέα Μιαούλη να καταστείλει την πειρατεία. Σημειωτέον ότι με την πειρατεία πάλευε από τότε που ήταν διοικητής Ιονίων Νήσων. Τον Θεδωρο Κολοκοτρώνη τον συνάντησε πρώτη φορά το 1807 στη Λευκάδα επειδή τον συνέλαβε για πειρατεία...

Στην προσπάθεια αναδιοργάνωσης του στρατού περιλαμβάνεται και η ίδρυση της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων. Ίδρυσε Εθνικό Νομισματοκοπείο και καθιέρωσε τον φοίνικα ως εθνικό νόμισμα, αντικαθιστώντας το γρόσι. Όσον αφορά στην εκπαίδευση, κατασκεύασε νέα σχολεία, εισήγαγε τη μέθοδο του αλληλοδιδακτικού σχολείου, ίδρυσε εκκλησιαστική σχολή στον Πόρο, καθώς και το Ορφανοτροφείο Αίγινας σε μια προσπάθεια να οργανώσει το σχεδόν ανύπαρκτο εκπαιδευτικό σύστημα. Δεν ίδρυσε όμως πανεπιστήμιο, καθώς θεωρούσε ότι έπρεπε να υπάρξουν πρώτα απόφοιτοι μέσης εκπαίδευσης. Στο πρόβλημα της διανομής της εθνικής γης ο Καποδίστριας δεν κατάφερε να βρει λύση κι έτσι εκατομμύρια στρέμματα παρέμειναν στους μεγαλοϊδιοκτήτες (κοτζαμπάσηδες και Εκκλησία). Μερίμνησε επίσης για τον επανασχεδιασμό και την ανοικοδόμηση των ελληνικών πόλεων, όπως το Ναύπλιο, το Άργος, το Μεσολόγγι και η Πάτρα, όπου έστειλε τον Κερκυραίο αρχιτέκτονα Σταμάτη Βούλγαρη. Σημαντική ήταν και η συμβολή του στο εμπόριο με την παραχώρηση δανείων στους νησιώτες για την αγορά πλοίων και την κατασκευή ναυπηγείων στον Πόρο και το Ναύπλιο. Τον Οκτώβριο του 1829 ίδρυσε το πρώτο αρχαιολογικό μουσείο στην Αίγινα.

Όσον αφορά στην ελληνική οικονομία, ο Καποδίστριας επέδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη γεωργία, βασική πηγή πλούτου της Ελλάδας. Ίδρυσε τη Γεωργική Σχολή της Τίρυνθας και ενθάρρυνε την καλλιέργεια της πατάτας.

Ο Καποδίστριας είχε να αντιμετωπίσει δύο σημαντικά εμπόδια στην πολιτική του για την οικοδόμηση του νεοπαγούς ελλαδικού κράτους: πρώτον, την εχθρότητα Γαλλίας και Αγγλίας, τα γεωστρατηγικά συμφέροντα των οποίων στην Ανατολική Μεσόγειο κινδύνευαν από την προοπτική δημιουργίας ενός νέου και δυναμικού ναυτικού και εμπορικού κράτους έξω από τον έλεγχό τους ή, χειρότερα, υπό την επιρροή της Ρωσίαςˑ δεύτερον, τους φατριασμούς και τα τοπικιστικά, οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα των κοτζαμπάσηδων, Φαναριωτών και πλοιοκτητών, οι οποίοι και επεδίωκαν διατήρηση των προνομίων και συμμετοχή στη νομή της εξουσίας. Εν τέλει ο συνδυασμός των παραπάνω παραγόντων προετοίμασε το έδαφος και οδήγησε στην πολιτική και φυσική εξόντωση του πρώτου Κυβερνήτη της Ελλάδας στις 9 Οκτωβρίου 1831 (27 Σεπτεμβρίου 1831 με το Ιουλιανό ημερολόγιο).

Το συγκεντρωτικό μοντέλο εξουσίας που είχε επιλέξει ο Καποδίστριας, αποκλείοντας έτσι από την εξουσία πλοιοκτήτες και κοτζαμπάσηδες, δυσαρέστησε τις τοπικές δυνάμεις. Υποστηρίζεται ότι καταλυτικό ρόλο στην δολοφονία του διαδραμάτισαν και οι ξένες δυνάμεις. Είναι δε χαρακτηριστικό, ότι παρά την παρέλευση τόσο μεγάλου χρονικού διαστήματος, ο φάκελος για τη δολοφονία του Καποδίστρια στα αρχεία του βρετανικού Υπουργείου Εξωτερικών παραμένει ακόμη απόρρητος. Στον σχεδιασμό της συνομωσίας φαίνεται πως πρωτοστάτησε ο Γάλλος στρατηγός Gerard, διοικητής τότε του τακτικού στρατού που επιχείρησε να οργανώσει ο ίδιος ο Καποδίστριας. Δύο ολόκληρους μήνες πριν από τη δολοφονία, οι αξιωματικοί του γαλλικού εκστρατευτικού σώματος στην Πελοπόννησο στις μεταξύ τους συζητήσεις δεν αμφέβαλλαν καθόλου, ότι πλησίαζε η ημέρα της δολοφονίας, ή απλώς της ανατροπής, του Κυβερνήτη. Κατά τον Γιάννη Κορδάτο, «η οικονομική κρίση, και η απόρριψη των αγγλικών και γαλλικών οικονομικών προτάσεων εκ μέρους του, οδήγησαν τις δύο τελευταίες «προστάτιδες δυνάμεις» να οργανώσουν τη δολοφονία του ρωσόφιλου Καποδίστρια, χρησιμοποιώντας τους Υδραίους και τους Μανιάτες».

Από τους δολοφόνους αδελφούς, ο Κωνσταντίνος Μαυρομιχάλης λίγο προτού πεθάνει από την πιστολιά του φρουρού του Καποδίστρια, ζητώντας έλεος είπε στους αστυνομικούς: «Δεν φταίω εγώ στρατιώται, άλλοι με έβαλαν». Προς την κατεύθυνση της εμπλοκής της Γαλλίας συναινεί και η μαρτυρία που μεταφέρει ο ιστορικός και αγωνιστής Νικόλαος Κασομούλης, ότι ο έτερος εκτελεστής του Κυβερνήτη Γεώργιος Μαυρομιχάλης κατέφυγε στο σπίτι του πρέσβυ της Γαλλίας βαρώνου Ρουάν, δηλώνοντάς του:

Σκοτώσαμε τον τύραννο. Μπιστευόμαστε την τιμή της Γαλλίας. Να τα άρματά μας.

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

Διαβάζοντας τα γράμματα προς τους δικούς του πριν από μερικά χρόνια, ιδίως από την περίοδο που έζησε στη Ρωσία, αποκομίζει κάποιος τα εξής για την προσωπικότητά του: Πρώτον, ήταν βαθιά θρησκευόμενος. Δεύτερον, αγαπούσε πολύ τους δικούς του ανθρώπους. Τρίτον, ενδιαφερόταν για τα χρήματα, χαρακτηριστικά οι επιστολές προς τον πατέρα του μοιάζουν με λογιστικά βιβλία: τόσα ξόδεψα για φαγητό αυτόν τον μήνα, τόσα για «ολίγον κρασί διά να δυναμώσω από την ασθένειαν». Μάλιστα, αναφέρει σε ένα σημείο ότι ένα καλοκαίρι αναγκάστηκε να πουλήσει το γούνινο παλτό του για να βγάλει τα έξοδά του.

Αλλά ως κυβερνήτης του ελληνικού κράτους δεν έλαβε μισθό:

Εφόσον τα ιδιαίτερα εισοδήματά μου αρκούν διά να ζήσω, αρνούμαι να εγγίσω μέχρι και του οβολού τα δημόσια χρήματα, ενώ ευρισκόμεθα εις το μέσον ερειπίων και ανθρώπων βυθισμένων εις εσχάτην πενίαν.

Αγαπούσε πολύ τη Ρωξάνδρα -Αλεξάνδρα Στούρτζα, γυναίκα με ευγενή καταγωγή, με την οποία μοιράστηκαν έναν ανεκπλήρωτο πλατωνικό έρωτα και πολύ χαρτί αλληλογραφίας. Όταν οι γονείς του και τα αδέλφια του τον πίεζαν να νυμφευθεί, εκείνος απαντούσε πολύ διπλωματικά ότι, παρά το γεγονός ότι του γίνονταν προξενιά με γυναίκες από την τσαρική αυλή, δεν ήθελε να δεσμευθεί στη Ρωσία ώστε να έχει την προοπτική επιστροφής στην πατρίδα του. Πώς μπορούσε ο πατέρας του να επιμείνει ύστερα από αυτό το επιχείρημα; Για τη Ρωξάνδρα, δε, έγραφε ότι επειδή ανήκε σε πολύ ανώτερη τάξη από τον ίδιο, δεν ήθελε να θεωρηθεί ότι θα την έπαιρνε για τα χρήματα και τη θέση της. Στην πραγματικότητα, ο γάμος ήταν το τελευταίο πράγμα που τον απασχολούσε.

Πολλά έχουν γραφτεί ως προς το τι θα γινόταν αν δεν έπεφτε νεκρός από μια σφαίρα στο Ναύπλιο ο Καποδίστριας. Η ιστορία, όμως, δεν γράφεται με υποθέσεις. Ας σημειώσουμε μόνο τούτο: Ο Καποδίστριας με τρεις τουλάχιστον επιστολές του είχε ζητήσει την καταγραφή των γαιών της χώρας και τις ιδιοκτησίες, ώστε να διαμορφώσει μια δίκαιη φορολογία. Η εντολή του δεν εκτελέστηκε ποτέ, καθώς προσέκρουε πάνω στα συμφέροντα της εποχής. Ως προς την πολιτική του, πολλά ίσως μπορεί να του καταλογίσει κάποιος, όπως το ότι καθυστερούσε τις εκλογές ή ότι ήταν συγκεντρωτικός. Ο ίδιος πίστευε ότι έπρεπε να βάλει σε τάξη το χάος των συμφερόντων, ελληνικών και ξένων. Ένα χάος που τον κατάπιε, όπως νωρίτερα είχε προσπαθήσει να καταπιεί και την ίδια την επανάσταση.

Γαλανιάδη Εύα

Ειδήσεις: 

47 Σχόλια

Πώς είχα την εντύπωση ότι ο προσκυνημένος πολιτικός και στρατιωτικός περίγυρος του Όθωνα ήθελαν την εξόντωση του Πρώτου Κυβερνήτη μας; Αν δεν υπήρχε ο Κολοκοτρώνης οι βαλτοί γύρω-γύρω θα μας είχαν πνίξει στο αίμα, καταστέλλοντας την ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ των υποδουλωμένων 400 χρόνια Ελλήνων! Αν δεν υπήρχαν Κολοκοτρώνης-Νικηταράς και άλλοι τίμιοι αγωνιστές δεν θα υπήρχε σήμερα ΕΛΛΑΔΑ.

@20:46 - "Ο Γιάννης Καποδίστριας, που μας τον παρουσιάζουν στα σχολειά σαν μεγάλο και τρανό, με προτομές και πορτραίτα, είναι ο πρώτος καταστροφέας της Ελλάδας." Τάδε έφη Άρης Βελουχιώτης. Για να μαθαίνουν οι νεώτεροι και οι ανιστόρητοι τι σημαίνει αριστερά και πόσο κακό έχει κάνει στον τόπο μας.

Αν δεν ήταν στο Ναυαρίνο η Τρόικα της εποχής (Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία) η επανάσταση θα είχε τελειώσει και είναι άγνωστο πως και πόση θα ήταν σήμερα η Ελλάδα.

κ. 08.52 είσαστε υπέρ της τρόικας και του τι σημαίνει αριστερά σήμερα; εμείς ΟΧΙ.

Είμαι κατά της Αριστεράς και υπέρ της ελευθερίας των πολιτών να εργάζονται, να ευημερούν, να πλουτίζουν και να εκφράζονται. Αν το δίλημμα είναι λαϊκισμός η τρόικα, τότε ναι είμαι με την τρόικα.

Παυλο με 1.500.000 ανέργους, την Ελληνική κοινωνία & οικονομία διαλυμένη ως αποτέλεσμα των πολιτικών της αγαπημένη σας τρόικας & του νεοφιλελευθερισμού σας είναι ύβρεις να λέτε τις λέξεις: ελευθερία στην εργασία, ευημερία & πλουτισμό. Αλλά μάλλον όλα αυτά είναι ψηλά γράμματα για εσάς τα τσιράκια του άγριου καπιταλισμού της εκμετάλλευσης & της εξαθλιώσεις λαών & ηπείρων. Του κέρδους μέσα από την καταστροφή ή κέρδος με κάθε κόστος. Επί της ευκαιρίας, υποδεχόμαστε & τα νέα “φρούτα”, τους Χρυσαυγίτες με την νέα τους προβιά. Αυτή τη φορά θα είναι & φιλοισραηλινοί! Είναι πολλά τα λεφτά Άρη!

Συγχαρητήρια κ. Γαλανιάδη για ένα ακόμα καταπληκτικό άρθρο. 'Οσον αφορά τους βρυκόλακες της "Αριστεράς" (Άρης/Στοίχος κ.λ.π.) .. μια ζωή στην εικονική πραγματικότητα με απίστευτα καταστροφικές συνέπειες στην Ελληνική οικονομία και κατά συνέπεια στον Ελληνικό λαό. Για το 1500000 ανέργους ΣΤΟΙΧΕΙΌ, την ευθύνη έχει αποκλειστικά η Αριστερά και τα συνδικάτα.

Ο μεγαλύτερος ηγέτης που έβγαλε η σύγχρονη Ελλάδα. Μπράβο για το άρθρο

Έτσι μου είπαν κι εμένα, άθλιε παρατηρητή. Δεν έφταιγε ο εργοδότης που με απέλυσε. Έφταιγα εγώ γιατί έλεγα αριστερά πράγματα.

@STOIXOS - Στην Ελλάδα δεν υπήρξε ποτέ φιλελευθερισμός. Εδώ και 4-5 χρόνια έχουμε 22-26% ανεργία. Ξεχνάς όμως εύκολα τα χρόνια της ευημερίας. Ξεχνάς το ποσοστό των Ελλήνων που έχουν ιδιόκτητη κατοικία. Εξοχικές κατοικίες. Ξεχνάς ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση της μισητής τρόικας είναι αυτή που μας δίνει πάνω από το 50% του κοινωνικού κράτους, μέσω των προγραμμάτων της. Μην λέμε τα ίδια και τα ίδια. Αν θέλεις να κάνεις κριτικής στον φιλελευθερισμό, τότε να κάνεις κριτική στην Δανία, την Σουηδία, την Νορβηγία, την Ολλανδία, την Γερμανία κτλ. Μετά έλα να μου πεις για την υπαρκτή "Αριστερά".

Το ίνδαλμα της αριστεράς, ο Βελουχιώτης, θεωρούσε τον Καποδίστρια "καταστροφέα". Αυτό και μόνο του θα έπρεπε να αρκεί σε κάθε πολίτη της χώρας για να καταλάβει τι ιδέες αντιπροσωπεύει η Αριστερά στην Ελληνικής της εκδοχή. Ιδέες, που δυστυχώς, στο παρελθόν και λιγότερο σήμερα είχαν απήχησε σε μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων πολιτών πέρα από τον τρόπο που ψήφιζαν. Για την σύγχρονη Ελλάδα δύο ομάδας έχουν ευθύνη. Οι κοτζαμπάσηδες και οι κατσαπλιάδες.

@Anonymous 20:24 - Τα πρώτα 100 χρόνια είναι δύσκολα.. μετά μαθαίνεις να μης λες αριστερές παπαριές.

Observer η νέα τρέλα που πλασάρετε νομίζετε ότι θα σας σώσει; Αποκλειστικά καπιταλιστικά κόμματα ψηφίζαμε & κυβερνούσαν στην Ελλάδα. Καπιταλιστικά μοντέλα οικονομίας είχαμε & έχουμε. Τώρα αν το επιχείρημα σου έχει σαν στόχο τους ελάχιστους εναπομείναντες αφελείς που ίσως ακόμα να πείθονται με τόσο τραγικά ψεύδη, τι να σου πω. Ο χρόνος & το κράξιμο που θα φάτε ή όχι θα δείξει αν έχετε δίκιο.

Observer οι συνδικαλιστές ευθύνονται; Έχεις δίκιο αλλά όχι όπως το εννοείς εσύ & προπάντων για την χρεοκοπία μας ευθύνονται σε πολλαπλάσιο βαθμό άλλοι παράγοντες πολύ πριν τους συνδικαλιστές που δεν τους αναφέρεις. Επίσης θεωρώ πως δεν τους αναφέρεις εκ του πονηρού! Στους Συνδικαλιστές τώρα. Οι συνδικαλιστές ευθύνονται γιατί από εκπρόσωποι εργαζομένων κατάντησαν τις τελευταίες δεκαετίες εκπρόσωποι κόμματων. Δεν ξεχνάμε πως οι ηγεσίες των συνδικαλιστικών οργάνων της χώρας ήταν σχεδόν πάντα Νέα Δημοκρατία-ΠΑΣΟΚ. Observer σε μια κατεστραμμένη χώρα δεν επιτρέπονται δόλια σχόλια.

Άντε πάλι! Πάλι το ίδιο λάθος;;;;;!!! Σε έχω ξαναδιορθώσει & δεν μπορώ να καταλάβω γιατί επαναλαμβάνεις το ίδιο λάθος, εκ του πονηρού να υποθέσουμε ή… κάτι πιο χαζό; Ποιος μίλησε για φιλελευθερισμό Παύλο; Για νεοφιλελευθερισμό έγραψα. Γνωρίζεις τι μοντέλο οικονομίας κυριάρχησε στην Ελλάδα τις τρεις τελευταίες δεκαετίες; Αλήθεια μπορείς να μας παραθέσεις το λόγο του Βελουχιώτη;

Παύλο σωστά γράφεις πως: Για την σύγχρονη Ελλάδα δύο ομάδας έχουν ευθύνη. Οι κοτζαμπάσηδες και οι κατσαπλιάδες. Δεν έγραψες όμως πως όλοι αυτοί σήμερα λέγονται ΜεγαλοΕργολάβοι, Καναλάρχες, Τραπεζίτες, Εφοπλιστές, Μεγαλοβιομήχανοι, Επαγγελματίες Πολιτικοί & Διαπλεκόμενοι! Δεν έγραψες πως όλων αυτών τα συμφέροντα τα διαφυλάττουν το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ, του ΛΑΟΣ, της Χρυσής Αυγής, το Ποτάμι και όπως σίγα σιγά φαίνεται & ο ΣΥΡΙΖΑ!

@STOIXOS - Δεν υπάρχει νεοφιλελευθερισμός. Επινόηση της Ελληνικής αριστεράς ο όρος. Η άποψη ότι στην Ελλάδα του ρουσφετιού είχαμε φιλελευθερισμό είναι πέραν του αστείου. Πήγαινε δες το κράτος της Δανίας, που για εσένα είναι προφανώς "νεοφιλελεύθερο", και πες μου της ομοιότητες που έχει με το Ελληνικό κράτος των τελευταίων 30 ετών. Δεν σου αρέσει η Δανία; Σουηδία, Γερμανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Νορβηγία, Φινλανδία. Τι σχέση έχει ένα κράτος με "κακοήθη" μονιμότητα, με απουσία αξιολόγησης, με απύθμενη γραφειοκρατία, με ένα κράτος φιλελεύθερο; Καμία. Η Ελλάδα είναι δήθεν καπιταλιστική.

Παύλο βγες λίγο πιο έξω από την αυλή σου, ο νεοφιλελευθερισμός παγκοσμίως είναι όρος των πολιτικών επιστημών για να περιγράψει το σύνολο των θεωριών διαδόχων του φιλελευθερισμού (κατά τη γνώμη μου είναι ο εκφυλισμός του φιλελευθερισμού), σιγά μην έχει η ελληνική αριστερά τη δύναμη να κατασκευάζει όρους. Το μίσος για τη αριστερά σε κάνει να πέφτεις πολύ χαμηλά. Όσο για την Ελλάδα, άστο καλύτερα, ούτε σοβιετία είμαστε, ούτε καπιταλιστικό κράτος. Ζούμε ακόμα στον μεσαίωνα χωρίς όμως τα πλεονεκτήματά του.

Νεοφιλελευθερισμός υπάρχει και μας οδηγεί στο γκρεμό. Γι' αυτό τον βρίζουμε. Όχι μόνο εμείς, όλη η ανθρωπότητα, δεξιοί κι αριστεροί. Μόνο οι τράπεζες τον αγαπάνε.

Σε κανένα πανεπιστήμιο δεν υπάρχει αυτός ο όρος. Ίσως σε κάποιο της Βόρειας Κορέας. Η Κούβα άσε την, χαιρέτησε. Οι φιλελεύθερες χώρες ακόμα συσσωρεύουν πλούτο και πληρώνουν κοινωνικά κράτη που δεν έχουμε δει ούτε στον ύπνο μας. Ο πλούτος του φιλελευθερισμού πληρώνει τα ΕΣΠΑ της Ελλάδας. Αυτά που συντηρούν παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία, χτίζουν σχολεία, γέφυρες, δρόμους, δημιουργούν επιχειρήσεις. Σαφώς υπάρχουν και προβλήματα. Αλλά το αποτέλεσμα είναι συντριπτικά θετικό. Όσο αφορά την ομιλία του Βελουχιώτη, αμφισβητείς αυτά που έχει πει για τον Καποδίστρια;

Πως λεγόμαστε εμείς που δίνουμε τα λεφτά μας στις τράπεζες και οι τραπεζίτες μας τα δανείζουν πίσω με τόκο; Πως λεγόμαστε εμείς που πληρώνουμε ΦΠΑ στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκός φόρος είναι αυτός ΟΧΙ Ελληνικός)και αυτή μας τα δανείζει πίσω με μεγάλους τόκους; Κάθε απάντηση δεκτή.......

Ο στρουθοκαμηλισμός δεν είναι επιχείρημα Παυλο. Μπορείς να μας πεις τα πανεπιστήμια τι όνομα δίνουν στο μοντέλο οικονομίας που έχουμε στην Ελλάδα τις τρεις τελευταίες δεκαετίες αν όχι νεοφιλελευθερισμό; Αν τα ΕΣΠΑ κάνουν όλα αυτά, οι φόροι μας που πάνε; Πριν από τα ΕΣΠΑ, & την ΕΟΚ δεν υπήρχαν στην Ελλάδα παιδικοί σταθμοί, νηπιαγωγεία, σχολεία, γέφυρες, δρόμους, δεν δημιουργούνταν επιχειρήσεις; Τα 1.500.000 των ανέργων, μια Οικονομία -Κοινωνία κατεστραμμένη είναι το συντριπτικά θετικό αποτέλεσμα του Νεοφιλελευθερισμού; Δεν γνωρίζω αν τα είπε ο Βελουχιώτης ή πως τα είπε, παρέθεσε τον λόγο του.

Περιμένοντας το Παύλο ας επιστρέψουμε στο πολύ ωραίο κείμενο της Εύας Γαλανιάδη. Θα έλεγα πως πρέπει να επικεντρωθούμε σε μια μόνο φράση. “Σκοτώσαμε τον τύραννο.”!!! Γιατί ο Γεώργιος Μαυρομιχάλης έβλεπε σαν τύραννο τον Καποδίστρια; Ήταν ο Καποδίστριας τύραννος; Σήμερα θεωρούμε πως μόνο τύραννος δεν ήταν αλλά τότε γιατί έστω & κάποιοι λίγοι Έλληνες τον είδαν ως τύραννο; Ή αλλιώς, ποιών τα συμφέροντα έθιξε η διακυβέρνηση του Καποδίστρια (και πια ήταν αυτά) και όπλισαν τα χέρια 2 Ελλήνων αγωνιστών θεωρώντας ότι ο Καποδίστριας ήταν τύραννος;

@ 23:41 - Αν πιστεύεις ότι ο ΦΠΑ αποδίδεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση τότε να επισκεφτείς τα γραφεία του Αρτέμη Σώρρα. Θα βρεις πολλούς εκεί να σου ταιριάζουν.

Δεν μπορώ να μιλήσω για τα πανεπιστήμια. Δεν είναι όλα το ίδιο. Ξέρω ότι δεν υπάρχει νεοφιλελευθερισμός. Πριν από τα ΕΣΠΑ, πλήρωνες στον ιδιωτικό παιδικό σταθμό και στον δημοτικό. Τώρα αν είσαι κάτω από ένα εισόδημα πληρώνεις από 0 ευρώ μέχρι 130 ευρώ. Πριν την ΕΟΚ η Ελλάδα είχε τον κωλοσούρτη, την Αθηνών-Λαμίας, την Πατρών-Κορίνθου, το αεροδρόμιο στο Ελληνικό, το φέρρυ για να περάσεις στο Αντίρριο και φυσικά η Εγνατία ήταν ονείρωξη απλά για Μακεδονία, Ήπειρο και Θράκη. Μόνο κάποιος άσχετος ή εμπαθείς δεν αντιλαμβάνεται το οικονομικό όφελος της Ελλάδας από την Ε.Ε. Μαθηματικά δημοτικού.

Δε μας χέζεις ρε Παύλο με τη Βόρεια Κορέα; Τη βαρεθήκαμε την καραμέλα. Ο όρος δημιουργήθηκε το 1938 από τον Alexander Rüstow (όχι από τον Βελουχιώτη, μην αποκαλύπτεις τις φοβίες σου) και δείχνει τη στροφή της οικονομικής επιστήμης προς την αδιαφορία για την ανθρώπινη και κοινωνία. Συμφέρει μόνο ένα προνομιούχο τμήμα της ανθρωπότητας, όχι εμένα.

Παυλο εχει ενδιαφέρoν να αγνοείς πρώτα εσύ πιο οικονομικό μοντέλο είχαμε στην Ελλάδα για τρεις δεκαετίες & ύστερα πάντα κατά την άποψη σου να αγνοούν τα πανεπιστήμια (όλου του κόσμου;) το οικονομικό μοντέλο του νεοφιλελευθερισμού! Πάντως καλού κακού ξαναδιάβασε κάτι που πρόσφατα στο είχα παράθεση & μάλλον το ξέχασες. http://www.efsyn.gr/arthro/oi-protoi-neofileleytheroi Αλήθεια αν δεν υπάρχει ο νεοφιλελευθερισμός, γιατί ένιωσε την ανάγκη ο Κυριάκος Μητσοτάκης να αποποιηθεί τον χαρακτήρα του νεοφιλελεύθερου; Γιατί φορολογούμαστε & πληρώνουμε διόδια; Τον λόγο του Βελουχιώτη μας παραθέτεις;

Παυλίτο έχεις αντιληφθεί πως προσφέρεις κοινωνικό έργο συνομιλώντας με ιδρυματική περίπτωση, ή έχεις χάσει κάποιο στοίχημα;

1 - STOIXOS, αυτό να έχει στο νου του ο Παύλος όταν λέει ότι δεν υπάρχει ο νεοφιλελευθερισμός; Τέλος πάντων, ο συντάκτης είχε όρεξη για αστεία, ας το αφήσουμε στην άκρη. Δεν συμφωνώ με την άποψη ότι στην Ελλάδα έχουμε νεοφιλελευθερισμό τα τελευταία 30 χρόνια, εκτός αν θεωρήσουμε ότι ο νεοφιλελευθερισμός είναι μια ετικέτα με την οποία οι κρατούντες, μια δράκα απατεώνων, έχουν στήσει ένα μηχανισμό για να μαζέψουν τον πλούτο των λαών σε ελάχιστα χέρια χωρίς μεγάλες κοινωνικές αντιδράσεις, ειδικά μετά την κατάρρευση του αντίπαλου δέους.

2 – Και πάλι, όμως, την Ελλάδα την εκμεταλλεύεται με τη συνέργεια του πολιτικού προσωπικού της μια ολιγάριθμη ελίτ που ουσιαστικά δεν έχει εθνική συνείδηση, με μοναδικό κριτήριο να γίνει πιο πλούσια. Αυτό δεν λέγεται νεοφιλελευθερισμός, λέγεται ένοπλη ληστεία. Πολιτικοί και ολιγάρχες όχι μόνο δεν είναι έλληνες αλλά από τη δημιουργία του ελληνικού κράτους μέχρι σήμερα μας έχουν πείσει ότι είναι αυθεντικοί πατριώτες (κάποτε τους λέγαμε εθνικόφρονες και τρέχαμε πίσω τους κουνώντας σημαιάκια).Σικέ το παιχνίδι.

κ. 16.26 μεγάλη ιδέα έχεις για τα γραφόμενά σου...., ξύπνα κοιμάσαι με τρεις κουβέρτες (τρικούβερτος ύπνος είναι αυτός, μην φοβάσαι για τους εργοδότες σου...)

@ APOTROPEA SXOLIA - XAXAXAXAXAXA. Σου χρωστάω χάρη για το γέλιο που έριξα...

@ STOIXOS - https://www.marxists.org/ellinika/archive/velouhiotis/1944/10/22.htm

Το χιούμορ των αποτρόπαιων σχολίων είναι για ειδικές περιπτώσεις (Μπολέτα και βάλε). Απ' την άλλη, ποιος είμαι εγώ για να κρίνω...

Παυλο γιατί “ξεχνούσες” συστηματικά να συμπεριλάβεις στα σχόλια σου για τον Βελουχιώτη ότι η άποψη του Άρη για τον Καποδίστρια ήταν μια πιο ολοκληρωμένη άποψη & όχι μια άποψη μιας στενής χρονικής περιόδου (διακυβέρνηση Καποδίστρια). Ο Βελουχιώτης στρέφετε κατά του Καποδίστρια για την περίοδο (διάσκεψη της Βιέννης-1815) όπου ο Καποδίστριας συνυπέγραψε μια συμφωνία που οι μετέπειτα ιστορικοί τη θεωρούν ως σύμβολο του συντηρητισμού & της καταπίεσης των λαών της Κεντρικής & της Ανατολικής Ευρώπης κατά τον 19ο αιώνα. Οκ ή το θέλεις πιο λιανά; Θα μας πεις τι οικονομικό μοντέλο έχουμε στην Ελλάδα;

@STOIXOS - Μην διαβάζεις αποσπασματικά. Βελουχιώτης στην Λαμία λοιπόν. "Με την επικράτηση της επανάστασης αμέσως οι δικοί μας κοτζαμπάσηδες επιβλήθηκαν πάνω στη χώρα μας. Η αντίδραση, ντόπια και ξένη, για να ευνουχίσει το λαϊκό χαραχτήρα του κινήματος και να επιβάλει νέα σκλαβιά, χρησιμοποίησε όλα τα μέσα. Και στο τέλος το πέτυχε. Η αρχή έγινε κολλώντας στο σβέρκο της πατρίδας μας αυτόν που σας είπα πρωτύτερα: Τον Καποδίστρια. Ο Γιάννης Καποδίστριας από την ανασύσταση του ελληνικού κράτους άρχισε την καταστροφή της χώρας μας, κι ένας άλλος Γιάννης, ο Μεταξάς, έβαλε σ' αυτήν το καπάκι."

@STOIXOS - "Ο λαός νόμιζε, ότι μια που πέτυχε πια η επανάσταση, θα επακολουθούσαν τα χρόνια της ευτυχίας του, ότι όλη η ανθρωπότητα θάτανε στο πλευρό της χώρας μας και πως η χώρα μας, για μια ακόμα φορά, θα βρισκότανε σε θέση να ξαναπάρει, όπως και παλιότερα, ολόκληρη την ανθρωπότητα από το χέρι και να της δείξει καινούργιους δρόμους πολιτισμού και προόδου. Μα στη θέση αυτών η ντόπια και ξένη αντίδραση επιβλήθηκαν και φέρανε τον Καποδίστρια, τη Βαυαρική δυναστεία με τον Όθωνα."

Βλέπεις λοιπόν ότι δεν μιλάει μόνο για την περίοδο που αναφέρεις αλλά και για την περίοδο που ήταν ο Καποδίστριας στην Ελλάδα. Τραγικός. Εδώ στον λόγο του ξέχασε να μιλήσει για την ναυμαχία του Ναυαρίνου, τι να λέμε τώρα. Εδώ έλεγε ότι ο κομμουνισμός θέλει την εκκλησία και τους παπάδες. Μιλάμε για σανό τώρα, όχι αστεία.

Παύλο, η συζήτηση ήταν για το νεοφιλελευθερισμό και όχι για το τι έλεγε ο Βελουχιώτης για τον Καποδίστρια. Υπάρχει ή όχι, τέλος πάντων, ο νεοφιλελευθερισμός; Και εάν ναι, είναι καλό πράγμα ή όχι; Μάλλον όχι αν αρνείσαι ακόμα και την ύπαρξή του και προτιμάς να μιλάς για φιλελευθερισμό, ανάθεμα όμως αν ξέρεις τι είναι ο φιλελευθερισμός. Βρες τα πρώτα με τον εαυτό σου και μετά μίλα. Να ξέρεις ότι έχεις πολλή δουλειά μπροστά σου και, κυρίως, μη ρωτήσεις τον άθλιο παρατηρητή, αυτός έχει πιο κολλημένο μυαλό από το δικό σου.

@15:19 - Το μόνο σίγουρο είναι ότι εσύ δεν ξέρεις τι είναι φιλελευθερισμός. Αν γνωρίζεις Αγγλικά κάνε μια βόλτα από εδώ. http://www.aldeparty.eu/en. Δεν υπάρχει νεοφιλελευθερισμός. Όπως δεν υπάρχει και νεο-κομμουνισμός και νεο-σοσιαλισμός. Τόσο απλά. Διάβασε, μάθε και έλα πάλι. Σήμερα μάθατε για τον Βελουχιώτη ότι θεωρούσε τον Καποδίστρια καταστροφέα. Το ίνδαλμα σας ο Βελουχιώτης είπε τον Καποδίστρια ...καταστροφέα. Μιλάμε για γέλιο μέχρι δακρύων. Αυτή ήταν η κομμουνιστική αριστερά πάντοτε. Άλλα αντί άλλων. Τώρα ανακαλύψατε άλλο φάντασμα. Τον νεοφιλελευθερισμό. Σαν τον Καποδίστρια θα είναι...

Το παραλήρημα του Παύλου. Κομμουνιστικά φαντάσματα παντού, ακόμα και στην Ελλάδα του Τσίπρα. Λοιπόν ησύχασε, δεν θα σου πάρουν τα σπίτια οι εαμοβούλγαροι και δεν θα σε σφάξουν με σκουριασμένα κονσερβοκούτια, αυτά στα έλεγε η μάνα σου για να κάθεσαι φρόνιμα. Ούτε άγιος Βασίλης υπάρχει. Και να μην πιστεύεις στα μανιφέστα των κομμάτων, έστω κι αν αυτοαποκαλούνται φιλελεύθεροι δημοκράτες. το ρητό "είσαι ότι δηλώσεις" είναι μούφα.

Για τον Βελουχιώτη ήταν η συζήτηση, κομμουνιστής ήταν, τι ήθελες να γράψω; Για τον Παναθηναϊκό; Εσύ ενήλικας όμως και να κοιμάσαι ακόμα με παραμύθια για νεοφιλελεύθερους κρίμα δεν είναι;

Για τον Βελουχιώτη μίλησες εσύ (υποβλήθηκε από Παύλος (χωρίς επαλήθευση) στις Τετ, 28/09/2016 - 08:49) σε ένα άρθρο για τον Ευρωπαίο Καποδίστρια, δίνοντας από την πρώτη στιγμή συγκεκριμένο κομματικό χρώμα στη συζήτηση. Είπαμε, βαρετή η καραμέλα. Και της Βόρειας Κορέας και της κακιάς Αριστεράς και του νεοφιλελευθερισμού που λες ότι δεν υπάρχει, ενώ η ελευθερία, ο φιλελευθερισμός, ο καπιταλισμός που φέρνει τη βασιλεία των ουρανών επί της γης είναι ωραία πράγματα, ηθικά, αγγελικά πλασμένα. Εγκυκλοπαίδεια δεν έχεις σπίτι σου; Άνοιξέ την και διάβασε τα λήμματα για την ελευθερία και τη δικαιοσύνη.

Και εσύ & ο Βελουχιώτης τα ίδια πράγματα λέτε! Εσύ ο ίδιος κατηγόρησες τους κοτζαμπάσηδες & τους κατσαπλιάδες, το ίδιο έκανε & ο Βελουχιώτης με τη διαφορά ότι αυτός τους πολέμησε & έδωσε & την ζωή του. Αυτό που δεν θέλεις να δεις είναι ότι ο Βελουχιώτης μιλούσε ενάντια & πολέμησε όσους στήριζαν & στηρίχτηκαν από κοτζαμπάσηδες & κατσαπλιάδες. Γι’ αυτό μιλαεί & για τον Μεταξά. Αν ο Καποδίστριας είχε καταφέρει να φορολογήσει τους κοτζαμπάσηδες-κατσαπλιάδες να εσείς σίγουρος ότι σήμερα θα είχαμε εντελώς διαφορετική χώρα & ο Βελουχιώτης κατά την απόχη μου θα είχε άλλη άποψη για τον Καποδίστριας.

Διαφωνείς με τον τρόπο που προσεγγίζει το θέμα της εκκλησίας ο Βελουχιώτης; Μη ξεχνάς επίσης πως μαζί με τον Βελουχιώτη πολεμούσαν αρκετοί παπάδες & κάποιοι Μητροπολίτες όπως Μητροπολίτη Ηλείας και Ωλένης Αντώνιος. Βέβαια πολύ άλλοι τάχτηκαν υπέρ των κατακτητών αλλά αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα. Ο κοινός αγώνας ενάντια στον φασισμό και την καταπίεση ένωσε τον απλό κλήρο με τον Βελουχιώτη.

Η αλλόκοτη άρνηση σου με τον νεοφιλελευθερισμός μου κάνει τρομερή εντύπωση! Αν πρέπει να συζητάμε τα αυτονόητα τότε δεν έχουμε σωτήρια. Ευτυχώς η άρνηση σου είναι η αλλόκοτη εξαίρεση, γιατί ο Νεοφιλελευθερισμός σαν όρος & σαν μοντέλο οικονομίας υπάρχει στους λόγους των πολιτικών, στα πανεπιστήμια & στη παγκόσμια βιβλιογραφία δεκαετίες τώρα. Αν αφιέρωνες λίγο χρόνο να διαβάσεις στο Wikipedia τι είναι ο νεοφιλελευθερισμός δεν θα έπεφτες τόσο χαμηλά. https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CE%B5%CE%BF%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%85%CE%B8%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82

Anonymous στις Κυρ, 02/10/2016 - 08:18, Κυρ, 02/10/2016 - 09:37 θα συμφωνήσω με τις παρατηρήσεις σου μόνο που δεν θα έδινα το χαρακτηρισμό ένοπλη ληστεία αλλά νομιμοφανείς & δόλιος πλουτισμός μιας μικρής οικονομικής ελίτ. Και ενώ θα έπρεπε σήμερα το 2016 μετά από δεκαετίες λιτότητας & 6 χρόνια χρεοκοπίας & μνημονίων, εμείς οι πολίτες να γνωρίζουμε πια, ποιοι ευθύνονται για αυτή τη καταστροφή & ποια κόμματα στηριχτήκαν & στήριξαν τη μικρή αυτή οικονομική ελίτ, εμείς εδώ συζητάμε αν υπάρχει ο νεοφιλελευθερισμός & μια σημαντική μερίδα πολιτών επιθυμεί ως επόμενο πρωθυπουργό τον Μητσοτάκη! Φρίκη!

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.