Η Περιφέρεια Πελοποννήσου στο δρόμο της Έξυπνης Εξειδίκευσης που επιβάλλει το ΕΣΠΑ 2014-2020

Η Περιφέρεια Πελοποννήσου στο δρόμο της Έξυπνης Εξειδίκευσης που επιβάλλει το ΕΣΠΑ 2014-2020

Ιούνιος 29, 2015 - 14:13
1 σχόλια

1. ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ: Στις 29/6/2015 στο ΠΕΣΥΜΒ (Περιφερειακό Συμβούλιο) της ΠΕΡΠΕΛ (Περιφέρεια Πελοποννήσου) θα παρουσιαστεί προς διαβούλευση το Σχέδιο Δράσης για την εφαρμογή της Στρατηγικής της  Έξυπνης Εξειδίκευσης[1] (ΕΞΕΞ, Smart Specialization)  που κατήρτισε η ΠΕΡΠΕΛ εναρμονισμένη με τη Στρατηγική Έρευνας και Καινοτομίας (RIS) 2014-2020 της ΕΕ στο ευρύτερο πλαίσιο της Στρατηγικής και των Πολιτικών της Έρευνας-Τεχνολογίας-Καινοτομίας (ΕΤΚ). Η νέα Ευρωπαϊκή Στρατηγική ΕΞΕΞ αποτυπώνεται από το 2012 στην Πλατφόρμα ΕΞΕΞ της ΕΕ την οποία κατάρτισε το Κοινό Κέντρο Ερευνών (Joint Research Center)[2] της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όπου παρέχεται ολοκληρωμένη, πλήρης και αναλυτική καθοδήγηση προς κάθε ενδιαφερόμενο. Παρατήρηση 1.1: Στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 αναφορικά με τα 13 ΠΕΠ (Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα) καθώς και τη συμμετοχή των Περιφερειών στα Τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα[3], όλες οι Περιφέρειες της χώρας είναι αναγκασμένες να υποβάλλουν μελέτες στο πεδίο της Περιφερειακής Στρατηγικής ΕΞΕΞ. Παρατήρηση 1.2: Η ΕΞΕΞ επιβάλλεται από την ΕΕ (κυρίως από την Πολιτική Συνοχής που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), στο πλαίσιο των νέων Διαχειριστικών Κανονισμών και των (εκ των προτέρων) Αιρεσιμοτήτων[4] του ΕΣΠΑ 2014-2020 για τις Περιφέρειες που επιθυμούν να είναι «δικαιούχοι» και «ωφελούμενοι» των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων με τη συμμετοχή και τη συνέργια (synergy) των Κοινωνικών Εταίρων, του Επιχειρηματικού Κόσμου, των ΑΕΙ/ΑΤΕΙ, των Επιστημονικών Κέντρων, κ.ο.κ. που είναι επίσης δικαιούχοι και ωφελούμενοι.

Παρατήρηση 1.3: Η ΕΞΕΞ στην ουσία είναι μια συνιστώσα του ευρύτερου θεματικού πεδίου της «Επιστημονικο-τεχνολογικής και Καινοτομικής Γνώσης» η οποία συμπυκνώνεται στο τρίπτυχο «Έρευνα-Τεχνολογία-Καινοτομία» και αποτυπώνεται στα εθνικά και στα περιφερειακά ελλείμματα Ανταγωνιστικότητας, Επιχειρηματικότητας, Παραγωγικότητας, Εξωστρέφειας, Ψηφιακής Οικονομίας, ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών), Προσέλκυσης Επενδύσεων (Ξένων και Εγχωρίων), Παιδείας, Τεχνοκρατίας, Πολιτικού Πολιτισμού, Δημόσιου Μάνατζμεντ, Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, Οικονομικής Μεγέθυνσης (ΑΕΠ), Βιώσιμης και Αειφόρου Ανάπτυξης, Πράσινης και Γαλάζιας Ανάπτυξης, Διαύγειας και Διαφάνειας (ένεκα Διαφθοράς), Προστασίας του Περιβάλλοντος, κ.λπ. Ελλείμματα που επίσης γεννούν Διαπεριφερειακές Ανισότητες, Ενδοπεριφερειακές Ασυμμετρίες, Κοινωνική Πόλωση,[5] κ.λπ. Παρατήρηση 1.4: Η ανάγκη για την κατάρτιση των Περιφερειακών Στρατηγικών ΕΞΕΞ μετρήθηκε στην 5η Έκθεση της Επιτροπής για την Οικονομική, Κοινωνική και Εδαφική Συνοχή 2010. Τα πορίσματα ενσωματώθηκαν στη «Στρατηγική: Ευρώπη 2020»[6] που είναι ο πυλώνας κατάρτισης των Δημοσιονομικών Προοπτικών (7ετούς Π/Υ) 2014-2020 της ΕΕ από τον οποίο χρηματοδοτούνται οι Ευρωπαϊκές Πολιτικές διαμέσου των ΕΣΠΑ των κρατών μελών, των Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας, των Προγραμμάτων ΕΟΧ/ΕΖΕΣ, των Προγραμμάτων Ευρωπαϊκών Πρωτοβουλιών και των λοιπών Ανταγωνιστικών Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων.

2. ΤΟ ΤΡΙΠΤΥΧΟ ΕΡΕΥΝΑ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ-ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ (ETK): 2.1 Το τρίπτυχο ΕΤΚ, περιλαμβάνει τρεις διακριτές, πλην όμως συντρέχουσες και συγκλίνουσες, θεματικές ενότητες. Η θεωρητική ή η εφαρμοσμένη Έρευνα που διεξάγεται στα Πανεπιστήμια, στα Ερευνητικά Κέντρα (δημόσια και ιδιωτικά) και στα τμήματα Έρευνας και Ανάπτυξης των μεγάλων Επιχειρήσεων. Τα πορίσματα, οι εφευρέσεις, οι πατέντες (βιομηχανικά σήματα), οι επινοήσεις και οι ανακαλύψεις  της Έρευνας που περνούν στην πράξη, μεταστοιχειώνονται σε Τεχνολογικά Μέσα και σε Καινοτομίες. Οι καινοτομίες, εκτός από νέα προϊόντα, μπορεί επίσης να είναι νεωτερικές διαδικασίες ή πρωτοποριακά προτσές ή ρηξικέλευθες διεργασίες στο Μάρκετινγκ, στη Διοίκηση και στο Μάνατζμεντ των Δημόσιων και των Ιδιωτικών Οργανισμών. Η ΕΚΤ προσδίδει μεγάλη προστιθέμενη αξία συνοδευόμενη από ευρύτερο κοινωνικό όφελος και μετασχηματίζει διαλεκτικά την κοινωνία μέσω των κοινωνικών και εργασιακών σχέσεων που ξεκινούν από την παραγωγική βάση και ανελίσσονται αμφίδρομα στο πολιτιστικό εποικοδόμημα 2.2 Αποτελεί τον ένα πυλώνα της παγκοσμιοποιημένης εποχής (ο άλλος είναι η απελευθέρωση της οικονομίας και του εμπορίου), χαρακτηριζόμενη ως Επιστημονικοτεχνολογική Επανάσταση. Γιαυτό τα σύγχρονα ρεύματα σκέψης αναφέρονται σε μεταμοντέρνα, μεταβιομηχανική, μεταφορντική και μεταταιυλορική εποχή των παραγωγικών συστημάτων 2.3 Συνιστά τον ακρογωνιαίο λίθο επί του οποίου στηρίζεται το δίδυμο ανταγωνιστικότητα και εξωστρέφεια (διεθνώς εμπορεύσιμα προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας)[7] 2.4 Αποτελεί τον κύριο παράγοντα της Οικονομικής Μεγέθυνσης (αύξηση του ΑΕΠ) καθώς και της Ανθρώπινης Ανάπτυξης (όπως την ορίζει ο ΟΗΕ).

Ταυτόχρονα εξυπηρετεί τη «σκληρή (στρατιωτική) ισχύ» και την «ήπια (οικονομική) ισχύ» ενός διεθνώς δρώντα παράγοντα 2.5 Αποτυπώνει την ποιότητα της Κοινωνικής Ανάπτυξης και του Ανθρώπινου Κεφαλαίου σε συνδυασμό με την ποιότητα της Δημοκρατίας, των Θεσμών, των Αξιών, των Αρχών, της Παιδείας, του Δικαιϊκού, του Πολιτικού και του Διοικητικού Συστήματος μιας χώρας καθώς και την ποιότητα του επιχειρηματικού κόσμου 2.6 Είναι η Λυδία Λίθος για την αξιολόγηση μιας κατάστασης ή μιας χώρας ή μιας κοινωνικής διαστρωμάτωσης. Είναι το εργαλείο για την απόδοση «τα του Καίσαρος των Καίσαρι» και το μοναδικό μέσο για αξιόπιστες, έγκυρες και ακριβείς «ελεγκτικο-διαγνωστικές» αποτιμήσεις και αξιολογήσεις ex ante, on going και ex post 2.7 Η ΕΚΤ αναφέρεται σε γνώση που ανανεώνεται, εμπλουτίζεται και επικαιροποιείται συνεχώς. Γνώση συνδεδεμένη με την κοινωνία, την παραγωγή, την οικονομία και την αγορά. Γνώση αυτοτροφοδοτούμενη και όχι απλά μια στείρα γνώση περιορισμένη στην άκριτη τεχνοχρησία και στη μηχανιστική μεταφορά των διανοητικών επιτευγμάτων τρίτων 2.8 Η ΕΚΤ μπορεί να είναι προϊόν εμβάθυνσης και εξειδίκευσης κάποιου γνωστικού πεδίου ή αποτέλεσμα πολύ-επιστημονικής συνεργασίας 2.9 Η ΕΚΤ δεν περιορίζεται στις θετικές επιστήμες αλλά αφορά και στις επονομαζόμενες κλασικές 2.10 Η ΕΚΤ είναι ένα πεδίο έντασης γνώσης (και όχι έντασης εργασίας) όπου, συγκριτικά με τους άλλους θεσμικούς χώρους, καλλιεργείται η αριστεία, η αξιοσύνη, η άμιλλα και η αξιοκρατία.

3. Η ΕΚΤ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ: 3.1 Η ΕΕ δίνει μεγάλη σημασία στην ΕΚΤ. Έχει επί τούτου συστήσει Επίτροπο και Γενική Διεύθυνση που λειτουργούν οριζόντια ως κοινός παρανομαστής όλων των άλλων, προσφέροντας στήριξη προς όλους για τη βελτίωση των θεματικών, τομεακών, κοινών και κοινοτικών πολιτικών 3.2 Στο πλαίσιο των Δημοσιονομικών Προοπτικών κάθε περιόδου (πολυετής, 7ετής Π/Υ), η ΕΕ διαθέτει πόρους για την εμπέδωση της ΕΚΤ μέσω των Προγραμμάτων 3.3 Στη Στρατηγική της Λισαβόνας (του 2000 με τις αναθεωρήσεις των 2001, 2005 και 2008), η ΕΕ είχε τη φιλοδοξία να καταστεί μια Κοινωνία της Γνώσης και της Καινοτομίας καθώς και η περισσότερο Ανταγωνιστική περιοχή στον κόσμο 3.4 Μέχρι σήμερα δεν τα έχει καταφέρει απόλυτα. Στην Έκθεση Καινοτομίας της Κομισιόν του 2015 γίνεται σαφές ότι η ΕΕ:  (α) υπολείπεται των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας και της Ν.Κορέας στην αποτελεσματικότητα της καινοτομίας, και (β) υπολείπεται των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας στο ρυθμό ανάπτυξης της καινοτομίας 3.5 Η ΕΕ επίσης εμφανίζει αστοχία στην Ανταγωνιστικότητα, όπως αυτή αποτυπώνεται στις Ετήσιες Εκθέσεις των Διεθνών Οργανισμών (λ.χ. IMD, OECD, WEF, κ.λπ.)[8].

4. Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ: 4.1 Στην Ανταγωνιστικότητα (σύμφωνα με τις 340 μετρήσιμες παραμέτρους που την αποτιμούν) είναι διαχρονικά μετεξεταστέα και ουραγός 4.2 Αντίθετα στη Διαφθορά, η Ελλάδα πρωταγωνιστεί (Διεθνής Διαφάνεια)[9] όπως επίσης και στην Παραοικονομία[10] 4.3 Από την εποχή των ΜΟΠ, αργότερα των Α΄,Β΄, Γ΄ΚΠΣ και μετά του ΕΣΠΑ (2007-2013), η Ελλάδα δεν αξιοποίησε σωστά τους πόρους (προερχόμενους από πολλές πηγές προέλευσης στο πλαίσιο του πλεονασματικού quid pro quo με την ΕΕ) που υποτίθεται ότι θα επέτρεπαν στη χώρα να βελτιώσει την ΕΤΚ και κατ΄ επέκταση την Ανταγωνιστικότητα, την Εξωστρέφεια, την Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση και την Επιχειρηματικότητα[11]. Για να μην πούμε για την Commedia Dell΄ Arte της Διοικητικής Μεταρρύθμισης[12] 4.4 Ούτε για το παντελώς αποτυχημένο Υπουργείο ΥποΑνάπτυξης (πριν και μετά την ηγεσία του Horst Reichenbach) ειδικά σε ότι αφορά στις απύθμενες δαπάνες χωρίς αντίκρισμα για το ΕΣΜΑ (Εθνικό Σύστημα Μέτρησης της Ανταγωνιστικότητας) και τις άλλες κωμικοτραγικές δομές σε συνδυασμό με τα λοιπά τραγελαφικά προαναφερθέντα στις προηγούμενες παραγράφους.

5. ΟΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΕΚΤ: 5.1 Η Διαχείριση της ΕΚΤ είναι θέμα που σχετίζεται με την εκάστοτε Κυβερνητική Συγκρότηση της χώρας (Υπουργεία, Γενικές Γραμματείες, Επιτροπές, θυγατρικές δομές, κ.λπ.). Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) που κάποτε ανήκε στο Υπουργείο Ανάπτυξης (ΥΠΑΝ) και τώρα ανήκει στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων 5.2 Η ΓΓΕΤ κατάρτισε ένα Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Έρευνα και Καινοτομία (ΕΣΠΕΚ) 2014-2020. Στο κείμενο αποκαλύπτεται ότι: (α) Η συνολική Ακαθάριστη Εγχώρια Δαπάνη για Έρευνα και Καινοτομία (ΑΕΔΕΚ) αντιστοιχεί στο 0,69% του ΑΕΠ όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 2,06% (β) Η αντίστοιχη ΑΕΔΕΚ για τις επιχειρήσεις είναι μόνο 0,21% του ΑΕΠ 5.3 Στο ΕΣΠΕΚ παρουσιάζονται προτάσεις για βελτίωση  οι οποίες ακολουθούν κατά γράμμα τις επιταγές της Στρατηγικής: Ευρώπη 2020.  Στόχος της ΕΣΠΕΚ είναι όπως το 2020 η συνολική ΑΕΔΕΚ να ανέλθει στο 1,2% του ΑΕΠ και των επιχειρήσεων στο 0,38% του ΑΕΠ.

6. ΟΙ  ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΕΞΥΠΝΗΣ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ: 6.1 Η Περιφερειακή Στρατηγική ΕΞΕΞ δεν είναι «κεραυνός εν αιθρία». Για τους ψαγμένους και ενήμερους αναγνώστες είναι ένα περιφερειακό déjà vu γεγονός στο πλαίσιο μιας μακρόχρονης και κοπιώδους εξελεγκτικής διαδικασίας η οποία ξεκίνησε το 2010 και σταδιακά πέρασε σε μια μεγάλη χρονοσειρά ενεργειών με πολλούς ενδιάμεσους σταθμούς 6.2 Η εκκίνηση του θέματος ανάγεται στην προεκλογική περίοδο του 2010 στο πλαίσιο των Αυτοδιοικητικών Εκλογών για την ανάδειξη των πρώτων Περιφερειακών Αρχών της νεοσύστατης τότε Καλλικράτειας Αυτοδιοικητικής Περιόδου. Η ΕΞΕΞ αποτελούσε Προγραμματική Δέσμευση της παράταξης της Νέας Πελοποννήσου και του Περιφερειάρχη κ.Π.Τατούλη per se, εντασσόμενη ως Δράση στο ευρύτερο πλαίσιο του Στρατηγικού Άξονα της Περιφερειακής Έρευνας-Τεχνολογίας-Καινοτομίας (ΠΕΤΚ, ΕΤΚ) με όραμα να καταστεί η ΠΕΡΠΕΛ μια «Ευρωπαϊκή Περιφέρεια»[13] η οποία θα είναι «Γνωσιοκεντρική» και «Μαθαίνουσα Περιφέρεια της Γνώσης του 21ου Αιώνα» 6.3 Κατά την πρώτη περίοδο της διακυβέρνησης, η ΕΤΚ και ipso facto η Περιφερειακή ΕΞΕΞ συσσωματώθηκαν στον Ολοκληρωμένο Στρατηγικό Σχεδιασμό και στον Επιχειρησιακό Προγραμματισμό της Περιφέρειας στο πλαίσιο των οποίων επινοήθηκαν, δρομολογήθηκαν, προωθήθηκαν και πραγματώθηκαν πολλές ad hoc δράσεις που αφορούσαν άμεσα ή έμμεσα στην ΕΚΤ. Εννοείται το αυτονόητο. Ότι, δηλαδή, η κατάρτιση του Σχεδιασμού και του Προγραμματισμού έγινε έγκαιρα συνεκτιμώντας τις επερχόμενες εξελίξεις που αφορούσαν στις νέες απαιτήσεις και στις ex ante αιρεσιμότητες της Ε΄ Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020 6.4 Στην εκδήλωση «Peloponnese: Open for Business» που πραγματοποίησε η ΠΕΡΠΕΛ σε συνεργασία με την Πρεσβεία του Καναδά και τον Οργανισμό Invest in Greece στις 17/4/2013, ο Περιφερειάρχης κ. Π.Τατούλης αναφέρθηκε inter alia στην αναπτυξιακή στόχευση της Έξυπνης Εξειδίκευσης κατά την επερχόμενη Ε΄ Προγραμματική Περίοδο κατά την οποία στη χώρα θα εφαρμοστεί το Κοινό Στρατηγικό Πλαίσιο (ΚΣΠ) 2014-2020, δηλαδή το (νέο) ΕΣΠΑ (Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης) 2014-2020 διαμέσου  του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ) 2014-2020 6.5 

Το 2013 σε Αναπτυξιακά Συνέδρια που έγιναν σε πολλές πόλεις της Πελοποννήσου, η ΠΕΡΠΕΛ παρουσίασε έγκαιρα και τεκμηριωμένα τις προοπτικές, τους άξονες προτεραιότητας, τις ενέργειες, τα μέσα, τους μηχανισμούς και τις πολιτικές της Νέας Αξιοβίωτης Περιφερειοποίησης στο πλαίσιο των απαιτήσεων της Ε΄ Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020 με τους άξονες αναφοράς της Περιφερειακής ΕΤΚ και της Περιφερειακής ΕΞΕΞ 6.6 Ενδελεχής παρουσίαση του θέματος του ad hoc Στρατηγικού Σχεδίου Έξυπνης Εξειδίκευσης (2014-2020) της ΠΕΡΠΕΛ έγινε στο Περιφερειακό Συμβούλιο στις 9/7/2014 6.7 Για την εμπέδωση και την καλλιέργεια της Περιφερειακής ΕΞΕΞ και γενικότερα της Περιφερειακής ΕΚΤ, έλαβαν χώρα πολλές επιμέρους θεματικές δράσεις. Κυρίως σε ότι αφορά στη συνέργεια με όλους όσοι (στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό) κατέχουν - παράγουν – αναπαράγουν – μεταβιβάζουν την Τεχνογνωσία, την Τεχνομάθεια, την Τεχνοχρησία λ.χ. ΑΕΙ/ΑΤΕΙ, Ερευνητικά Κέντρα, Think Tanks (Δεξαμενές Σκέψης), Εταιρείες Συμβούλων, κ.ο.κ.  που απαιτείται να υπάρχουν αφενός στο εσωτερικό περιβάλλον της ΠΕΡΠΕΛ και αφετέρου στους Κοινωνικούς Εταίρους (οι οποίοι επιθυμούν να είναι δικαιούχοι και ωφελούμενοι των ευρωπαϊκών προγραμμάτων) με τους οποίους θα πρέπει να συνεργαστεί η ΠΕΡΠΕΛ με σκοπό την αναβάθμιση της ποιότητας της Επιχειρηματικότητας με στόχο την επίτευξη του στόχου της επίρρωσης της Περιφερειακής Ανταγωνιστικότητας και Εξωστρέφειας.

7. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Πιστή στο δόγμα ότι «Απαιδευσία παντών παθών μήτηρ (Πυθαγόρας) ενώ Επιστήμη ποιητική ευημερίας (Πλάτων)», η ΠΕΡΠΕΛ επέδειξε στρατηγική διορατικότητα, πολιτική ενόραση, προνοητικότητα (proactiveness), μεγάλη τεχνοκρατική δεινότητα και επιμέλεια για την έγκαιρη κατάρτιση του Περιφερειακού ΕΞΕΞ με πιστότητα στην υλοποίηση των Προγραμματικών Δεσμεύσεων από το 2010 μέχρι σήμερα. Άλλωστε,  «Τίποτα δεν εξαρτάται από την τύχη, αλλά όλα από την ορθή κρίση και την προνοητικότητα (Μηδέν της τύχης, αλλά πάντα της ευβουλίας και της προνοίας), Πλούταρχος».

[1] Κ.Γαλιώτος: Η Έξυπνη Εξειδίκευση της Ευφυούς και Γνωσιοκεντρικής Περιφέρειας Πελοποννήσου (25/4/2013).

[2] Κ.Γαλιώτος: Η Ευρωπαϊκή Θεματική Στρατηγική για την Προστασία του Εδάφους και η Περιφέρεια Πελοποννήσου (9/4/2013).

[3] Κ.Γαλιώτος: 1. Τι θα περιλαμβάνει το νέο ΕΣΠΑ μετά το 2013; (29/7/2011) 2. Πως καταρτίστηκε και πως εγκρίθηκε το ΕΣΠΑ 2007-2013 κατά την περίοδο 2004-2007 (30/7/2011).

[4] Αιρεσιμότητα: ένας αμφίσημος νεολογισμός ως ωρολογιακή βόμβα των εξελίξεων στην Ελλάδα (10/6/2014).

[5] Για όλα αυτά έχουμε αποτυπώσει τις εθνικές και τις περιφερειακές επιδόσεις σε πολλά προηγούμενα άρθρα που βρίσκονται στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου.

[6] Κ.Γαλιώτος: Στρατηγική «Ευρώπη 2020»: Νέο εργαλείο για τη χάραξη Περιφερειακής Αναπτυξιακής Πολιτικής, 19/3/2011.

[7] Κ.Γαλιώτος: Η σημασία της Έρευνας – Τεχνολογίας – Καινοτομίας και η σχέση τους με την Ανταγωνιστικότητα και την Εξωστρέφεια της Οικονομίας ( 25 και 26/6/2010).

[8] Κ.Γαλιώτος: Αποτυχία στην ανταγωνιστικότητα δεν έχει μόνον η Ελλάδα αλλά ολόκληρη η Ευρωπαϊκή Ένωση (3/4/2015).

[9] Κ.Γαλιώτος: Διεθνής Διαφάνεια: και το 2014 συνεχίζει να καλπάζει η διαφθορά στην Ελλάδα! (10/12/2014).

[10] Κ.Γαλιώτος: Blah! Η παραοικονομία στην Ελλάδα ανά κυβέρνηση από το 1960 μέχρι σήμερα (6/3/2015)

[11] Κ.Γαλιώτος: Το δούναι και λαβείν Ελλάδας Ευρωπαϊκής Ένωσης: Το παράδειγμα της περιόδου 2007-2013 (13/3/2015).

[12] Κ.Γαλιώτος: Η Commedia Dell’ Arte της Διοικητικής Μεταρρύθμισης στην Ελλάδα (3/9/2014).

[13] Κ. Γαλιώτος: Ο Ευρωπαϊκός προσανατολισμός της νέας Αιρετής Περιφέρειας Πελοποννήσου (31/12/2011)

Κωνσταντίνος Γαλιώτος

Πολ.Μηχ. Ε.Μ.Π., M.Sc. Περιφερειακή Πολιτική U.K.

Ειδήσεις: 
Tags: 

Υπάρχει 1 Σχόλιο

Αχ πόσες άλλες ββλακείες θα γράψεις! Γιατί η Πελ/σος του Τατουλη σου ειναι μετα την Ήπειρο στην Κορυφή της ανεργειας,της ερειμφύσης και της....μμμετανάστευσης των νέων! Τι έγινε εκείνο το επίβατικο αεροδρομιο της ..Τρίπολης Αρκαδίας και η παράκαμψη Λαγκαδιων με τα μμονοπάτια γύρω από τον Λάδωνα! Θααααααα γίνουν την αααααααλλη ζωή!

Προσθήκη νέου σχολίου

Το ArcadiaPortal.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά, συκοφαντικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.