Οδηγούμαστε στην τοπική διοίκηση;

Οδηγούμαστε στην τοπική διοίκηση;

Σεπτέμβριος 27, 2016 - 13:52
10 σχόλια

Με αφορμή την έκτακτη σύγκληση του ΔΣ της Κεντρικής ΄Ενωσης Δήμων, με μοναδικό θέμα συζήτησης την, πραξικοπηματικού χαρακτήρα, απόπειρα της κυβέρνησης  να καταργήσει τον θεσμό της Αυτοδιοίκησης στη χώρα μας, μετατρέποντας τους Δημάρχους σε υποτακτικούς της δημοσιοϋπαλληλικής γραφειοκρατίας, αισθάνομαι την ανάγκη με την ιδιότητα του ενεργού πολίτη, να αναπτύξω δημόσια τις απόψεις μου.

Κατ’ αρχήν να δηλώσω πως δεν είμαι συνταγματολόγος, ωστόσο διδαχθείς απλά μαθήματα συνταγματικού δικαίου, θεωρώ ότι τα ψηφισθέντα μνημόνια, αναφορικά με την οικονομική αυτοτέλεια της τοπικής αυτοδιοίκησης, έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις διατάξεις του άρθρου 102 του συντάγματος.

Και τίθεται το εύλογο ερώτημα: οι διατάξεις των μνημονίων και των εφαρμοστικών νόμων κατισχύουν του συντάγματος;;;

Αν κατισχύουν τα μνημόνια, τότε άρθρα του συντάγματος που δεν τηρούνται, προσκρούουν στις διατάξεις του ακροτελεύτιου άρθρου 120 δια του οποίου ορίζεται, ότι η τήρησή του επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων, εκτός βέβαια και συνέτρεξαν οι προϋποθέσεις του άρθρου 48 σύμφωνα με το οποίο η χώρα με απόφαση της Βουλής έχει κηρυχθεί σε κατάσταση πολιορκίας(;) 

Ωστόσο τέτοια απόφαση δεν έχει ληφθεί. Μήπως όμως η ψήφιση των επιβληθέντων μνημονίων-χωρίς να θέλω να αμφισβητήσω τον πατριωτισμό κανενός- επέχουν θέση κήρυξης της χώρας σε «κατάσταση πολιορκίας»;;  

Επακόλουθο αυτής της «κατάστασης» είναι, ότι η τοπική αυτοδιοίκηση έχει μπει σε καθεστώς «διαθεσιμότητας» διάρκειας αορίστου χρόνου.                                                 

 Με τον όρο «διαθεσιμότητα» εννοώ τον περιορισμό της ανεξαρτησίας της τοπικής αυτοδιοίκησης, να εκπληρώνει τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αποστολή της, στα πλαίσια μιας ουσιαστικής πολιτικής, διοικητικής και φορολογικής αποκέντρωσης, τις παράνομες περικοπές θεσμοθετημένων υπέρ αυτής πόρων και την καθιέρωση του παρατηρητηρίου σύμφωνα με το οποίο, οι αποκλίσεις των προϋπολογισμών θα αναπληρώνονται υποχρεωτικά με την επιβολή νέων δημοτικών φορολογιών ή με την υπέρμετρη αύξηση των υφιστάμενων.

Προφανώς, επειδή τα ληφθέντα δια της «διαθεσιμότητας» περιοριστικά μέτρα δεν  έχουν αποδώσει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, καθόσον η συντριπτική πλειονότητα των αιρετών έχει αρνηθεί να συμμορφωθεί προς τις υποδείξεις εφαρμογής τοπικών φορομπηχτικών πολιτικών, ως ισοδύναμων των παρανόμως περικοπτόμενων θεσμοθετημένων πόρων, τότε είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος-όπως είχα προβλέψει με άρθρο μου στα Καθημερινά Νέα της 23-11-2012- να εισαχθεί ο θεσμός της τοπικής διοίκησης με διορισμένα όργανα κατά το πρότυπο της κρατικής αποκεντρωμένης διοίκησης (διορισμός γενικού γραμματέα) ώστε να λειτουργεί ως προέκταση της κεντρικής εξουσίας και ως επίπεδο διεκπεραίωσης κυβερνητικών και κομματικών πολιτικών. Με απλά λόγια, θα πρόκειται για μια τοπική διοίκηση, ελεγχόμενης πλήρως από το καμματικοκρατούμενο πολιτικό κατεστημένο και προϊόν δημοσιονομικής προσαρμογής.

Σ’ ένα τέτοιο-ελπίζω απευκταίο-«σενάριο» η τοπική αυτοδιοίκηση ως θεμελιώδες πολιτικό-φυσικό δικαίωμα του πολίτη που αντιπροσωπεύει τον κοινωνικοπολιτικό χώρο τον δικό μας χώρο, στον οποίο πραγματοποιείται η Δημοκρατική συναινετική λειτουργία, ουσιαστικά θα καταργηθεί.                                                                                                                                      Θα παύσει πλέον, ως κύτταρο της Δημοκρατίας, να αποτελεί το γόνιμο πεδίο για την ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας και της λαϊκής κυριαρχίας, με αποτέλεσμα ο πολίτης να στραφεί στην αποστασιοποίηση και περιθωριοποίηση, προς δόξα της «χάρτινης» δημοκρατίας.

Δεν γνωρίζω, τι αποφάσεις θα πάρει η ΚΕΔΕ, γιατί το άρθρο μου αυτό γράφτηκε την Κυριακή 25/9.

Ωστόσο, για την ανατροπή των σχεδιαζόμενων κυβερνητικών προθέσεων, έχω τη γνώμη και θέλω να πιστεύω ότι θα υπάρξει σύγκλιση απόψεων με την ΚΕΔΕ, η μορφή των κινητοποιήσεων θα πρέπει να εστιασθεί στον τρόπο εκείνο που να δεσμεύει την Κυβέρνηση:  

 να τηρεί απαρέγκλιτα, τον Ευρωπαϊκό χάρτη της τοπικής αυτονομίας που κυρώθηκε από τη χώρα μας με το ν 1850/1989
 να σέβεται, το σύνταγμα και τους νόμους του κράτους που αποτελεί θεμελιώδη  υποχρέωσή της, όπως ρητά ορίζουν οι διατάξεις του άρθρου 120 του συντάγματος, εκτός βέβαια λόγοι δημοσίου συμφέροντος κατά τη νομολογία του ΣτΕ, επιτρέπουν συνταγματικές παραβιάσεις(;)με τη διαφορά όμως, ότι στην περίπτωση αυτή μπαίνει το δίλημμα: τοπική δημοκρατία ή μνημόνια.

Τέλος, με πρωτοβουλία των δημοτικών αρχών, να συγκληθούν το ταχύτερο δυνατόν, τα οικεία Δημοτικά Συμβούλια καθώς και οι επιτροπές διαβούλευσης που εκπροσωπούν τους φορείς της τοπικών κοινωνιών, ώστε, με ομόφωνα ψηφίσματά τους, να διατρανώσουν την πλήρη αντίθεσή τους στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.                                                                                           

του Σάββα Σαββάκη

Ειδήσεις: 
Tags: 

10 Σχόλια

Κύριε, καλό θα ήταν, αφού επιλέγετε να εκφραστείτε δημόσια, τα επιχειρήματα σας να είναι τεκμηριωμένα και να μην προβαίνετε σε αερολογίες για τη δημιουργία εντυπώσεων. Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ μας οδηγεί στην καταστροφή, κινούμενη με βάση ιδεοληψίες και άρνηση τις πραγματικότητας ενώ σε πολλά άλλα συνεχίζει παλαιοκομματικές και πελατειακές πρακτικές των προηγούμενων που μας οδήγησαν εδώ. θα πρέπει να αναγνωρίζουμε όμως ότι ελάχιστα πράγματα κινούνται προς τη σωστή κατέυθυνση. Η πρόθεση της να γίνεται αξιοκρατικά η επιλογή των επικεφαλής των υπηρεσιών και των οργανισμών του

δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα είναι μεταρρύθμιση-τομή απέναντι την κομματοκρατία, στα πελατειακά δίκτυα, στη διαφθορά και στη μετριοκρατία, σύμφωνα και με το παράδειγμα χωρών με υψηλό επίπεδο δημόσιων υπηρεσίων. Θα πρέπει λοιπόν να σπάσει το απόστημα και η αξιοκρατία και η διαφάνεια να κυριαρχήσει στη δημόσια ζωή του τόπου. Γενικοί και ειδικοί γραμματείς Υπουργείων, Διοικητές, Πρόεδροι και Δ/ντες Σύμβουλοι ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ΑΕ του Δημοσίου θα πρέπει να επιλέγονται αξιοκρατικά από το Μητρώο Επιτελικών Στελεχών που ήδη τηρείται στον ΑΣΕΠ. Ζήτημα πολιτικής νομιμοποίησης δεν τίθεται.

αφού οι ανώτεροι αυτοί υπάλληλοι είναι εκτελεστικά όργανα του πολιτικού προϊσταμένου, πρόκεται δηδ για υπηρεσιακούς παράγοντες. Το ίδιο και στους ΟΤΑ α' (Δήμους) και β΄ (Πειφέρειες) βαθμού, θύλακες αδιαφάνειας, διαφθοράς, κακοδιοίκησης και πελατειακών δικτύων. Σωστά πρόθεση του Υπουργείου είναι οι Γενικοί Γραμματείς των Δήμων και των Πειφερειών και οι επικεφαλής των Νομικών τους Προσώπων και Εταιρειών (όργιο διαφθοράς και κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος από τα τσιράκια του κάθε αιρετού) να προέρχονται από το Μητρώο Επιτελικών Στελεχών του Κράτους, ως ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΑ όργανα των πολιτικών του

προίσταμένων..Δηλαδή τώρα ο Δ/ντης μιας Υπηρεσίας ΟΤΑ που είναι υπηρεσιακός και όχι πολιτικό πρόσωπό δημιουργεί πρόβλημα?? Έτσι θα υπηρετηθεί καλύτερα το άρθρο 102 του Συντάγματος που μιλάει για την αυτοδιοίκηση προς όφελος των πολιτών..Καλό θα ήταν να αναγνωρίζουμε κάποια (ελάχιστα) θετικά που πάνε να γίνουν ακόμα και αν θίγουν προνόμια και συμφέροντα μερικών.....

Α...κάτι τελευταίο..για την κατάντια της χώρας δεν φταίνε ούτε τα μνημόνια, ούτε οι ξένοι..Φαύλοι, διεφθαρμένοι, ανίκανοι και ανάξιοι πολιτικοί όλων των βαθμίδων που άσκησαν διοίκηση (κεντρική και τοπική) φταίνε και ένας αμόρφωτος λαός που ψήφιζε τον κάθε τυχάρπαστο λαϊκιστή που του υποσχόταν μικροεξυπηρετησούλες και προνόμια...

Και τέλος να υπενθυμίσω ότι την ευθύνη για την επιλογή του προσώπου από το Μητρώο Επιτελικών Στελεχών του Κράτους που τηρείται στον ΑΣΕΠ και δύνανται να εγγράφονται οι υπάλληλοι του Κράτους αυξημένων προσόντων καθώς και τα μέλη ΔΕΠ, θα έχει σύμφωνα με τον νόμο, ο πολιτικός προίστάμενος..Δηλαδή ο Υπουργός ή ο Πεφερειάρχης ή ο οικείος Δήμαρχος...Έτσι για ένα Νομικό Πρόσωπο ή μια δημοτική επιχείρηση ο Δήμαρχος θα πρέπει να επιλέγει επικεφαλής από το Μητρώο και όχι κολλητούς του. Τόσο κακό σας φαίνεται??

Ωραίος!

Μπράβο ρε μάγκα. Τεκμηριωμένος, διαβασμένος, ψαγμένος...όχι κουταμάρες και αφορισμούς..

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.